Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

McLaren vysvětluje radikálně řešené bočnice

McLaren vysvětluje radikálně řešené bočnice

Cílem je kompenzovat ztrátu přítlaku na zadní nápravě. [FOTO]

Že je nový McLaren MP4-26 na pohled radikálním vozem, to bylo jasné již při představení. Technický ředitel týmu Paddy Lowe nyní vysvětluje, co vedlo k některým netradičním návrhům.

První pohled upoutají zejména zvláštně řešené bočnice s profilem tvaru písmene L (písmene U, sledujeme-li obě zároveň) a také dvojité sání vzduchu k motoru nad jezdcovou hlavou.

Co se bočnic týče, Lowe vysvětluje, že bylo třeba nasměrovat co nejlépe vzduchu proudící k zadnímu křídlu tak, aby generovaný přítlak byl co možná nejvyšší. Od letošní sezóny totiž platí zákaz používání vícepatrových difuzorů, což významně sníží přítlak na zadní nápravě.

Bočnice proto vytvářejí kanál, vedoucí vzduch k hlavní ploše zadního křídla. Viditelným vodítkem vzduchu je také boční příčný díl úzce obepínající bočnici (fotografii tohoto řešení můžete vidět ZDE).

"Myslím, že na voze je pár nových vychytávek, dlouhý rozvor a bočnice tvaru U jsou pravděpodobně těmi nejzřejmějšími příklady," řekl Lowe. "Myšlenkou, která za tím stojí, je přivést co nejvíce kvalitního vzduchu ke spodnímu hlavnímu dílu zadního křídla a podlaze vozu. Chceme, aby záď pracovala co nejlépe, vzhledem ke ztrátě výkonnosti způsobené zákazem dvojitého difuzoru."

Šéfinženýr McLarenu Tim Goss dodává, že kromě kompenzace přítlaku na zadní nápravě bude letos klíčové také porozumění a správa nových pneumatik Pirelli. Ty jsou totiž záměrně konstruovány na menší výdrž, než loňské bridgestony, otázkou tedy bude, kdo s nimi dovede pracovat nejlépe.

"Pro mě tu jsou dva (klíčové faktory), kompenzace přítlaku, o který jsme přišli po zákazu dvojitého difuzoru, a maximálního využití pneumatik Pirelli," vysvětlil. "Ty pneumatiky vydrží jen asi deset kol a přimět je vydržet déle je docela náročné. Musíme se tedy podrobně podívat na nastavení a zavěšení, aby pneumatiky vydržely.

Pro rok 2011 jsme si stanovili velice ambiciózní aerodynamický cíl. Vždycky chceme dokázat víc a co se výkonnosti týče, jsme vždy velice kritičtí, ale cítíme, že jsme odvedli dobrou práci. Objevili jsme pár míst, kde můžeme vůz během příštích týdnů zrychlit, úkolem bude dostat je na auto a zajistit jejich spolehlivost, než pojedeme na první závod. To je velká výzva."