Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

Rozhovor: Jean Todt, část 3.

Rozhovor: Jean Todt, část 3.

Budoucnost motorsportu očima prezidenta FIA.

Dnes vám přináším třetí část z obsáhlého rozhovoru nejmocnějšího muže světového motorsportu, prezidenta Mezinárodní Automobilové Federace, Jeana Todta se spolupracovníkem Autosportu, Dieterem Renckenem.

Dokážete vysvětlit pokles TV sledovanosti?

Nemyslím, že je spravedlivé porovnávat údaje z různých let. Ve světě je obecně menší zájem o TV. Dnes jsou zde například iPady a iPhony a další věci, které nabízejí nové možnosti.

Je to jako kdyby někdo řekl: "Prodeje faxů stále klesají." I to je pravda. Ale proč? Protože nyní máme e-maily. A toto postihlo i televize. Je pravda, že se Formule 1 v některých zemích přesunula na placené programy. Například ve Francii F1 přešla z TF-1 na placený Canal+.

Chci ale říci, že například já se v televizi se dívám pouze závody a kvalifikaci sleduju na mém iPadu.

Co si myslíte o současných testech F1?

Takže… Red Bull a Renault již ztratili celou sezónu? Čekali jste podobnou odpověď? Ale to by bylo směšné. Možná, že objevily nějaké problémy, to se stává a kromě toho… Red Bull a Renault jsou favorité, proto je u nich hodně emocí.

Ale emoce znamenají hněv, Jean…

Ne vždy. Pokud chcete být úspěšní, musíte emoce racionalizovat. Musíte je ovládat a pak být pragmatičtí. Pracoval jsem v takovém prostředí, když jsem byl u Ferrari. Bylo tam tolik očekávání, tolik emocí a tolik hněvu… A když jsme se je naučili ovládat, umožnilo nám to dosáhnout hodně úspěchů. Snažili jsme se pracovat racionálně, ne emocionálně. Nebylo to snadné a možná to byla nejtěžší věc, kterou jsem musel zvládnout.

Nemyslím, že by Red Bull a Renault již ztratili sezónu.

Plánujete racionalizaci světového motorsportu?

Světový motorsport si do určité míry žije svým vlastním životem. Leccos by se dalo racionalizovat. Můžete racionalizovat i košile, ale pouze své vlastní. Nikomu nemůžeme zakázat, aby provozoval vlastní sérii rallye, cestovních vozů, GT, monopostů…

Takže naší povinností je udělat to nejlepší a povzbudit ostatní lidi, aby nás následovali. O to se právě pokoušíme - postavit pyramidu. A musím říct, že zde odvádí skvělou práci hlavně Gerhard Berger. Myslím, že se nám podařilo dát opět do pořádku Formuli 3, což je pro nás mimořádně důležité. Momentálně nás nejvíce trápí otázka Formule 2. Určitě si o tom v nejbližší době popovídám i s majitelem komerčních práv na Formuli 1.

V rallye se hlavně pokoušíme všechno udělat cenově dostupnější. Máme World Rally Championship s rozdílnými kategoriemi - R1, R2, R3, R4, R5, kde je samozřejmě vrcholem R1. Máme i European Rally Championship a chtěli bychom vybudovat regionální soutěže i v Africe, Latinské Americe a Asii.

Snažíme se motorsport rozvíjet. Když jsem začínal jako navigátor v rallye, bylo to velice odlišné od toho, co tu máme dnes. Občas si na to nostalgicky zavzpomínám. Například jak jsme se Monte Carlem přehnali průměrnou rychlostí 90km/h.

Musíte ale vzít na vědomí, že jsem velkým zastáncem bezpečnosti v silničním provozu a nemohu lidem říct, že zlepšíme bezpečnost na silnicích a nebudeme se zajímat o bezpečnost během závodů. Musí to být naopak - závody musí být vzorem a ukázat, co všechno je možné dosáhnout.