Sobotní sprint formule 2 vyhrál Martí, Staněk mimo body

F2 na Hungaroringu – sprint
Sobotní sprint formule 2 na maďarském Hungaroringu přinesl napínavých 28 kol. Vítězem se nakonec stal Josep Maria Martí. Za ním dojeli Alexander Dunne a Jak Crawford. Český jezdec Roman Staněk bohužel na body nedosáhl – kolize hned v úvodním kole ho poslala na poslední místo a i přes slušné tempo se nedokázal dostat výš než na třinácté místo.
Sprint přitom Staněk odstartoval s velkým očekáváním. V páteční kvalifikaci totiž vybojoval svou první pole position v F2. A to navzdory tomu, že se necítil dobře a ráno ještě zvažoval, jestli vůbec do vozu nastoupí. Odpoledne ale na trati dominoval a zítra tak do hlavního závodu odstartuje z první příčky. V sobotu ho kvůli pravidlu o obráceném startovním roštu čekala desátá pozice na startu.
Na čele roštu stál Martí, následovaný Dunneem a Lindbladem. Po startu si Martí uhlídal svou pozici, zatímco Lindblad se dostal před Dunnea na druhé místo. Ve středu pole se bojovalo tvrdě – zejména Joshua Dürksen měl problémy a během prvních kol ztratil několik pozic.
V prvních zatáčkách to vypadalo na poměrně klidný rozjezd, ale situace se změnila vzápětí. V úvodním kole se do potíží dostal Roman Staněk, když ho zezadu trefil Gabriele Miní. Český jezdec se po kontaktu roztočil a propadl se na poslední místo. Miní za incident později obdržel desetisekundovou penalizaci, ale pro Staňka to znamenalo závod zcela mimo plán.
Po prvních kolech vedl Martí před Lindbladem a Dunneem, následovanými Martinsem a Crawfordem. Staněk se mezitím pokoušel z poslední pozice postupovat vzhůru a jeho tempo naznačovalo, že by mohl ještě zabojovat. Invicta v jeho rukou fungovala dobře, ale dohánět celé pole je ve sprintu bez strategických zastávek extrémně náročné.
V dalších kolech pokračoval Martí ve vedení, ale Lindblad se držel těsně za ním a pokusil se o útok. V první zatáčce se na svého týmového kolegu skutečně dostal, ale Martí mu vrátil manévr už v zatáčce druhé – lehce ho přitom vytlačil mimo trať. Martí následně označil situaci za „zbytečnou“ a tým dal Lindbladovi pokyn, aby si hlídal pneumatiky a neriskoval zbytečný souboj.
Tato fáze závodu se nesla ve znamení přetahování – nejen mezi lídry, ale i ve středu pole. Crawford tlačil na Martinse, Browning na Fornaroliho. John Bennett mezitím vyfasoval pětisekundovou penalizaci za vytlačení Sebastiana Montoyi mimo trať.
Ve 14. kole došlo ke kontaktu mezi Villagómezem a Cordeelem, po kterém zůstal na trati kus předního křídla. Následovala žlutá vlajka. Miní krátce poté zajel do boxů, kde kromě výměny pneumatik odsloužil i svou penalizaci.
Zatímco první dvojice Martí–Lindblad si budovala náskok, boj o třetí místo se rozhořel naplno. Dunne se odvážným manévrem v první zatáčce dostal před Lindblada a začal dotahovat Martího. Martins a Crawford mezitím sváděli tvrdý souboj – ten využil právě Crawford, který se před Brazilce dostal a začal vyvíjet tlak i na Lindblada. I když se pokusil o předjetí po vnější straně, britský pilot si pozici zatím pohlídal.
V 21. kole zavlály žluté vlajky znovu – tentokrát kvůli Montoyovi, který na cílové rovince výrazně zpomalil. Na trať vyjel safety car, který závod na několik kol zpomalil a zmenšil všechny rozestupy. V tu chvíli vedl stále Martí před Dunneem a Lindbladem, čtvrtý byl Crawford, pátý Martins.
Na konci 25. kola se závod opět rozběhl. Zbývalo jen několik okruhů, ale boj o stupně vítězů ještě nebyl rozhodnut. Browning se po restartu dostal před Martinse, zatímco Crawford neustále zkoušel najít cestu před Lindblada.
V posledním kole se to Crawfordovi konečně povedlo – v první zatáčce si po vnějšku vynutil prostor, projel vedle Lindblada a v následující zatáčce byl definitivně třetí. Lindblad se musel bránit ještě Browningovi, ale čtvrté místo nakonec udržel.
O vítězství se bojovalo až do samotného závěru. Dunne se několikrát pokusil Martího překvapit, dokonce i v poslední zatáčce, ale Martí si chladnokrevně pohlídal každou obrannou stopu a závod zakončil na prvním místě.
Po dojezdu do cíle ale ještě není vše uzavřené. Komisaři prověřují Martího chování za safety carem – údajně zbytečně zpomalil a tím způsobil problémy Dunneovi. Pokud by došlo k dodatečné penalizaci, mohlo by to výsledky ještě změnit.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull