Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Rozhovor s Karunem Chandhokem

Rozhovor s Karunem Chandhokem

Ind zažívá spolu s týmem HRT velmi netradiční debut.

Karun Chandhok, jeden z nových pilotů letošní sezóny, dnes absolvuje poměrně netradiční debut. Jeho tým HRT, také nováček, se vůbec nestihl zúčastnit předsezónních testů a technické problémy Indovi znemožnily vůbec vyjet do volných tréninků.

Poprvé se tak svezl až v kvalifikaci. V té se uvedl celkem slušně. Najel celkem 7 kol a byl pouze o sekundu pomalejší než jeho týmový kolega Bruno Senna, který se ve volných trénincích objevil.

Chandhokovu premiéru bude provázet řada bizarních okolností.

Otázka: Tak jste v kvalifikaci konečně najel nějaká kola...

Karun Chandhok: "Bylo to docela na poslední chvíli, ale poskládali jsme všechno dohromady a vyjeli jsme. Když kvalifikace začínala, teprve se šroubovala podlaha. Šlo jen o první test, motor byl namapován podle bezpečnostního modu a my jsme se jen chtěli ujistit, že je to pro zítřejší závod v pořádku.

Já jsem se jen ujišťoval, že se dá řadit nahoru a dolů, že všechno funguje a že je sedačka v pořádku. Je to úleva, řídit a vidět, jaký ten nový kousek trati je. Ve skutečnosti je užší a hrbolatější, než si myslíte. Nepamatuji si nikoho ve formuli 1, kdo při svém debutu v novém týmu vyrazil až do kvalifikace!"

O: Co se vám honilo hlavou, když jste vyjížděl na trať s vědomím, že kolem se mihá Sebastian Vettel a další?

KC: "Ohledně tohohle jsem byl docela v klidu. Naším cílem nebylo zajet čas. Šlo jen o to ujistit se, že nikde nic neteče a že motor nebouchne. Bylo to jako jeden z těch dnů na Silverstone Stowe, kde se dělají první testy, jen tu bylo trochu víc diváků. Nechtěl jsem nikomu překážet a jak jsem se pořád snažil uhýbat, dost jsem toho nabral na pneumatiky. Nejsme tu proto, abychom někoho naštvali, jsme tu zkrátka proto, abychom byli respektováni a abychom odvedli tu nejlepší práci, jakou můžeme."

O: Vyjel jste a zajel sedm kol za sebou, zatímco normálně byste odjel jedno instalační kolo a pak zajel ke kontrole auta. Jaké to bylo?

KC: "Řekl jsem týmu 'Co chcete dělat?', protože každé kolo, které odjedu, je samozřejmě jedním k dobru. Tým byl docela spokojený, že to šlo bezpečně a kdyby to bouchlo, zastavili bychom a startovali bychom z konce, což stejně budeme. Z bezpečnostního hlediska jsme nechtěli nic riskovat. Věřím Dallaře, že postavila dobré auto, co se šasi týče. Šlo prostě o to, že kdyby auto zastavilo, tak by zastavilo."

O: Uvážíte-li, že vaše auto dosud najelo jen sedm kol, máte nějakou reálnou naději na to, že dokončí závod?

KC: "No, zatím se nerozbilo. Abych pravdu řekl, jakmile jsme vyjeli na trať, zdálo se, že může jezdit dál. Celý náš problém s hydraulickým systémem se týkal opuštění garáže. Ráno, hodinu před tréninkem, to vypadalo dobře. Pak jsem vlezl do auta, připoutal jsem se, všechno vypadalo dobře, v jedenáct jsme nastartovali motor, připraveni vyrazit a neskočila tam jednička, protože jsem ztratil hydraulický tlak.

Jakmile se rozjedeme, vypadá to dostatečně spolehlivě, ale hydraulika se zdá být docela problémem pro nás i Virgin. Jak jsem vyrozuměl, Lotus provedl nějaké úpravy a podařilo se mu systém zprovoznit, co se spolehlivosti týče, o něco lépe než nám. Ještě nás čeká spousta práce, než budeme jakkoliv konkurenceschopní.

Jsem opravdu rád za mechaniky z mé strany garáže, protože se s tím museli prát tak dlouho, aby se pokusili auto zprovoznit a může být skličující vidět ostatní auta jezdit, když oni tak tvrdě dřou a v noci nespí. Jsem rád, že mohli vidět auto na trati bez jakékoliv nespolehlivosti."

O: Připadáte si jako pilot formule 1?

KC: "No, při ztrátě deseti sekund na nejlepší nejsem o moc rychlejší než loni (v GP2). Připadáte si jako pilot formule 1, když jste na této straně garáže, ale jakmile v garáži jste, je to jako jakýkoliv jiný závodní tým, jen je tu trochu víc lidí."

O: Jak dlouho bude trvat, než se váš tým dostane tam, kde už měl být?

KC: "Vůz, který budeme mít v Barceloně, je opravdu tím vozem, se kterým jsme měli začínat sezónu. To je cílem, opravdu začít zlepšovat výkonnost. Nevím přesně, kolik kilometrů týmy za víkend najedou, ale my jsme tak pět nebo šest tisíc kilometrů pozadu a v prvních čtyřech víkendech se budeme snažit aspoň dohnat tu testovací vzdálenost."

O: Povzbuzuje vás to, jak jste blízko za vozy Virginu a Lotusu, uvážíte-li, jak málo jste toho najeli?

KC: "Úroveň přítlaku a základní úroveň vypadají dobře. Jen jsme zkrátka neměli čas toho využít. Vůbec jsme nepracovali na nastavení, moje auto je nastaveno tak, abychom se ujistili, že řízení je přímé a všechno je v pořádku. Je tu tolik práce, kterou můžeme udělat a kterou je třeba udělat.

Ze středně až dlouhodobého hlediska, máme v týmu dobré lidi. Potenciál tu je a investice jsou docela stabilní. Je dobré sedět na poradách s lidmi jako Geoff Willis a Toni Cuquerella, který ještě nedávno pracoval s týmy, které bojovaly o vítězství a tituly a to nám prospívá. Ale musíme mít na paměti, že tito lidé zde začali pracovat teprve nedávno a že to zabere čas."