Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Představení účastníků MS F1 2008: 4.díl

Představení účastníků MS F1 2008: 4.díl

Honda: Očekávání lepších zítřků

Dramatický propad výkonnosti

Při představení netradičně zbarveného vozu byla odhalena snaha týmu podávat vyrovnané výkony, které měly japonské stáji dopomoci k průniku do první trojky. Tragické výsledky testů tyto optimistické představy zmírnily, šéf týmu Nick Fry přesto věřil v body z úvodního závodu a během sezony po vylepšení vozu dokonce v několik triumfů.

Nestabilní vůz dokázali jezdci kvalifikovat jen do středu pole. Ani v závodech se jim nedařilo o mnoho lépe, ačkoliv byl vůz spolehlivý a oba zkušení jezdci se dokázali vyhýbat kolizním situacím. První bod přivezl Button až z osmého závodu a i když na další příděl bodů nečekal již tak dlouho, zdaleka to nenaplňovalo optimistické odhady vedení týmu. I když se dařilo odstraňovat postupně slabiny vozu, ani konkurence nespala na vavřínech. Nebylo divu, že se nekonal předpokládaný vzestup výkonnosti v druhé polovině sezony, pro tým z Brackley mnohdy tak typický.

Jenson Button si vylepšil svoje postavení v celkovém hodnocení pátým místem v předposledním závodě na okruhu v Šanghaji, což byl jeho nejlepší výsledek v roce 2007, přesto to na více jak patnáctou příčku se ziskem šesti bodů nestačilo. Rubens Barrichello si prožil jednu ze svých nejhorších sezon ve své dlouhé kariéře a bez jediného bodu skončil dvacátý. Šest bodů a páté místo jako nejlepší výsledek nenaplnilo předsevzetí japonské stáje, která se musela spokojit pouze s osmým místem v hodnocení týmů.

Na Hungaroring přijel Button s příjemnými vzpomínkami na svůj jediný triumf v závodě, který zde získal v roce 2006. Vlastnosti monopostu RA107 mu nedávaly šance na zopakování podobného úspěchu. Loni neviděl ani cíl, když po poruše elektroniky odstavil svůj vůz na okruhu. Jeho týmový kolega Rubens Barrichello se trápil na chvostu pole a se ztrátou dvou kol zde dojel pouze osmnáctý.

Nejzkušenější závodní sestava

Letošní dvojice Button – Barrichello vstupuje do společné třetí sezony potom, co oba piloti podepsali koncem roku 2005 víceleté smlouvy v týmu z Brackley. Přesto si testovací jezdec Christian Klien dělal naděje na Barrichellovo místo, ale v červenci učinila Honda všem dohadům přítrž, když potvrdila oba závodníky i na rok 2008. Přesto se v listopadu vyrojily spekulace o odlévání sedačky pro tehdy volného Alonsa, s možným přesunem Barrichella do sesterského týmu Super Aguri – obě informace se ukázaly jako liché.

Rušno bylo naopak na pozicích testovacích jezdců. Třebaže měl tým tato místa obsazená Klienem a Rossiterem, byl v březnu přijat navíc mistr britské F3 Mike Conway. Pro nedostatek práce byl v květnu po půlroce stráveném v Hondě přesunut do Super Aguri James Rossiter. Ani Klien nebyl plně vytížen a se svolením Hondy testoval v červenci pro Spyker, aby nakonec v listopadu Hondu opustil po roční spolupráci a pokusil se u Force Indie ucházet o místo závodního pilota. Ačkoliv závodní pilot Williamsu, Alex Wurz, ohlásil v říjnu 2007 ukončení závodní kariéry a odešel z týmu, již v lednu 2008 se stal zkušený Rakušan rezervním a testovacím jezdcem Hondy.

Jenson Button, na počátku velká naděje britského motosportu, zatím nedokázal naplnit očekávání, která do něj díky jeho talentu byla vkládána. Zpravidla si dokázal poradit i s kvalitními týmovými kolegy, mnohdy jeho převahu dokázaly zvýraznit horší monoposty, jimž se dokázal lépe přizpůsobit.

Brazilský týmový kolega Rubens Barrichello má šanci pokořit rekord v počtu absolvovaných závodů, který dosud drží s 256 starty Riccardo Patrese závodící v letech 1977-1993. Přesto mu bohaté zkušenosti včetně působení v mistrovském týmu nepomohly ke zmírnění loňského trápení v hloubi pole. S nepovedeným vozem Rubens loni znovu zaostal za svým kolegou.

Základy pro vzestup

Po období, v němž stáj opouštěli nespokojení technici se situace obrací k lepšímu a japonský tým byl úspěšný v doplňování prořídlých řad. V květnu se podařilo domluvit přestup po reorganizaci sesazeného vedoucího aerodynamického oddělení Red Bullu, Bena Agathangeloua. Pro britského pracovníka se nejedná o první spolupráci s Hondou, když se v letech 1998-1999 účastnil neúspěšného projektu o vstup Japonců do F1.

Neuběhl ani měsíc a byly představeny další posily aerodynamického oddělení: hlavní aerodynamik BMW John Owen byl přijat na místo jednoho z vedoucích, dále aerodynamik Williamsu Francois Martinet, inženýr McLarenu Peter Coysh a hlavní aerodynamik Loic Bigois, jenž by měl stejnou roli zastávat i v Brackley. Po vydatném posílení aerodynamického oddělení mělo následovat oživení vyšších technických míst a s týmem byl také spojován již obviněný Nigel Stepney z Ferrari a Ross Brawn, toho času na dovolené.

V Hondě přivítali zpět i fluktujícího Jörga Zandera, který z Brackley odešel v roce 2005 po tříletém působení na místě hlavního inženýra mechanických dílů do Williamsu. Po půlroční epizodě v pozici šéfkonstruktéra britského týmu, přestoupil do BMW, kde ve stejné roli sbíral zkušenosti do července 2007. Poté přijal místo zástupce technického ředitele Hondy.

V létě však došlo i k odchodům pracovníků z Hondy. Dvouleté působení na pozici sportovního ředitele ukončil Gil de Ferran. Bývalého kolegu, Willema Toeta, následoval do BMW další hlavní aerodynamik stáje z Brackley, Mario Alperin-Bruvera.

V listopadu mohl výkonný ředitel Nick Fry vytáhnout eso z rukávu: podařilo se mu nalákat na pozici šéfa týmu Rosse Brawna, bývalého technického ředitele Ferrari. Ten v roce 2007 nabíral síly na zasloužené dovolené a zároveň se snažil ve Ferrari, ale také v Hondě domluvit podmínky pro posun ve své kariéře. Nyní je odpovědný za návrh vozu, výrobu a veškerý inženýring vozu. Jednu ze svých rolí jíž proslul v Marranellu, uplatňování strategie v závodě, se v Hondě věnovat nebude.

Střídavé výsledky

Již v dubnu bylo oznámeno prodloužení spolupráce s IBM i v roce 2008, které se stará o software a služby související s provozem počítačového vybavení japonského týmu. V souladu s ekologickou strategií bylo květnové uzavření smlouvy s biofarmou Laverstoke Park, za níž stojí fanouškům F1 známá osobnost, mistr světa z roku 1979 Jody Scheckter.

Spolupráci ukončily v únoru po ročním působení v týmu společnosti Gatorade, Universal Music, HPC a DAF. Následoval je také výrobce barev Glasurit, který byl s týmem sídlícím v Brackley od roku 2003.

Konzervativní přístup

Nový vůz japonské stáje je evolucí předchozího nepříliš povedeného vozu s cílem odstranit jeho slabiny v podobě nízké účinnosti aerodynamiky a nestabilního chování. Na voze opět spolupracovaly týmy návrhářů ze základny stáje v Brackley, vývojového střediska Hondy v japonském Tochigi a motoráři sídlící v Bracknellu.

Zcela bylo přepracováno přední zavěšení, na němž byla zesílena přední část horního ramene. Mezi horní a dolní trojúhelníková ramena byla vložena po vzoru McLarenu a BMW vodorovná stabilizační ploška. Změn před zavěšením doznala kamera na nose vozu, která je nyní spojena se šasi tvarovaným nosníkem pro zmenšení aerodynamických nárazů.

Nová pravidla o použití jednotné ECU znamenala nutnost sladit tuto část s motorem, převodovkou a elektronikou umístěnou v šasi.

U předchozího modelu měl tým problém s přítlakem na přední části, proto konstruktéři zvedli přepracovaný tlustší nos výše pro zlepšení účinnosti předního křídla. Jedna z novinek, která je přisuzována vlivu nové posily, Rosse Brawna, je použití deflektorů. Jejich horní hrana se stupňovitě snižuje a v dolní části jsou připevněny k podlaze. Sací otvory na vpředu se svažujících bočnicích jsou v dolní části zúženy. Po vzoru Ferrari a Renaultu byly zmenšeny svislé nástavce na přední části bočnic. Na první závod je v plánu nasazení přepracované podlahy, krytu motoru a křídel.

Vzhledem k pravidlům omezujícím vývoj motorů, byla pohonná jednotka pouze přizpůsobena spalovaní paliva s 5,75% příměsí bioložky. Nasávání vzduchu a geometrie výfukového potrubí byla přizpůsobena tvaru nového šasi. Převodovka navržená na použití ve čtyřech závodech má plášť vyrobený z uhlíku.

Nový vůz se netradičně objevil nejprve 23. ledna 2008 na okruhu ve Valencii, kde Rubens Barrichello během 36 kol provedl první test vozu. Představení vozu proběhlo až 29. ledna na základně stáje v Brackley, kde byla odhalena i obměněná verze tzv. earth caru. Loňský vůz byl zbarven modře se zelenými plochami znázorňujícími kontinenty a černou zadní částí.

Neutěšené vyhlídky

Po nenaplnění smělých loňských představ prezentoval tým prostřednictvím Rosse Brawna cíle pro letošní rok. Snahou bude navázat na úspěšnější půlku sezony 2006 a bodovat v každém závodě. Po splnění této mety bude stáj pomýšlet na zvyšování svých ambicí.

Výkony dosahované loňským modelem nevybočovaly z trendu konce sezony, když se tým nesměle pokoušel dostat do středu pole. Výsledky nového vozu neodpovídaly očekáváním a piloti měli problém během 6 634 kilometrů donutit vůz k rychlosti potřebné k odpoutání se z chvostu pole. Kromě problémů s pohonnou jednotkou v Barrichellově voze v závěru testů vůz vykazoval solidní spolehlivost. Celková ujetá vzdálenost byla 10 399 kilometrů, méně zkoušelo pouze finanční krizí sužované Super Aguri.

Ani letos nezmizela noční můra v podobě nedostatečně výkonného vozu. Před posíleným technickým oddělením leží spousta práce tak, aby se týmu podařilo odpoutat ode dna. V předchozích letech stáj vykazovala nadprůměrnou schopnost vylepšovat monopost v probíhající sezoně, ale vzhledem k nepodařenému základu nelze očekávat zázraky. Navíc není vyloučeno, že se tentokráte stáj dříve zaměří na kvalitnější přípravu vozu pro rok 2009, protože současný základ je nutné důkladně přepracovat. Tým bude více spoléhat na Buttona, než na Barrichella, který se již dostal za svůj zenit a s F1 se letos pravděpodobně rozloučí.

Honda Racing F1Team

Startovní číslo 16: Jenson Button
Startovní číslo 17: Rubens Barrichello
Třetí jezdec, testovací pilot: Alex Wurz
Testovací pilot: Mike Conway
Šéf týmu: Ross Brawn
Výkonný ředitel: Nick Fry
Sportovní ředitel: Ron Meadows
Technický ředitel: Shuhei Nakamoto
Zástupce technického ředitele: Jörg Zander
Hlavní aerodynamik: Loic Bigois
Prezident-oddělení motorů:  Hiroshi Abe
Vůz: Honda RA108
Motor: Honda RA808E
Pneumatiky:  Bridgestone
Palivo: Eneos
Web:   www.hondaracingf1.com