Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Ze závodu v Edmontonu se stala one-man-show Willa Powera!

Ze závodu v Edmontonu se stala one-man-show Willa Powera!

Rexall Edmonton Indy – Průběh a výsledky závodu

Will Power ovládl závod na letištním okruhu v Edmontonu. Drobná chyba Ryana Briscoea umožnila Scottu Dixonovi proniknout mezi trojici Penskeho pilotů. Dario Franchitti odjel nenápadný závod a dokončil na pátém místě. Veterán Paul Tracy dovezl svůj vůz na šesté příčce. Moc nechybělo a viděli bychom první závod v historii IndyCar Series odjetý bez jediné žluté fáze.
Rexall Edmonton Indy – Edmonton Airport Circuit
95 kol
1 žlutá fáze – celkem 2 kola
4 jezdci ve vedení, 6 změn ve vedení
Nejrychlejší kolo: Mike Conway – 1:02.4340 v 39. kole
Vedení Indy Racing League nejspíš nepotěšilo většinu fanoušků, protože závod v Edmontonu začal zhruba o čtvrt hodiny dřív, než podle rozpisu začít měl. Čelo startovního pole se první zatáčkou protáhlo bez potíží. Problémy nastaly až v druhé desítce. Mika Conwaye zmáčkli Tony Kanaan a Raphael Matos. Conway neměl kam uhnout a došlo ke kontaktu mezi ním a Matosem. Oba se sice do závodu vrátili, ale se ztrátou dvojciferného počtu kol.
Ještě v prvním kole došlo k incidentu, který pořádně rozčílil šéfa stáje KV Racing Jimmyho Vassera. Paul Tracy se pokusil vnitřkem dostat před svého stájového kolegu Moraese. Oba Vasserovy zaměstnanci vzájemně kolidovali. Tracy po závodě vypověděl, že ho celý incident mrzí. Prý když si uvědomil, že hrozí kolize, tak se pokusil svůj vůz strhnout na trávu, ale kontaktu pravého předního kola své Dallary s levým zadním kolem Moraesova vozu zabránit nedokázal. Moraes dostal hodiny, s vozem sice dojel do boxů, ale poškození zavěšení jej vyřadilo ze závodu. Na druhou stranu Moraes, kterému se přezdívá Mr. Agressive a kterému se podařilo minulý závod v Torontu kolidovat s EJ Visem po skončení závodu, je asi ten poslední, kdo by si měl jít stěžovat.
Příliš dobře v Edmontonu nevypadal Graham Rahal, jak Dario Franchitti, tak Paul Tracy se před něj záhy dostali. Problémy se nevyhnuly Scheckterovi, který si stěžoval na potíže se zavěšením zadních kol. Ani přezutí na jinou sadu pneumatik nepomohlo a Tomas strávil několik kol v boxech, zatímco jeho tým opravoval závadu. Dopředu se snažil probojovat Justin Wilson, ale jeho postup se zasekl na 11. místě za EJ Visem.
Právě Viso zahájil ve 32. kole první vlnu zastávek v boxech. Čelo závodu v tu chvíli vypadalo následovně. Vedl Will Power, druhý byl Briscoe, třetí Castroneves, čtvrtý Dixon a pátý Franchitti. Power si i po zastávkách v boxech své první místo udržel. Helio Castroneves po několikáté v letošním roce dokázal, že má nejlepší mechaniky v poli a posunul se před Ryana Briscoea. Scott Dixon při výjezdu z boxů najel na nerovnost na trati a jeho Dallara elegantně poskočila. Největší drama závodu na sebe ovšem nenechalo dlouho čekat.
Tony Kanaan má letos nevídanou smůlu. Sezóna pro něj začala slušně, po třetím závodě vedl šampionát, pak ale přišel smolný závod v Indianapolis s těžkou nehodou a od té doby se problémy začaly kupit. V Milwaukee dokonce Kanaanův monopost při zastávce v boxech začal hořet. V Edmontonu také z tankovací hadice při zastávce vystříklo palivo. Kanaan cítil, že jej pocákal ethanol. Uvědomil si, co se stane, když pohonná směs přistane na rozpáleném povrchu auta, okamžitě sklopil hledí své přilby, podle svých slov zavřel oči a rozjel se, aby nepopálil své mechaniky. Nedojel daleko, zhruba jen na úroveň boxových stání Dana Wheldona a Helia Castronevese, když jeho monopost zachvátily plameny. Ethanol hořel nejen na povrchu vozu, ale i přímo v kokpitu na volantu a dokonce na jezdci samotném. Mechanici stájí Panther Racing a Team Penske na nic nečekali a okamžitě utíkali ke Kanaanově vozu s hasicími přístroji a kbelíky plnými vody. Tony mezitím vyhodil volant, když jej zasáhla sprška vody a hasící směsi. Mechanici Panther Racing a Team Penske pomohli Kanaanovi z vozu. Z hrůzného momentu vyvázl Tony naštěstí ve zdraví, jen s lehkými popáleninami na rukou, podle svých slov právě díky rychlé reakci mechaniků Pantherů a Penskeho stáje. Hořící monopost malinko zkomplikoval výjezd z boxu Kanaanovým stájovým kolegům, kteří se mu museli vyhýbat.

 Kanaanův vůz začíná hořet, všimněte si mechanika stojícího za nápisem Team Penske, sahá pro hasicí přístroj....

...a o vteřinu později skrápí Kanaanův vůz první proud hasicí směsi

Dan Wheldon bude chtít na kanadské závody velmi rychle zapomenout. Nevedlo se mu v Torontu, v Edmontonu zrušil svůj primární monopost a i v závodě se nevyvaroval chybě a „posekal“ trávník. Naštěstí pro šampiona série z roku 2005 vůz pouze rovně projel po trávě, nedostal smyk, nezhasl mu motor a podobně.

Pokud by IndyCar měla převzít něco z formule 1, tak je to pravidlo modrých vlajek. Již ve Watkins Glen se Marco Andretti velmi agresivně snažil udržet ve stejném kole s vedoucím mužem závodu, pozdější vítěz Justin Wilson na to tehdá málem doplatil. Will Power prokázal notnou dávku trpělivosti, když Andrettiho dojel a zjistil, že tak snadno ho nepředjede. Andretti v této fázi zafungoval stejně dobře jako pace car a záhy se všichni tři jezdci Penskeho stáje znovu sjeli do minimálních rozestupů. Dokonce i Dixon stáhl šesti sekundovou ztrátu na třetího Briscoea. A jak se později ukázalo, může Dixon Andrettimu za toto zdržování Penskeho vozů poděkovat. Andretti dokázal blokovat vedoucího Powera neuvěřitelných 10 kol.
Power konečně předjel Andrettiho v 61. kole. Zrovna, když Rahal, Franchitti a Tracy zahájili druhé kolo zastávek v boxech. Z čela se dokázal nejdéle udržet na trati Scott Dixon. Po své zastávce se vrátil za Powerem, tedy na druhém místě, před oběma Penskeho pravidelnými závodníky. Jako jediný ve vedoucí skupině měl Ryan Briscoe výhodu měkkých pneumatik a okamžitě se před Dixona dostal zpátky. Briscoe se před Castronevese dostal díky tomu, že do boxů zajel o kolo později.
Během zastávek v boxech prokázal velkou duchapřítomnost Justin Wilson. Wilson do boxů zajížděl jako poslední z celého startovního pole. Před svou zastávkou se před něj zařadil Paul Tracy, který již měl pit stop odbytý. Náhle však Tracy záhadně na moment zpomalil, naštěstí se mu Wilson dokázal vyhnout. Tracy okamžitě pokračoval v jízdě plnou rychlostí.
Během zastávek se dokázal na chvíli dostat zpět do vedoucího kola Marco Andretti. Bohužel, chtělo by se říct. Lídři jej znovu museli zdolat. Nejdříve Andretti svou neústupností málem způsobil kolizi s Dixonem, Castroneves se s ním pak nepáral a donutil jej vyjet mimo trať až do trávy. Pátý Franchitti byl dalším jezdcem, který se musel před pomalejšího Andrettiho dostat. Co si o tom myslel, prozradil v rozhovoru po závodě, kde připomněl i Marcovo chování ve Watkins Glen. 
Ryan Briscoe velmi tlačil na pilu, aby se dotáhl na vedoucího Powera a udělal menší chybu. Jeho vůz se zadní pneumatikou lehce dotknul zdi a Briscoe okamžitě prudce zpomalil. Dixon a Castroneves se před něj dokázali dostat. Sice se zavěšení ukázalo býti nepoškozeným, ale Briscoe přišel o druhé místo.  Navíc Briscoea se jako klíště držel Mike Conway, který byl sice o 32 kol zpátky, ale dokázal alespoň zajet nejrychlejší kolo závodu.
Do problémů se dostal Ryan Hunter-Reay. Jak jsme měli možnost vidět již několikrát během víkendu u různých jezdců, tak i Hunter-Reay dostal na dráze hodiny, narazil zádí monopostu do zdi a poškodil zadní přítlačné křídlo. Výměna navíc nebyla tak rychlá, jak bychom čekali a Hunter-Reay ztratil několik kol a naději na slušné umístění.
O nejlepší moment večera se v 84. kole postaral Helio Castroneves. Brazilec byl v tu chvíli třetí za Dixonem. Přiblížila se dvojce pomalých jezdců Hunter-Reay a Carpenter. Zatímco Dixon zvolil pro předjetí Carpentera vnější stopu, Castroneves se protáhl na vnitřek. Jelikož má trať v tomto místě šířku přes 20 metrů, tři vozy se na ní vedle sebe vešly bohatě. Další zatáčka byla na pravou ruku, tedy Castroneves mohl využít své vnitřní stopy a před Dixona se protáhnout. Znovu obživl i Ryan Briscoe, který se začal znovu dotahovat na Dixona. Mike Conway byl stále přilepený za zádí vozu Ryana Briscoea.

Malý výlet mimo trať si dopřál Raphael Matos. Briscoe byl už těsně za Dixonem, když dvě kola před cílem havaroval Tomas Scheckter. Poprvé v závodě byly vyvěšeny žluté vlajky a bylo jasné, že pod nimi bude také závod dokončen.

 Stupně vítězů. První Will Power, druhý Helio Castroneves, třetí Scott Dixon

Will Power si připsal své první plnohodnotné vítězství v IndyCar. Sice loni triumfoval v závodě v Long Beach, ale tam se startovalo s vozy Panoz DP-01 a startovaly týmy bývalé série ChampCar. Jezdci IndyCar v tu dobu závodili na okruhu v japonském Motegi. Druhé místo patřilo Castronevesovi. Díky třetímu místu se Dixon posunul do čela šampionátu a mírně utekl v závodě čtvrtému Briscoeovi a pátému Franchiittimu. Veterán Paul Tracy dojel na skvělém šestém místě a zajistil si tak své nejlepší umístění v sezóně. Možná jsme jej ovšem letos viděli v závodním autě naposledy. Rozhodně mu k dobru nepřidá vyřazení týmového kolegy.
Šampionát pokračuje dalším závodem již příští týden v noci ze soboty na neděli na oválu v Kentucky. Do závodních kokpitů se vrátí Sarah Fisher a Milka Duno. Stáj Dreyer & Reinbold Racing bude mít v Kentucky tři vozy. Stejně tak stáj Rogera Penskeho, protože Power znovu usedne do vozu číslo 12. Otázkou zůstává, koho uvidíme ve voze stáje Team 3G. A jestli ještě letos uvidíme závodit stáj Conquest Racing a Alexe Taglianiho.
Příští týden se také dozvíme kalendář na příští sezónu. Již teď ovšem uniklo na veřejnost, že premiérového závodu se dočká stát Alabama a to konkrétně na Barber Motorsport Parku 11. dubna 2010. Tedy týden před závodem v Long Beach. Barber Motorposrt Park podepsal smlouvu s vedením série na tři roky.
p.
 Jezdec  Tým
Čas/odstup
1.
 W.Power  Penske Racing
01:42:42.3773
2.
 H.Castroneves  Team Penske
1.0936
3.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
1.3213
4.
 R.Briscoe  Team Penske
1.8266
5.
 D.Franchitti  Target Chip Ganassi Racing
4.4652
6.
 P.Tracy  KV Racing Technology
6.3941
7.
 G.Rahal  Newman/Haas/Lanigan Racing
26.5700
8.
 J.Wilson  Dale Coyne Racing
26.9169
9.
 R.Doornbos  Newman/Haas/Lanigan Racing
1 kolo
10.
 M.Andretti  Andretti Green Racing
1 kolo
11.
 D.Patrick  Andretti Green Racing
1 kolo
12.
 E.Viso  HVM Racing
1 kolo
13.
 A.Tagliani  Conquest Racing
1 kolo
14.
 H.Mutoh  Andretti Green Racing
1 kolo
15.
 D.Wheldon  Panther Racing
1 kolo
16.
 E.Carpenter  Vision Racing
2 kola
17.
 R.Hunter-Reay  A.J. Foyt Enterprises
8 kol
18.
 R.Matos  Luczo Dragon Racing
10 kol
19.
 T.Scheckter  Dreyer & Reinbold Racing
Havárie
20.
 M.Conway  Dreyer & Reinbold Racing
32 kol
21.
 T.Kanaan  Andretti Green Racing
Havárie
22.
 R.Antinucci  Team 3G
Porucha
23.
 M.Moraes  KV Racing Technology
Havárie