Boj o místa v kalendáři pokračuje

Imola chce bojovat, Spielberg má jistotu do 2041.
Blíží se poločas sezony, a také velká letní přestávka, a to je vhodný čas podívat se na budoucnost kalendáře velkých cen. Ten pro sezonu 2026 je v podstatě hotov, ale už se bojuje o rok 2027 i mnoho následujících. Vrátit se chce Imola, která z kalendáře vypadává vlastně jenom proto, že dvě velké ceny v Itálii prý už nejsou udržitelné.
„Provizorní kalendář Formuli 1 sezony 2026 již byl zveřejněn a Imola na něm není. Byli jsme si vědomi, že se to stane a je to zklamání, v ústech cítit hořkost, protože náš event byl skvělý a zájem o něj trhal rekordy," píše se ve společném prohlášení starosty Imoly Marca Panieriho a prezidenta regionu Emilia-Romagna Michele di Pascala, ve kterém dále naznačují, že chtějí ještě zabojovat o návrat v následující sezoně 2027.
Sezona 2026 je zaplněna, protože VC Španělska se přesouvá do Madridu, ale Barcelona-Catalunya má smlouvu na ještě jeden závod F1. V boji o prodloužení kontraktu, díky kterému by pak Španělsko mělo dvě velké ceny, má být Barceloně nápomocen nový ambasador, Fernando Alonso.
"Já si nemyslím, že o Barcelonu přijdeme. Takový je můj názor i moje přání," řekl španělský dvojnásobný mistr světa. "Je dobré mít nové okruhy, zapojit nové země. Jenže zároveň musíme F1 udržet i na tradičních okruzích, kde se psala její historie."
Ta historie je opravdu dlouhá a okruh Catalunya na konci 80. let nahradil Jerez, a ještě předtím se jezdilo na Circuito de Madrid Jarama. Ale chápeme, co chtěl Alonso říct. Jenže místo nějak bude třeba udělat, neboť Velká cena Thajska vypadá čím dál reálněji. Orientální země už z rozpočtu vyčlenila 1.2 miliardy amerických dolarů a závody na městském okruhu v Bangkoku, přičemž první se má jet v roce 2028. Premiérka Paetongtarn Shinawatraová byla kvůli tomu vidět v padoku VC Monaka. Ambasadorem závodu je Alexander Albon, jenž se sice narodil ve Spojeném království, ale má i thajské kořeny, dvojí občanství a závodí s thajskou licencí.
Red Bull Ring si teď jeden a půl desetiletí nemusí dělat žádné starosti. Foto: Red Bull
Za pár uplynulých měsíců dostalo novou smlouvu Mexiko (do roku 2028), Kanada (2035) a Rakousko (2041). Tříletou smlouvu na VC Mexika ve světle dvou ostatních můžeme vlastně považovat za projev nejistoty. Kdoví, jaká bude návštěvnost bez Mexičana v poli. Byly úvahy, že se místo Mexika může cestovat do Argentiny, jenže Francu Colapintovi zatím letošní návrat do kokpitu nevychází zdaleka tak dobře jako loňská nečekaná premiéra. A Los Angeles podepsalo smlouvu na dva roky. Je to opravdu málo a ve hře je opravdu hodně. Velké jsou příjmy i prestiž všech zúčastněných z velké ceny v ikonickém městě, nicméně nemalou cenou za to je uzavírání Stripu. Údajně se jedná pouze o jakousi mezi-smlouvu, zatímco se vyjednává o skutečně dlouhém kontraktu.
Kromě Barcelony mají smlouvu pouze do konce roku 2026 Baku, Zandvoort a Austin. Před rokem 2030 ještě vyprší kontrakt kromě Mexika také Singapuru (2028) a Japonsku (2029). Kontrakt delší než do roku 2040 mají v kapse Rakousko a Miami (2041).
Ještě zajímavost ze zmíněného Baku. Příští rok se tam velká cena pojede v sobotu, protože v neděli 27. září bude každoroční státní smutek, kterým si Ázerbájdžán připomíná oběti bojů o Náhorní Karabach.
Další zajímavost se týká předsezonních testů, které příští rok začnou na okruhu Barcelona-Catalunya již 26. ledna. Pětidenní test však bude soukromý! Znamená to žádní diváci, žádné kamery, žádné fotoaparáty, žádní zástupci médií, dokonce ani týmy sociálních médií. Je to proto, aby stáje a motoráři nebyli při prvních testech funkčnosti zcela nových vozů pod tlakem médií kvůli kdejaké drobnosti. Ovšem zájem o každou fotografii bude obrovský, o každé poruše se bude psát to málo, co se novinářům podaří zjistit. A o to více se bude klábosit a vařit z vody, takže samotný společný soukromý test se stává experimentem. V únoru pak budou ještě dva klasické třídenní testy na okruhu as-Sachír.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Red Bull