Novinky

  • 18.08.2019 Good Roman Staněk vyhrál třetí závod ADAC Formel 4 na Nürburgringu

  • 18.08.2019 Neutral Ve druhém závodě ADAC F4 na Nürburgringu skončil Roman Staněk osmý

  • 18.08.2019 Neutral Ryo Hirakawa poprvé vyhrál závod série Super Formula v japonském Motegi

Facebook Instagram

Nejrychlejší kolo dnešních tréninků patří Verstappenovi

Nejrychlejší kolo dnešních tréninků patří Verstappenovi

Velká cena Belgie - 2. trénink

Vítejte na Formule.cz a při sledování druhého tréninku na Velkou cenu Belgie! Formule 1 se po letní přestávce vrátila na jeden z nejstarších, nejznámějších a nejoblíbenějších okruhů na světě, na Spa-Francorchamps. Úplně první VC Belgie se na něm konala již v roce 1925, kdy se z vítězství těšil Ital Antonio Ascari, otec známějšího Alberta Ascariho, jezdící v italském voze Alfa Romeo. První závod zařazen do šampionátu F1 o 25 let později také vyhrál jezdec Alfa Romeo, Juan Manuel Fangio. Tehdy se ale jezdilo na podstatně delší, 14 kilometrové verzi tohoto okruhu. Velká cena Belgie se od té doby několikrát přesunula do Zolderu a jednou do Nivelles, ale vždycky se pak vrátila na okruh v blízkosti německých, nizozemských a lucemburských hranic, který má od přestavby na přelomu 70. a 80. let délku pouze 7 kilometrů, ale i tak je nejdelším v současném kalendáři F1. Současný traťový rekord se počítá od roku 2007, kdy byla naposledy upravena sekce Bus Stop a posunuta vlásenka La Source.

V prvním tréninku byl nejrychlejší Nico Rosberg, ale chyběla mu pořádná konkurence, protože Lewis Hamilton v neděli kvůli penalizaci odstartuje z jedné z posledních pozic a místo rychlých kol trénuje jen stabilní závodní tempo a ostatní soupeři ještě nevyužili nejrychlejší červené pneumatiky. Sauber musel do vozu Marcuse Ericssona nainstalovat šesté turbo, Švéd na startovním roštu klesne o 10 pozic. Fernando Alonso přišel o celý první trénink kvůli selhání nové pohonné jednotky a druhý absolvuje s další novou, proto mu bude po kvalifikaci udělen trest ztráty 35 míst na startu závodu. Má štěstí, že na startu bude pouze 22 vozů.

"Vzadu je to katastrova a předek není o nic lepší. Jednoduše žádná přilnavost," potěšil Grosjean svůj tým hned na začátku tréninku. Vůz Haasu by potřeboval více přítlaku, aby mohl využít potenciál pneumatik. Chybu ale bude nejspíš hledat na straně Pirelli a příliš vysokého minimálního tlaku v pneumatikách.

Vrcholu tabulky se ujal Kimi Räikkönen, zatímco Vettel uvízl v provozu. Některým jezdcům ještě zůstaly neoznačené prototypy odolnějších pneumatik, Alonso se na nich zařadil na 16. místo tabulky. Po 17 minutách už chybělo rychlé kolo pouze Hamiltonovi, ten ale o pár vteřin později dokončil své rychlé kolo na prototypech a přivlastnil si vrchol tabulky. I do jeho vozu byla po 1. tréninku vložena další nová pohonná jednotka, ale ne kvůli technickému problému. Se dvěma novými pohonnými jednotkami by měl bez problémů a dalších penalizací dokončit sezonu. Namísto ztráty 15 míst dostane trest ztráty 30 míst, takže pravděpodobně bude stát po boku Fernanda Alonsa.

Trénink pak narušily žluté vlajky a virtuální safety car aktivovaný kvůli vozu Jolyona Palmera. Britský jezdec přišel o veškerý výkon motoru Renault a musel se nechat maršály odtlačit z výjezdové zóny. Pak se mu ale s pomocí svého závodního inženýra a volantu podařilo problém obejít a vůz se rychle vrátil k mechanikům ve žlutých kombinézách. 

Po půlhodině tréninku svítilo na vrcholu tabulky jméno Sergio Pérez, ale bylo rychle vystřídáno Nicem Hülkenbergem. Oba jezdci týmu Force India využili červené pneumatiky. Pod nimi zůstali jezdci Red Bullu a Mercedesu následovaní Räikkönenem. Dalším jezdcem na červených pneumatikách byl Vettel, ale za Hülkenbergovým časem zaostal o téměř 4 desetiny sekundy.

Teploměry ve Francorschamps ukazovaly 31°C a Hamilton Mercedesu oznámil, že v jeho kokpitu začíná být pořádně horko. Kromě hrozícího přehřátí monopostu ho trápily pneumatiky, bílá sada začala vibrovat už po dvou kolech.

Ricciardo si své kolo na červených odložil na začátek druhé poloviny tréninku. Hülkenberga překonal o 3 desetiny sekundy. Button se na červených posunul pouze na osmé místo, ale Verstappen odsunul Ricciarda na druhou příčku tabulky. Jeho kolo bylo o 2.5s rychlejší a jako první se přiblížil hranici 1:48s. Mercedesy se tohoto boje neúčastnily, trénovaly dlouhé stinty na bílých pneumatikách. Zatímco Rosberg jezdil mimo pozornost kamer, Hamiltona jsme několikrát viděli se zablokovanými koly nebo mimo trať. Navzdory Grosjeanovým stížnostem se v horní desítce objevily i oba vozy Haasu. Na jedenáctém se překvapivě objevil Pascal Wehrlein z Manoru. 

"Pneumatiky už nemají žádnou přilnavost," oznámil Hamilton po 14 kolech jízdy. Verstappen přišel o čas výkonu, ale Red Bull ho nechal na trati, aby mohl snáze vypátrat příčinu problému. Rychle zjistil, že problém nemá jak odstranit, ale i tak nechal Nizozemce dokončit stint. 20 minut před koncem tréninku byli na trati všichni kromě Estebana Gutiérreze, ale pořadí v tabulce nejrychlejších časů se neměnilo, protože všichni už jezdili na starších pneumatikách. V horní polovině tabulky kromě Hamiltona chyběli i Valtteri Bottas s Felipe Massou.

V závěrečné dvacetiminutovce se už toho moc neudálo. Mercedes musel Nica Rosberga upozorňovat na hrozbu přehřátí zadních pneumatik, Räikkönen se chvíli trápil s předjetím Estebana Ocona, Jenson Button si stěžoval na hrozné výjezdy z vlásenky a Sebastian Vettel na již značně opotřebených pneumatikách navštívil výjezdovou zónu vedle sekce Les Combes. Vrchol tabulky obsadil Max Verstappen následovaný Danielem Ricciardem a Nicem Hülkenbergem. Oba jezdci Mercedesu se soustředili na trénování delších stintů.

  Jezdec Tým Čas Ztráta Kola
1 Verstappen Red Bull 1:48.085
 27
2 Ricciardo Red Bull 1:48.341 0.256  27
3 Hulkenberg Force India 1:48.657 0.572  30
4 Vettel Ferrari 1:49.023 0.938  27
5 Perez Force India 1:49.100 1.015  27
6 Rosberg Mercedes 1:49.161 1.076  33
7 Räikkonen Ferrari 1:49.244 1.159  30
8 Grosjean Haas 1:49.419 1.334  20
9 Button McLaren 1:49.419 1.334  23
10 Gutierrez Haas 1:49.648 1.563  23
11 Wehrlein Manor 1:49.716 1.631  31
12 Alonso McLaren 1:49.772 1.687  30
13 Hamilton Mercedes 1:49.782 1.697  33
14 Kvjat Toro Rosso 1:49.916 1.831  25
15 Ericsson Sauber 1:50.083 1.998  27
16 Bottas Williams 1:50.151 2.066  19
17 Massa Williams 1:50.157 2.072  29
18 Sainz Toro Rosso 1:50.194 2.109  25
19 Magnussen Renault 1:50.375 2.290  34
20 Palmer Renault 1:50.562 2.477  32
21 Ocon Manor 1:50.659 2.574  25
22 Nasr Sauber 1:50.719 2.634  24

Komentáře ke článku