Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

CCWS - 9. kolo - Into the Silicon Valley

CCWS - 9. kolo - Into the Silicon Valley

Do království křemíku a Sebastiena Bourdaise.

Champ Cars zavítají tento víkend na své cestě po severoamerickém kontinentu do kalifornského města San José, centra proslulého Silicon Valley - oblasti, která je dnes bezesporu jedním ze světových center elektronického průmyslu. A stejně tak je z pohledu Champ Cars i královsvím Sebastiena Bourdaise, který je absolutním vládcem tratě vedoucí kaňony ulic centra San José.
 
Doposud velmi krátká historie tohoto závodu se začala psát v roce 2004, kdy tým vedený Kevinem Kalkhovenem začal hledat vhodné lokality, do kterých by série CCWS tísněná IRL a NASCAR mohla expandovat. Myšlenka na pořádání závodů na městských tratích, spojených s dalšími sportovními a kulturními akcemi do jakýchsi "festivalů rychlosti", nebyla nová a opírala se o velmi úspěšné podniky bývalé série CART v Long Beach či v Torontu. Navíc divácký zájem o závody monopostů začal sedm let po rozdělení CART a bez vyhlídky na pozitivní vývoj v opětovném spojení výrazně upadat a počty diváků, kteří si dokázali najít cestu na přírodní okruhy se neustále snižovaly. Tento vývoj postihnul i nedaleký okruh Laguna Seca, který byl po mnoho let jednou z bašt CART.
 
Pro Kevina Kalkhovena pak bylo San José, centrum špičkových technologií ve Spojených státech, ve kterém si žádná ze světových firem působících v oblasti počítačových technologií a informatiky nemůže dovolit chybět, naprosto přirozenou volbou. Vždyť právě zde dosáhla jeho obchodní a podnikatelská kariéra svých výšin a právě zde chtěl představit své nové "dítko" a získat pro něj nové bohaté sponzory z oblasti špičkových počítačových firem. Bohužel právě tento poslední bod se zatím nepodařilo zcela naplnit, neboť rozdělený svět amerických formulových závodů s neustálou hrozbou pádu jedné, či druhé série, nepředstavuje pro opatrné investory ideální prostor.
 
Původní projekt okruhu, jehož středem měla být budova koncernu Hewlett Packard, HP Pavilion, počítal s jeho umístěním nedaleko centra města. Bohužel však odhadované náklady spojené s rekonstrukcí povrchu ulic dosáhly takové výše, že spolu s dalšími okolnostmi přinutily pořadatele přesunout okruh přímo do centra San José. Nová trať navržená a vzniklá v rekordním čase však dostala do vínku řadu nectností, které podnik téměř zahubily po prvním ročníku.  Už během prvních tréninků bylo zřejmé, že trať je příliš úzká a hrbolatá  a navíc přejezdy přes koleje tramvajových linek doslova katapultovaly vozy do vzduchu. Podle některých pilotů byla vhodná spíše pro motokros a bylo zřejmé, že v některých místech je vysloveně nebezpečná. Doslova přes noc z pátku na sobotu provedly pracovní čety některé úpravy, které umožnily závod vůbec odjet. Ten se změnil doslova v bitvu o přežití, neboť jezdci si stěžovali na bolesti zad a hlavy a technika na tom nebyla o moc lépe. A tak šachovnicový praporek viděla jen polovina startujících.
 
 
V kaňonech San José skutečně není na trati místa na zbyt
 
Během následujícího roku se podařilo nejhorší problémy odstranit, trať byla upravena a v některých místech i rozšířena a hlavně se podařilo vyřešit problém s přejezdem kolejí. Druhý ročník už byl z tohoto hlediska podstatně úspěšnější, ale trať je i nadále velmi úzká a předjíždění jen krajně obtížné. Závody na ní se pak staly "kontaktním sportem". Právě v loňském ročníku došlo k několika kolizím, které následně zvedly adrenalin některým pilotům (vzpomeňme na kolizi Andrewa Rangera a Katherine Legge) a které vyvrcholily zápasem Paula Tracyho s Alexem Taglianim ve volném stylu.
 
 
Nelze nevzpomenout. 2006: Poslední závod Cristiano da Matty před nešťastnou těžkou havárií na Road America. Nebylo jistě náhodou, že mistr volantu jako "Shorty" se prosadil právě zde.
 
 
Svůj návrat na stupně vítězů po těžkém období si Cristiano rozhodně dokázal užít. Čekáme , Shorty. Vrať se.
 
Dá se jen těžko očekávat, že letošnímu  ročníku se podobné kontakty na trati zcela vyhnou a tak jedním z příkazů tohoto víkendu bude jet čistě, nedopustit se chyb a zachovat chladnou hlavu. Podaří se to Sebastienu Bourdaisovi již potřetí za sebou? A nebo se dočkáme prvního vítězství Grahama Rahala, který zde drží rekord na jedno kolo pro formuli Atlantic? Přinese San José letošní první vítězství Justinu Wilsonovi a jak se dokáže prosadit nový "super sub" Mario Dominguez v kokpitu vozu týmu Pacific Coast Motorsports? A kolik vozů vlastně dojede v neděli do cíle? Pokud chcete znát odpovědi na tyto otázky, vyspěte se řádně ze soboty na naděli a připojte se k nám před televizními obrazovkami či monitory počítačů o půlnoci z neděle na pondělí. 
 
San Jose – Redback Raceway  (městský okruh):
 
Délka trati: 1,448 míle, 8 zatáček
Loňský vítěz: Sebastien Bourdais (Newman/Haas/Lanigan Racing)
Loňské pole position: Sebastien Bourdais, 0:48.989
Rekord tratě:
Nejrychlejší kolo: 29.7.2006 Sebastien Bourdais, 0:48.989
 
Časový program (SEČ):
 
Pátek 27. července
19:15 – volný trénink 1
23:00 – volný trénink 2
23:25 – kvalifikace 1
Sobota 28. července
19:15 – volný trénink 3
23:00 – volný trénink 4
23:25 – kvalifikace 2
Neděle 29. července
24:00 – Start GP of San Jose
 
Přímý přenos na televizním programu Eurosport2 začíná podle současného programu v 24:00 SEČ. Live timimg je možno sledovat na oficiálních stránkách série (aktuální verze Javy nutná)
 
Zajímavosti k Rexal GP of Edmonton:
  • Jediným vítězem je zatím Sebastien Bourdais (2005 i 2006)
  • Sebastien Bourdais je i jediným držitelem pole position (2005 i 2006)
  • Největší počet jezdců (4) se na vedoucí pozici vystřídal v roce 2006
  • Největší postup polem vpřed zaznamenal Justin Wilson (o 9 pozic v roce 2006)

Fotografie: CCWS, LLC. / USA LAT Photographic