Novinky

  • 09.07.2025 Neutral Laurent Mekies nahradil Hornera na vedoucí pozici u stáje Red Bull

  • 09.07.2025 Bad Christian Horner s okamžitou platností skončil jako šéf Red Bullu

  • 01.07.2025 Good Na Festivalu rychlosti v Goodwoodu se Gene Haas sveze s vozem F1

Facebook Instagram

Pirelli pro Monzu omezilo limit sklonu svislé osy

Pirelli pro Monzu omezilo limit sklonu svislé osy

Chce předejít problémům, které týmy potkaly ve Spa.

Týmy Formule 1 by měly v nadcházející Velké ceně Itálie používat konzervativnější nastavení sklonu svislé osy, radí dodavatel pneumatik Pirelli. Chce totiž předejít podobné kontroverzní situaci, která nastala před dvěma týdny v Belgii.

Jezdci, kteří se ve Spa-Francorchamps dostali v kvalifikaci do první desítky, si před závodem stěžovali na puchýře na pneumatikách a nemožnost jejich výměny před startem závodu. Jejich žádost o výjimku přitom nebyla přijata.

Snad největší potíže zaznamenal tým Red Bull Racing, ten si ale podle Pirelli za problémy mohl sám, neboť ve svém nastavení zvolil sklon svislé osy mimo rozsah, který italský výrobce gum doporučil.

Má se za to, že týmy mohly na radu Pirelli ve Spa použít sklon maximálně čtyř stupňů, Red Bull však podle některých zpráv zvolil sklon až 4,3 stupně. Kvůli tomu se přední pneumatiky Red Bullu přehřívaly a vznikaly na nich puchýře.

Pro Monzu Pirelli limit snížilo na 3,75 stupně, což by podle jeho předpokladů mělo zabránit nadměrnému zahřívání a mělo by přitom stačit pro zvládání bočních přetížení v rychlých zatáčkách a šikanách.

Ředitel oddělení motorsportu u Pirelli Paul Hembery řekl, že si italský výrobce odnesl ze Spa důležité ponaučení a proto by se problém v Monze, kde už v minulosti potíže s puchýři nastával, neměl opakovat.

"Lehce jsme snížili limity, abychom byli lehce opatrnější," řekl Hembery. "Z dat, která jsme viděli, by Monza měla být v určitých ohledech stejně náročná jako Spa. Nicméně, podle předpovědi bychom si zase jednou měli užít jízd na suchu a s opatrnějšími limity to bude v pohodě.

Nemohli jsme být konzervativnější, co se týče limitu, který jsme nastavili, protože pak by mohl nastat problém v zatáčkách, když by sklon nebyl dostatečný. Na tyhle věci musíme být opatrní, ale věříme, že jsme pro týmy nastavili celkem rozumnou úroveň."

Hembery dodal, že Pirelli nijak nemění svou politiku rad týmům ohledně nastavení, jelikož k situaci v Belgii vedla také skutečnost, že týmy prakticky nedostaly možnost trénovat na suché trati.

"Posíláme předzávodní doporučení a to se nezměnilo. Mám-li být pragmatický, kdyby se v trénincích dalo odjet něco na suchu, pak by se věci bývaly vyvinuly jinak. Myslím, že to všichni přežijeme a můžeme se z toho poučit.

To, že jdou týmy na hranici limitů, se zřejmě stane často, je to součástí normálních postupů, když ale začnete mít problémy, tak upravíte nastavení a vyřešíte to. V Belgii to nikdo nemohl zjistit, protože v trénincích pršelo, takže tam v tom hrála roli celá řada okolností.

To nám nepomohlo a nepomohlo to ani Red Bullu, my se s nimi ale nepřeme a oni se nepřou s námi."

Hembery také přiznal, že hlavní diskuze se v tomto tématu točila kolem Red Bullu také proto, že Sebastian Vettel a Mark Webber dosáhli v Belgii dvojitého vítězství. Stáj z Milton Keynesu ale rozhodně nebyla jediná, kdo měl problémy.

"Ve skutečnosti jde o všechny týmy. Žádáme všechny týmy, aby se držely našich rad a protože byl Red Bull Racing vpředu a vyhrál závod, tak možná zájem směřoval k němu. Bylo tam ale také pár dalších problémů, které jsme chtěli řešit s jinými týmy. To jsme urovnali a s těmi dotyčnými mluvili."

Po situaci ve Spa se dokonce objevily spekulace o tom, že by FIA ve spolupráci s Pirelli z bezpečnostních důvodů limity sklonu svislé osy stanovila povinně a týmy by tak za ně jít nesměly. Hembery ale řekl, že takové opatření není nutné, nevyloučil však, že by k němu mohlo dojít, kdyby bylo třeba.