Novinky

  • 29.09.2025 Good Verstappen na první pokus vyhrál závod GT3 na Nordschleife!

  • 28.09.2025 Good Papež dostal od Elkanna volant F1 použitý Leclercem

  • 25.09.2025 Neutral Romain Grosjean bude v pátek v Mugellu testovat vůz Haas

Facebook Instagram

Jak si týmy (asi) dělí peníze?

Jak si týmy (asi) dělí peníze?

McLarenu patří čtvrtý největší kus koláče.

Formule 1 je populárnější a ziskovější než kdykoli předtím. To se projevuje i na společných příjmech sportu, tedy hlavně z prodeje televizních práv, streamování, poplatků od pořadatelů závodů i z prodeje licencí, merchu a dalších zdrojů. Zajímá vás, jak se peníze následně dělí? To vám nikdo s jistotou nesmí říct, protože tento detail Concordské dohody je tajný. Současná Concordská dohoda však platí již od roku 2021 a několik respektovaných zahraničních médií tvrdí, že jim byly prozrazeny detaily, ze kterých lze vypočítat podíly jednotlivých týmů.

Podle shrnutí portálu The Race dostává McLaren až čtvrtý nejvyšší podíl, přestože je držitelem Poháru konstruktérů (letos se týmům vyplácejí peníze vydělané v roce 2024). Základním odrazovým můstkem k výpočtům je účetnictví Liberty Media, vlastníka seriálu, který jako veřejně obchodovatelná společnost nemůže dělat tajnosti. Týmům letos postupně vyplácí podíl o výši 1.266 miliardy amerických dolarů, což má být přibližně 61% podíl z provozního zisku před odpisy a amortizací.

Dále již pokračují nepotvrzené informace. V první řadě se týkají Ferrari, nejstaršího týmu F1, tradičního výrobce motorů, největší stáje nesídlící ve Spojeném království. Kromě zřídka používaného práva vetovat změny technických pravidel, pokud jdou proti jeho zájmům, má Ferrari nárok i na minimálně 5% podíl ze zisku, stranou od všech ostatních struktur dělení peněz mezi týmy. Minimálně 5procentní, protože bonus za historický přínos údajně ještě roste, jak se F1 finančně daří. Jelikož se daří, může to být i více, ale o tom nejsou důvěryhodné informace, takže počítáme 5 procent, a to je 63.3 milionu dolarů pouze pro Ferrari.

Dalších 20 procent platby se dělí na základě vzorce odměňování nedávných úspěchů. Za každé umístění stáje mezi třemi nejlepšími v Poháru konstruktérů za uplynulou dekádu se týmu připíše jeden, dva nebo tři body. V závislosti na tom, zda byl třetí, druhý, nebo získal Pohár. Každý rok se pak balík rozdělí v poměru k nashromážděným bodům. Za jeden bod to nyní vychází na 4,22 milionu, jak to vidíme na příkladu Williamsu. McLaren má čtyřikrát tolik bodů i čtyřikrát větší podíl, a tak dále.

Po odkrojení pěti procent za historickou výjimečnost a dvaceti procent za minulé úspěch zůstalo 75 procent, tedy 949.5 milionu. Ty byly rozděleny na základě pořadí v loňském Poháru konstruktérů, přičemž mezi sousedními pozicemi jsou, údajně, přibližně 0.9% rozdíly.

Tým za historii za úspěchy za umístnění celkem (mil. USD)
Ferrari 63,3 63,3 124,4 251
Mercedes   103 107,3 208,6
Red Bull   67,5 115,8 183,3
McLaren   16,9 132,9 149,8
Aston Martin     98,8 98,8
Alpine     90,2 90,2
Haas     82,6 82,6
Racing Bulls     74,1 74,1
Williams   4,2 65,5 69,7
Sauber     57,9 57,9
spolu (mil. USD) 63,3 254,9 949,5 1266


Počínaje 1.lednem 2026 začne platit nová Concordská dohoda přizpůsobená například vstupu 11. týmu Cadillac, avšak finance za letošní rok se rozdělí ještě podle současného vzorce. Za zajímavou ukázku toho, jak se F1 daří, můžeme považovat nedávné ocenění McLarenu, kde velcí akcionáři skupují malé zatoulané podíly, na více než 3 miliardy britských liber. Velmi slušný balík je i 100 milionů dolarů, které byly údajně Christianu Hornerovi vyplaceny jako odškodnění za předčasné ukončení všech jeho smluv s Red Bullem, jelikož jejich platnost měla být ukončena až v roce 2030.

McLaren jde za druhým Pohárem v řadě, takže i jeho podíl na 20procentním balíku opět vzroste. Foto: McLaren

Zdroj: The Race, úvodní foto: McLaren