Novinky

  • 20.05.2024 Good Verstappen v neděli kromě Imoly opanoval také Nürburgring - v simulátoru

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

Facebook Instagram

McLaren 650S GT3

McLaren 650S GT3

S obrazovým srovnáním dvou zástupců britského výrobce.

V roce 2014 představil britský výrobce McLaren nový model 650S, jenž brzy následovala verze pro GT3. Nové označení a z čelního pohledu odlišný vzhled dokázaly zastřít důkladnější modernizaci pět let starého typu 4-12C. Podrobnější informace o obou variantách staršího modelu naleznete na tomto odkazu ze začátku roku 2012 (Zde).

McLaren 650S

Sériový vůz byl po únorovém odhalení představen na autosalonu v Ženevě v březnu 2014. V porovnání s modelem 4-12C, vyráběným teprve od roku 2011, je na typu 650S asi čtvrtina nových anebo přepracovaných dílů.

Šasi z uhlíkových vláken anebo přeplňovaný vidlicový osmiválec o objemu 3,8 litru vychází z původního modelu. Na pohonné jednotce inženýři z Wokingu zapracovali, takže se jim podařilo zvýšit výkon ze 440 kW na 478 kW.

Ruku k dílu přiložili také designéři, kteří přepracované verzi propůjčili vzhled přídě ve stylu supersportovního typu P1. S výjimkou větších přívodů vzduchu k motoru, v dalších partiích připomíná 650S svého staršího sourozence.

Kompaktnější přední splitter je jednou z částí poskytující větší přítlak, projevující se jistějším řízením při zvládání technicky náročných úseků. Celkově se úroveň přítlaku při rychlosti 241 km/h (150 mil za hodinu) zvedla o 24%.

McLaren 4-12C

Detail přídě sériového vozu s nejvýraznější změnou vzhledu – MP 4-12C….

McLaren 650S

… a 650S.

Nepatrné vylepšení působivých výkonů se projevilo na zrychlení z 0 na 100 km/h za rovné tři vteřiny (z 3,1 s) a maxima v 333 km/h (z 330 km/h). Svoji roli sehrálo také snížení suché hmotnosti o šest kilo na 1 330 kg (výjimkou byla odlehčená varianta 4-12C s váhou 1 301 kg).

650S GT3 (versus 4-12C GT3)

Zatímco řada konkurentů se pilně a dlouze připravuje na blížící se generační obměnu modelů, britský výrobce se ze závodní verzí pochlubil již za tři měsíce po premiéře. Stalo se tak během Festivalu rychlosti v britském Goodwoodu 26. června 2014.

V závodě se poprvé objevil během 12 hodinového podniku na okruhu Yas Marina 12. prosince 2014. Ze dvou nasazených vozů se úspěšnější posádce Parente/Estre/Bell podařilo po startu z prvního místa dokončit na třetí příčce. Druhý vůz se smíšenou sestavou Kox/Pronk/Vannelet dojel na 12. příčce (9. ve třídě Pro-Am).

Na základě zkušeností získaných od týmů používajících typ 4-12C GT3 se konstruktéři zaměřili na lepší ovladatelnost vozu anebo účinnější chlazení. Navzdory omezenému okruhu movitějších zájemců byly brány v potaz také provozní náklady při návrhu dílů s delší životností.

Ke karbonovému šasi Monocell o váze 75 kg, jsou z obou stran připevněny hliníkové rámy obepínající mj. pohonnou jednotku. S monokokem je spojena také povinná ochranná ocelová klec. V porovnaní s verzí použitou v MP4-12C se podařilo snížit její hmotnost. Zároveň poskytuje více prostoru u nohou a hlavy, což ocení jezdci především ve vytrvalostních závodech. Celek je doplněn závodní sedačkou vyvinutou nyní přímo u britského výrobce.

Přeplňovaný vidlicový osmiválec je vyšlechtěn k vyšším výkonu pouze v civilní verzi (hodnotu v koních vyjadřuje označení vozu). Stejně jako u typu MP4-12C GT3 je jeho výkon snížen na hodnotu okolo pěti set koní.

O 52 milimetrů širší rozchod je doplněn přepracovaným zavěšením. Ke zlepšení přilnavosti a jistotě řízení přispívají širší přední pneumatiky. Úprav se dočkal také brzdový systém, mj. včetně většího průměru předních kotoučů (z 378 mm na 380 mm).

McLaren MP4-12C a 650S

Bok po boku stojí dvě varianty v úpravě dle pravidel třídy GT3: MP4-12C (vlevo) a 650S (vpravo). Tradiční rozdílné rysy silničních předloh (světla, nárazník) doplňují další detaily níže – první z fotografií znázorňuje typ 650S, druhá 4-12C.

McLaren 650S GT3
McLaren 4-12C GT3

Účinnějšího chlazení motoru bylo dosaženo většími vstupy…

McLaren 650S GT3
McLaren 4-12C GT3

…. podpořeného výdechy horkého vzduchu od chladiče na kapotě. U novinky chybí NACA vstupy.

McLaren 650S GT3
McLaren 4-12C GT3

K motoru, ale také k chlazení převodovky se dostává více vzduchu zvětšenými bočními vstupy.

McLaren 4-12C GT3 a McLaren 650S GT3

Méně viditelné významnější změny jsou patrné až při pohledu zezadu na rozdílné zakončení předních blatníků…

McLaren 4-12C GT3 a McLaren 650S GT3

…s viditelnou podlahou lemující celý práh u novinky.

McLaren 650S GT3
McLaren 4-12C GT3

Výše posazené zakončení zadního nárazníku jej zbavilo průduchů odvádějících teplo od brzdových kotoučů.

McLaren 650S GT3
Chlazení převodovky u typu 4-12C GT3

Pro starší model byl charakteristický vývod na krytu motoru, jenž napomáhal chlazení převodovky. Po přesunutí chladiče do bočnic je nahrazen decentní mřížkou.

McLaren 650S GT3

Novější model využívá zpětného zrcátka k přívodu vzduchu do kabiny.

Britský výrobce se nesnaží nabídnout vůz každému, dostane se jen na patnáct zájemců. Na okruhu však bude možné spatřit více vozů se vzezřením typu 650S GT3, neboť dalších patnáct zákazníků bude mít možnost vylepšit svůj starší model MP4-12C GT3.

Cena vozu začíná na hodnotě 330 000 liber bez daně (okolo 412 000 euro v červnu 2014). Za kolik je možné vylepšit předchůdce výrobce neuvádí.

Autor fotografií v článku: Tomáš Krejčík