Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Přiblíží závod v Kalifornii někoho k titulu?

Přiblíží závod v Kalifornii někoho k titulu?

Indy Grand Prix of Sonoma County – před závodem

Čtyři závody zbývají do konce letošní sezóny. V boji o titul zůstávají stále tři jezdci, ale Dario Franchitti začíná na Briscoea a Dixona mírně ztrácet. Svůj debut v IndyCar si v neděli odbude Franck Montagny. Druhý Francouz v poli Nelson Philippe nastoupí poprvé ve voze IndyCar mimo ovál.

Za svůj vznik vděčí kalifornské trať dvěma milovníkům lovu a závodních strojů. Právě při té první aktivitě napadla Roberta Marshalla Jr.a Jima Colemana myšlenka vybudovat závodní okruh pro jejich druhou vášeň. Stalo se tak v roce 1968 nedaleko vrchu Sears Point v kalifornském okrese Sonoma. Trať vznikla v rekordně krátkém čase. Výstavba započala v srpnu a první závod se jel 1. prosince. V roce 1969 odkoupipla komplex společnost Filmwas Corporation. V roce následujícím se Filmwas podařilo přivést do Sonomy formule USAC IndyCar. Vítězem se stal Dan Gurney. Bohužel o rok později Filmwas Corporation zkrachovala a trať byla načas uzavřena.

Kopce a písek - to je scenérie kalifornské trati

Za to, že trať nezanikla, vděčí především Bobu Bondurantovi, který okruh využíval pro potřeby své závodnické školy. V roce 1977 se na trati poprvé představily Superbiky. Z formulí v osmdesátých letech trať využívala juniorské série dnes známá jako Atlantic Championship. Nejstarší americká juniorská série zavítala poprvé do Sonomy v roce 1980. Od roku 1983 navštěvovala Formule Atlantic Sonomu pravidelně, od následujícího roku dokonce dvakrát za sezónu. Ročník 1983 byl zajímavý soubojem dvou talentovaných mladíků – Michaela Andrettiho a Roberta Morena. Ve třetím závodě sezóny, právě na kalifornské trati, si Andretti připsal své první vítězství v sérii, když dojel právě před Morenem. Když sezóna 11. září skončila, slavil Andretti titul, Moreno skončil na konečném druhém místě. Michael Andretti stihl ještě poslední tři závody šampionátu CART IndyCar. Formule Atlantic vydržela závodit v Sonomě až do roku 1990.

Za svou reinkarnaci vděčí trať zániku jiné významné tratě. V roce 1988 zanikl okruh v Riverside a NASCAR potřeboval náhradu za svůj kalifornský závod. Nový domov našly vozy NASCAR právě v Sonomě, kde byl v roce 1985 položen nový povrch. Tony George založil v roce 1996 Indy Racing League. Na začátku 21. století chtěl George využít úpadku CARTu a obohatit kalendář své série i o závody mimo ovály. A tak IndyCar Series víceméně následovala NASCAR a až na závod v St. Petersburgu navštívila právě ty stejné tratě, na kterých již NASCAR závodil. Italské monoposty Dallara jsou totiž stejně jako vozy NASCAR stavěny na závody na oválech a právě okruhy jako Watkins Glen a trať v Sonomě pro ně představovaly relativně menší problém.

Vzhledem k vzrůstající formě Foytova týmu by Ryan Hunter-Reay (na obrázku) mohl pomýšlet na dobrý výsledek 

Trať byla v roce 2002 přejmenována na Infineon Raceway, patří společnosti Speedway Motorsports, Inc, stejně jako například ovály v Kentucky a Texasu. IndyCar závodí na Infineon Raceway od roku 2005, ale žádný jezdec zde zatím nedokázal obhájit vítězství. První závod vyhrál Tony Kanaan, v roce 2006 byl úspěšný Marco Andretti. Andretti zde získal své doposud jediné vítězství v IndyCar. Triumfovat v Sonomě dokázal mladý Marco i o rok dříve v juniorské sérii IndyLights. Předloni v Sonomě vyhrál Scott Dixon a loni konečně prolomil neuvěřitelnou sérii sedmi druhých míst v předešlých závodech sezóny Helio Castroneves a vítězstvím se vrátil do boje o titul.

Montagnyho vůz by měl vypadat takto (na obrázku Saavedrův monopost z IndyLights)

Čtyřiadvacet vozů odstartuje do nedělního závodu. Předposlední závod letos čeká Willa Powera. Stejně jako Nelsona Philippeho jej uvidíme už jen v Homesteadu. Philippe nastoupí ve stejném zbarvení, jaké měl na voze v Indianapolis. Nové černo-vínové zbarvení na svém voze představí Mike Conway, který si vedl výborně v Sonomě minulý týden při testech. Jeho stájová kolegyně bude, podobně jako Usain Bolt v atletice, bojovat ani ne tak se soupeři jako s časomírou. Jenže na rozdíl od fenomenálního sprintera od ní nelze očekávat rekordní časy, nýbrž rekordní ztrátu na zbytek jezdeckého pole. Společně s Rahalem nastoupí u Newman/Haas/Lanigan znovu Oriol Servia, který ovšem nemá své místo jisté pro nastávající závody. Do vozu KV Racing se vrací Mario Moraes. Ed Carpenter se vrátí k oranžovošedivému zbarvení sponzora William Rast, se kterým nastupoval při kanadských podnicích. Snad se mu tentokrát povede lépe.

Infineon Raceway
Délka trati: 2.22 míle (3.57 km)
Délka závodu: 80 kol, 184 mil
Loňský vítěz: Helio Castroneves
Loňské pole position: Helio Castroneves
Rekord okruhu: 1:16.4913 Ryan Briscoe, Chip Ganassi Racing, 2005
Časový harmonogram (SELČ)
Sobota 22. srpna
18:00 – 19:30 – trénink
23:30 – 1:00 – kvalifikace
Neděle 23. srpna
18:15 – 18:45 – Warm up
22:50 – start závodu Indy Grand Prix of Sonoma County