Novinky

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

Facebook Instagram

Mysleli jste si, že má Brawn GP na vítězství? Pozdě.

Mysleli jste si, že má Brawn GP na vítězství? Pozdě.

Bílý monopost BGP 001 černým koněm sezony 2009.

Brawn GP absolvoval se svým vozem BGP 001 první testy spolu s ostatními týmy v Barceloně od 9. do 12. března. Za volantem vozu se každý den střídali Jenson Button a Rubens Barrichello.

Od prvního dne bylo zřejmé, že BGP 001 není vůbec pomalý vůz. Jenson Button byl většinu dne na čele průběžné listiny časů, nakonec skončil na čtvrtém místě. Rubens Barrichello byl následující den o příčku lepší a posledním dvěma dnům oba piloti dominovali. Button zajel čas 1:19.127 a byl o 1.041 vteřiny před Felipem Massou z Ferrari a Barrichello dosáhl času 1:18.926, což bylo o 0.848 vteřiny lepší kolo než v případě druhého Nica Rosberga z Williamsu.

Na prahu nové sezony by nebylo zcestné ukázat světu rychlost a přilákat sponzory, kterým Brawn GP může nabídnout spoustu prostoru na svém nepopsaném monopostu.

Jenomže BGP 001 je rychlý vůz. Při testech v Barceloně ho pozorně sledoval britský novinář James Allen, který výkony mladého britského týmu okomentoval slovy:

"Při prvním delším úseku Rubense Barrichella, zajel brazilský pilot v 19. kole z 20 čas 1:19.971, což dokazuje, že vůz brawn je při delší jízdě k pneumatikám šetrný. Naproti tomu časy Ferrari na konci 20kolových úseků klesají pod 1:22.000."

James Allen dále poznamenal, že Barcelona je skutečným měřítkem toho, jak si jednotlivé vozy vedou, protože katalánský okruh odměňuje vozy s dobrou aerodynamikou a dobrou péčí o pneumatiky. Absolvování dvacetikolových úseků dává možnost poskládat alespoň přibližný obrázek výkonnosti vozů.

Ross Brawn po nástupu k Hondě prohlásil, že jeho úkolem bude příprava vozu na rok 2009. Honda navíc během sezony 2008 po uvědomění si, že vůz RA108 nenabízí příliš potenciálu k zisku bodů, mohla zaměřit svou pozornost, jako jedna z prvních, na konstrukci vozu pro letošní sezonu. Brawn GP nepoužije systém KERS. Přijde tím o výhodu navýšení výkonu o zhruba 60 kW během přibližně 6.5 vteřiny. Na druhou stranu však může v monopostu lépe distribuovat závaží o hmotnosti cca 30 kg. Protože většina týmů hledá možnosti zvýšení přítlaku na přední nápravě, dá se odhadovat, že nemalá část z těchto kilogramů bude přesunuta směrem dopředu.

Felipe Massa se na adresu Brawnu GP vyjádřil, že je nutné brát jej zcela vážně a Fernando Alonso se vyslovil v podobném duchu, když řekl, že výkon Brawnu GP je skutečný.

S notnou dávkou nadsázky a ironie a s pravděpodobným přínosem Rosse Brawna k některým řešením použitým na voze a jeho zkušenostem z předchozího působení v týmu z Maranella bychom mohli spekulovat, zda je rychlejší McLaren s motory Mercedes, Ferrari s vlastními motory nebo monopost "Ferrari" s motory Mercedes, kterými je BGP 001 poháněn.

Některé české sázkové kanceláře ještě po testech v Barceloně držely na Jensona Buttona jako možného mistra světa sezony 2009 kurzy 20:1 (do třetího místa celkově) a 70:1. Bookmakeři ale před a také během konání dalšího testu, tentokrát v Jerezu, kterého se Brawn GP účastní, prozřeli a sázkové kurzy snížili na 2.80:1 a 10:1.

K vítězství v celém šampionátu je cesta dlouhá a mimořádně složitá. Na úspěchy v jednotlivých závodech, ale zdá se, Brawn GP potenciál mít může. Pokud jste příznivci tohoto týmu a rádi sázíte, svoji nejlepší šanci na vyšší výhru už jste nejspíš promeškali.