Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

Rozhovor: Jean Todt, část 1.

Rozhovor: Jean Todt, část 1.

Budoucnost motorsportu očima prezidenta FIA.

Dnes vám přináším první část z obsáhlého rozhovoru nejmocnějšího muže světového motorsportu, prezidenta Mezinárodní Automobilové Federace, Jeana Todta se spolupracovníkem Autosportu, Dieterem Renckenem.

Můžete popsat své aktuální cíle v Mezinárodní automobilové federaci?

Chtěl bych organizaci přivést na vyšší level, aby se mohla zlepšit situace v celém sportu - od nejnižších kategorií až po nejvyšší úroveň. Také bych chtěl zlepšit "mobilitu", budoucnost motorismu, začít diskuse o moderních programech jako konektivita, nebo pohromách, jakými jsou dopravní nehody.

Nyní na mě nejsou kladeny stejné požadavky, jako když jsem byl šéfem týmu nebo generálním ředitelem. Mám odlišné mise a odlišné úkoly - jsem dobrovolník. Pracující dobrovolník. Naštěstí jím mohu být, protože jsem býval vysoce respektovaným manažerem.

Takže teď, pokud je to možné, připravujeme naše záležitosti v co nejklidnějším prostředí, které je nejlepší pro všechny. Samozřejmě, netřeba zapomínat, že svět je v těžké ekonomické situaci.

A co je vaší největší obavou?
Náklady. Obecně motorsport stojí obrovské množství peněz. Proto potřebujeme kontrolovat náklady a to na všech úrovních. Velice bych si přál, aby byl motorsport pro zájemce cenově dostupnější. Od nejmenších sérií až po ty největší. Mám svou vizi pro rallye, mám vizi pro cross-country rallye. Musíme lidem umožnit, aby nám pomáhali motorsport posouvat dál.

Musíme po celém světě pomáhat klubům, které mají zájem hostit závody motokár. Možná jen na parkovišti, které uzavřou na jeden víkend. Samozřejmě při dodržování bezpečnosti. To je cesta, kterou musíme jít. Ale takové věci stojí hodně peněz.

Na druhé straně, pokud navštívíte některé z vrcholových akcí, musíte vidět, že tam mnoho týmů bojuje o přežití. I na tom musíme zapracovat. Někteří samozřejmě řeknou: "Je to v pořádku, nechte to na nás. "Ale pokud bychom to skutečně nechali na nich, podle mého názoru, bychom tím tu kategorii zabili. A to platí i pro Formuli 1.

Takže máme velkou zodpovědnost a to je důvod, proč s týmy diskutujeme. A pro mě je to číslo jedna mého seznamu – snižování nákladů. Mám totiž pocit, že současná situace je až šílená. Nepotřebujeme mít 800 lidí. Myslím, že skvělá práce se dá odvést i s polovinou nebo třetinou zaměstnanců. A za tyto věci jsme zodpovědní my a držitel komerčních práv. Spolu budeme silnější, protože máme stejné cíle.

A jak chcete snížit náklady na nové pohonné jednotky Formule 1?

Je pravda, že nové jednotky si vyžádaly navýšení nákladů. Možná jsme měli být na dodavatele přísnější. Ale nebudeme se ohlížet do minulosti a pokusíme se tento problém vyřešit.

Můj předchůdce (Max Mosley) odvedl velmi dobrou práci tím, že omezil počet motorů na sezónu. Toto opatření bylo přitom ze začátku velmi nepopulární. Vzpomeňte si na časy, kdy týmy měly jeden motor na tréninky, jeden na kvalifikaci a jeden na závod. A stejné to bylo s převodovkami. Loni měli týmy k dispozici pouze 8 motorů na sezónu a všechny byly šťastné.

Mám ale pocit, že vozy se staly příliš spolehlivými. Myslím, že si potřebujeme udržet i napětí z toho, zda auto dokončí závod. A to by se mohlo letos vrátit, takže počkejme, jak bude vypadat závod v Melbourne. Doufám, že pár vozů skončí předčasně, ale byl bych překvapen, pokud by jich bylo hodně.