Norris vyhrál Maďarsko před Piastrim, Leclerc ztratil všechno

VC Maďarska - závod
Čtyřicátý ročník Velké ceny Maďarska přinesl přesně to, co si fanoušci formule 1 přejí těsně před letní přestávkou – vyrovnaný souboj, strategické šachy a napětí do posledního kola. Lando Norris vybojoval své druhé letošní vítězství a potvrdil, že McLaren se stal vážným kandidátem na tituly. Druhý skončil týmový kolega Oscar Piastri, třetí příčku obsadil George Russell s Mercedesem. Pole position přitom patřila Charlesi Leclercovi, který po skvělém startu nedokázal udržet tempo a nakonec skončil mimo pódium.
Závod na Hungaroringu odstartoval dramaticky. Leclerc si udržel vedení před oběma McLareny a po prvních zatáčkách se zdálo, že Ferrari má závod pod kontrolou. Norris ale ztratil pozici na Alonsa i Russella a propadl se až na páté místo. Naopak Piastri zůstal v těsném kontaktu s Leclercem, i když DRS nemohl využít – Monačan si vytvořil víc než sekundový náskok.
Do hry se rychle zapojil také Russell, který využil zmatků mezi McLareny a posunul se na třetí pozici. Ve 3. kole se Norris vrátil před Alonsa a začal se dotahovat zpět k čelu. Mezitím se na šestém místě udržoval překvapivě rychlý nováček Bortoleto ve voze Stake. Brazilský pilot čelil podezření z ulitého startu, ale vyšetřování komisařů nakonec potvrdilo, že žádný přestupek nespáchal. Jeho týmový kolega Hülkenberg takové štěstí neměl – za předčasný pohyb při startu dostal pětisekundovou penalizaci.
V 17. kole se Verstappen propadl až na 16. místo po své první zastávce a bylo zřejmé, že Red Bull nebude hrát klíčovou roli v čele závodu. McLaren mezitím připravoval taktický útok – Piastri zajel v 19. kole pro tvrdé pneumatiky a zkusil undercut na Leclerca. Ferrari reagovalo hned o kolo později – zastávka za 2,0 sekundy vrátila Monačana před Piastriho, ale rozdíl mezi nimi byl minimální.
George Russell po své zastávce spadl na šesté místo, zatímco Norris zůstával na trati nejdéle. Brit se rozhodl pro strategii s jedním pitstopem a v čele se držel až do 31. kola, kdy konečně zamířil do boxů. Po výměně za tvrdou sadu pneumatik se vrátil na čtvrté místo a měl vše ve svých rukách.
Pro Verstappena šlo o jeho dvoustý závod ve voze Red Bullu, ale rozhodně nepatřil k těm oslavným. Po první zastávce se ocitl uprostřed provozu a sám přiznal, že zastavil příliš brzy. Druhá zastávka přišla až ve 48. kole a i po ní zůstával na deváté pozici – postup vpřed byl pomalý a frustrující.
V závěru závodu začala narůstat intenzita mezi dvěma McLareny. Leclerc, který vedl po první zastávkové fázi, se stále více trápil s přilnavostí a čelil tlaku zezadu. Oscar Piastri měl čerstvější pneumatiky a v 51. kole bez větších problémů předjel pilota Ferrari. Leclerc se mezitím dostal pod vyšetřování za nebezpečný pohyb při brzdění a o pár kol později přišel trest – pět sekund penalizace, která definitivně ukončila jeho šance na pódium.
Russell se mezitím přiblížil a po dvou pokusech se v 62. kole posunul na třetí místo. Leclercův pád byl symbolický – z pole position až na čtvrté místo s hrozbou dalšího propadu, pokud by za ním byl dostatečně blízko někdo další.
Zatímco Leclerc ztrácel, v McLarenu se schylovalo k vnitřní bitvě o vítězství. Oscar Piastri v posledních kolech výrazně zrychlil a ve 64. kole byl už v DRS zóně na Landa Norrise. Ve 68. kole přišel první ostrý útok – Piastri přebrzdil do první zatáčky a málem kolidoval s týmovým kolegou. Norris musel upravit stopu, ale udržel vedení.
Napětí vrcholilo až do posledního kola, kdy Piastri znovu zkusil manévr, ale Norris zůstal klidný, nedopustil chybu a přetavil svou strategii v zasloužené vítězství. Rozdíl v cíli byl pouhých 0,698 sekundy – jeden z nejmenších letošní sezony.
Závod v Maďarsku se obešel téměř bez kolizí – jediným jezdcem, který odstoupil, byl Oliver Bearman po kontaktu a poškození vozu. Gabriel Bortoleto si připsal nejlepší výsledek kariéry, když po výborné defenzivě a solidním tempu dokončil v první desítce.
McLaren tak odchází do letní přestávky jako tým v nejlepší formě – s vítězstvím, dvěma piloty na pódiu a stále větší jistotou ve strategii i jezdecké dvojici. Ferrari naopak musí řešit konzistenci, Red Bull hledá tempo a Mercedes může těžit z opětovného výkonu George Russella.
Letní pauza přichází právě včas – ale po dnešku budou mít inženýři i fanoušci rozhodně o čem přemýšlet.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 1:35:21.231 | 70 | 25 |
2. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +0.698s | 70 | 18 |
3. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +21.916s | 70 | 15 |
4. | ![]() |
![]() |
Ferrari | +42.560s | 70 | 12 |
5. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +59.040s | 70 | 10 |
6. | ![]() |
![]() |
Ferrari | +66.169s | 70 | 8 |
7. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +68.174s | 70 | 6 |
8. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | +69.451s | 70 | 4 |
9. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | +72.645s | 70 | 2 |
10. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 1 kolo | 69 | 1 |
11. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | 1 kolo | 69 | 0 |
12. | ![]() |
![]() |
Ferrari | 1 kolo | 69 | 0 |
13. | ![]() |
![]() |
Ferrari | 1 kolo | 69 | 0 |
14. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 1 kolo | 69 | 0 |
15. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 1 kolo | 69 | 0 |
16. | ![]() |
![]() |
Ferrari | 1 kolo | 69 | 0 |
17. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | 1 kolo | 69 | 0 |
18. | ![]() |
![]() |
Renault | 1 kolo | 69 | 0 |
19. | ![]() |
![]() |
Renault | 1 kolo | 69 | 0 |
20. | ![]() |
![]() |
Ferrari | - | 48 | 0 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Pirelli