Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

Rozhovor: Jean Todt, část 2.

Rozhovor: Jean Todt, část 2.

Budoucnost motorsportu očima prezidenta FIA.

Dnes vám přináším druhou část z obsáhlého rozhovoru nejmocnějšího muže světového motorsportu, prezidenta Mezinárodní Automobilové Federace, Jeana Todta se spolupracovníkem Autosportu, Dieterem Renckenem.

Jaký je váš pocit z udělování dvojnásobných bodů v posledním závodě v Abú Zabí?

Každý den jsem o tom četl, ale myslím, že lidé, kteří to kritizovali, nepochopili hlavní myšlenku tohoto pravidla. Pokud se mě ptáte na mé pocity, nejsem tím velmi nadšený, ale v porovnání s jinými věcmi to ani není tak důležité. A zároveň s tímto pravidlem sympatizuji, protože jsem si řekl: "Jak (jinak) můžeme vytvořit větší zájem o závěr šampionátu?" Pokud se ve sportu už nic nemůže stát, zájem diváků klesá, což je samozřejmě přirozené a děje se to v každém sportu.

Ať už to navrhl Bernie, nebo někdo jiný, dvojité body pomohou šampionátu, aby si udržel pozornost. Nejsem si sice jistý, ale možná jsem v minulosti dokonce i já sám navrhl, aby se poslední závod bodoval dvojmo.

Po pár diskusích (během setkání Strategické skupiny Formule 1) jsme přijali jednomyslné rozhodnutí. Pár lidem se to možná nepozdávalo, ale řekli, že pokud je většina z nás za tuto myšlenku, tak ji také podpoří. Jestli se pravidlo neosvědčí, můžeme ho pak zrušit. Tak či onak, svět Formule 1 se nezmění jen proto, že začneme v posledních závodech udělovat dvojnásobek bodů.

Co je, podle vás, teď pro Formuli 1 nejdůležitější?

Pro mě je teď nejdůležitější hovořit o revoluci ve Formuli 1, o nových pohonných jednotkách. Jsem hluboce přesvědčen, že F1 je vrchol motoristického sportu a musí tedy brát v úvahu změny, které se dějí ve světě. Pro F1 by bylo nezdravé stáhnout se za zlatou bránu a zavřít oči před tím, co se děje kolem. Pokud zajdete na Geneva Motorshow, zjistíte, že všichni výrobci hovoří o hybridních technologiích, elektromotorech, vodíku - to je budoucnost. A my, jakožto řídící orgán, máme mandát a zároveň povinnost a odpovědnost za to, že bude motorsport dostupnější na všech úrovních.

Po tom, co jsme si vyslechli názory odborníků, jsme byli přesvědčeni, že pro budoucnost F1 bude nejlepší, když zavedeme čtyřválce. A to vzbudilo nespokojené reakce, které jsme si pozorně vyslechli. Neměl jsem problém říct OK, lidé dávají přednost šesti válcům, ale i tak jsem přesvědčen, že čtyři válce by byly lepší volbou i lepší vizí. A mimochodem, před týdnem jsem navštívil Porsche, hi-tech společnost, která letos vstoupí do World Endurance Championship. A tam budou závodit se svým čtyřválcem. Mohu říci, že je fascinující, jak se věci mění.

Ale další změna motorů, tentokrát na čtyřválce, by byla velice nákladná…

Volba už proběhla. Stalo se tak proto, že to potěšilo většinu lidí zapojených do obchodů a už to tak zůstane. I když vidíme, jak fantastický je motor Porsche, nebudeme již pravidla měnit. Potřebujeme stabilitu. To je důvod, proč jsem se potřeboval ujistit, že uděláme správná rozhodnutí. Do roku 2020 již motory určitě měnit nebudeme.

A mimochodem, tato pravidla umožnila návrat Hondy. Ta by se bez těchto nových pravidel nikdy nevrátila a doufám, že se přidají i další výrobci.

Nedějí se ale některé změny pravidel příliš narychlo? Co například kvalifikace?

Uvidíte, že bylo dobré kvalifikaci trochu upravit. Během Q3 někteří lidé řekli: "Ne, ne. Nemůžeme jezdit, nemáme na to dostatek pneumatik." Takže teď máme o jednu sadu pneumatik navíc (speciálně pro Q3). Nezpůsobili jsme tím revoluci, pouze jsme věci trochu doladili.