Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Na pole-position Massa dvě desetiny před Hamiltonem

Na pole-position Massa dvě desetiny před Hamiltonem

Grand Prix Evropy - kvalifikace

Pole-position na zítřejší Velkou cenu Evropy vybojoval v dramatickém finiši kvalifikace Felipe Massa, když o dvě desetiny porazil Lewise Hamiltona. Do druhé řady se postaví Kubica s Räikkönenem.

Kvalifikace na zcela novém okruhu, vystavěném v prostorách bývalého přístavu, se odehrávala za poměrně příznivých teplot. Teplota vzduchu dosáhla sedmadvaceti stupňů, trať byla ještě o pět stupňů teplejší. Nad okruhem se ale honily zlověstné mraky hrozící deštěm. Na některých televizních kamerách se také objevily kapky.

Možná trochu nezvykle se hned po rozsvícení zeleného světla na konci boxové uličky vydali první nadšenci na trať. Jenže, nebylo se čemu divit, na zcela novém okruhu sevřeném betonovými zdmi nebylo radno ponechat něco náhodě. Vždyť i malá chyba může znamenat náraz do zdi a kvůli potencionálně problematickému odstraňování vozů z trati zastavení kvalifikace a tím pádem i komplikace pro všechny piloty.

Jako první časomíru prohnal Nelson Piquet, v poslední zatáčce se jeho pravé přední kolo pokusil sabotovat pták, těžce na to ale doplatil. Vedení se brzy o více než sekundu ujal vítěz dnešního dopoledního tréninku Robert Kubica z BMW.

Třináct a půl minuty před koncem první části mu ale téměř půl sekundy nadělil Hamilton. Kimi Räikkönen a Felipe Massa se prozatím krčili pouze na šesté, resp. osmé pozici. Druhou pozici za Hamiltonem brzy uzmul Bourdais, jeho kolega Vettel potvrdil skvělou formu týmu Toro Rosso prozatímním čtvrtým časem.

Na trati byl také Kovalainen, jeho čas ale stačil pouze na devátou pozici. Své ostré kolo v desáté minutě načal domácí miláček a dvojnásobný mistr světa Fernando Alonso. Jeho příznivci, kteří sem přišli v hojném počtu, mohli být nadšeni, Alonso zajel druhý čas, o 140 tisícin pomaleji.

Osm minut před koncem zazářil Button, když se po projetí cílem u jeho jména objevilo číslo pět. Brzy jej ale odsunuli Kovalainen a Rosberg, ten se zařadil na druhou pozici. Šest minut před koncem jej ale sesadil Glock. Hamilton stále neohroženě okupoval první pozici.

Dvě minuty před koncem překonal Hamiltona Felipe Massa a odstartoval závěrečnou smršť rychlých časů. Na trati byl značný provoz, doplatil na to hlavně Nick Heidfeld, kterého zbrzdil Timo Glock. Alonso zajel skvělé kolo a zařadil se na druhé místo. Brzy ale všechny překonal Vettel. Ani on se neohřál v čele dlouho, první místo mu sebral Jarno Trulli a jako první se dostal pod 1:38 časem 1:37.948.

Sítem první části neprošli Button, Coulthard, Fisichella, Barrichello a Sutil.

Hrozba deště vyhnala hned v úvodu druhé části kvalifikace na trať Kimiho Räikkönena. Ten zajel velice slušný čas, 1:38.276. Jeho kolega Massa byl o 43 tisícin pomalejší. Oba je ale o více než dvě desetiny překonal Robert Kubica. Heidfeld se zařadil na čtvrté místo, brzy ho ale odsunul Bourdais. Dosud absolutně nejrychlejším časem šel ale do vedení Sebastian Vettel - 1:37.842 - čímž jen potvrdil svoji vynikající formu ve Valencii.

Domácí miláček Alonso zajel sedmý čas, na třetí místo poskočil Kovalainen. Hamilton zajel druhý čas, ale hned ho odsunul Jarno Trulli. Ten byl v kvalifikaci jako pokropený živou vodou, v dnešním dopoledním tréninku totiž nezajel jediné měřené kolo.

Zhruba v půlce kvalifikace zajeli všichni do boxů. Chvíli klidu ale přerušili Kovalainen, Räikkönen a Massa, srovnáni na pátém, šestém a sedmém místě. Měli před sebou volnou trať a tím pádem i šanci na čisté a nikým nerušené kolo. Brzy se ale trať opět zaplnila a ve Valencii nastal pořádný rozruch před koncem druhé části kvalifikace.

Kovalainen se nezlepšil, Räikkönen ano, ale zůstal šestý. Až Massa poskočil na druhé místo těsně za Vettela. Jediný Heidfeld utekl hrobníkovi z lopaty, když zajel na tisícinu shodný čas s druhým Massou, do závěrečné části neprošli Nakajima, Alonso, Glock, Webber a Piquet.

Jako první vyjel do třetí části kvalifikace, do které už jezdci vyjíždějí s palivem i pro první stint v závodě, Jarno Trulli. Jeho čas měl hodnotu 1:40.309. Bourdais na něho ztratil zhrba sekundu. Překvapení víkendu Vettel Trulliho téměř o dvě desetiny překonal. Vedoucí pozice se ale pořádně otřásala, do čela šli hned po sobě Hamilton, Räikkönen a nakonec Massa.

Po přehlídce prvních rychlých kol bylo pořadí Massa, Räikkönen, Kubica, Hamilton, Vettel, Kovalainen, Trulli, Heidfeld, Rosberg a Bourdais. Všichni rychle zastavili u svých mechaniků a vrátili se zpět na trať na tradiční závěrečné drama kvalifikace formule 1.

Prvním, kdo proťal cílovou pásku byl Bourdais. Pozornost se ale dostávala spíše Hamiltonovi a Vettelovi. Hamilton byl na prvních dvou sektorech rychlejší než Massa a o 172 tisícin se dostal na pole-position. Räikkönen zůstal třetí, Massa o dvě desetiny ano. Kubica ještě skočil na třetí pozici. Kovalainen pak zůstal pátý. Vettel zajel svá osobní maxima v prvním a posledním sektoru, všechno ale ztratil v prostřední části okruhu.

p.
Jezdec Tým
Q1
Q2
Q3
1.
F.Massa Ferrari
1:38.176
1:37.859
1:38.989
2.
L.Hamilton McLaren
1:38.464
1:37.954
1:39.199
3.
R.Kubica BMW
1:38.347
1:38.050
1:39.392
4.
K.Räikkönen Ferrari
1:38.703
1:38.229
1:39.488
5.
H.Kovalainen McLaren
1:38.656
1:38.120
1:39.937
6.
S.Vettel Toro Rosso
1:38.141
1:37.842
1:40.142
7.
J.Trulli Toyota
1:37.948
1:37.928
1:40.309
8.
N.Heidfeld BMW
1:38.738
1:37.859
1:40.631
9.
N.Rosberg Williams
1:38.595
1:38.336
1:40.721
10.
S.Bourdais Toro Rosso
1:38.622
1:38.417
1:40.750
11.
K.Nakajima Williams
1:38.667
1:38.428
12.
F.Alonso Renault
1:38.268
1:38.435
13.
T.Glock Toyota
1:38.532
1:38.499
14.
M.Webber Red Bull
1:38.559
1:38.515
15.
N.Piquet Renault
1:38.787
1:38.744
16.
J.Button Honda
1:38.880
17.
D.Coulthard Red Bull
1:39.235
18.
G.Fisichella Force India
1:39.268
19.
R.Barrichello Honda
1:39.811
20.
A.Sutil Force India
1:39.943