Novinky

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

Facebook Instagram

Mateschitz se obává rozpočtových stropů

Mateschitz se obává rozpočtových stropů

Nové motory stály miliardu eur,tak proč omezovat aerotunely.

Rakouský spolumajitel gigantického výrobce energetických drinků, Dietrich Mateschitz, je znepokojen důsledky, které by mohlo mít zavedení rozpočtového stropu do F1.

Oživení plánů na rozpočtové stropy, přinesl po znovuzvolení prezident mezinárodní automobilové federace, Jean Todt. Způsob jeho zavedení má být projednán a odsouhlasen ještě během této sezóny. Mateschitz má ale z těchto plánů velké obavy.

"Pokud chcete prosadit rozpočtový strop, musíte jasně uvést, co všechno se do něj bude počítat a co ne. Otázkou jsou náklady na marketing, platy jezdců atd.", uvádí majitel mistrovského týmu. "A co když jste výrobce a můžete některé výdaje ukrýt v jiných rozpočtech?"

Red Bull dlouhodobě bojuje proti omezování rozpočtů na přípravu vozů, aniž by byly omezovány náklady na přípravu motorů.

"Spočítejte veškeré náklady výrobců a týmů, které sežrali přípravy nových motorů a dostanete číslo blízké 1 miliardě eur.", upozorňuje Rakušan. "A zajímá to někoho? Místo toho se omezují hodiny strávené v aerotunelu. Přitom při práci v aerotunelu jen využíváme nástroje, které i tak musíme mít. Tak na co je to dobré? Náklady na provoz aerotunelů jsou nesrovnatelně menší, než ty na přípravu motorů."

Existuje hrozba, že by Ferrari a Mercedes po zavedení rozpočtových stropů mohli jednoduše přesunout část uspořených zdrojů do oddělení zabývajících se přípravou motorů? Majitele Red Bullu by taková situace určitě nepotěšila. Jeho dodavatel, Renault, měl se svými motory v Jerezu nemalé problémy a zdá se, že neodvedl tak dobrou práci jako jeho dva konkurenti.

Můžeme tedy předpokládat, že zástupci týmů Red Bull a Toro Rosso budou s rozpočtovými stropy souhlasit pouze v případě, že omezení postihnou i výrobce motorů. Ti jsou ale součástí velkých mezinárodních automobilek a výzkumné i vývojové práce by mohly ukrývat daleko mimo dosah kontrolorů FIA. Jednání proto jistě nebudou jednoduché.