Novinky

  • 28.03.2024 Good Z Güntera Steinera je ambasador VC Miami.

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

Facebook Instagram

Lotus 78: revoluce wing-carů je zahájena!

Lotus 78: revoluce wing-carů je zahájena!

Motorsport před 40 lety - 50.díl

21. prosince 1976 se veřejnost konečně dočkala: Colin Chapman prezentoval v hotelu Royal Garden  svůj zatím přísně tajený Lotus 78 (nebo John Player Special Mark III, jak se vůz na sponzorovo přání také jmenoval). Poněkud hranatě působicí monopost v klasickém černo-zlatém lakování měl za sebou již testy ve Snettertonu, Silverstone a Le Castelletu  a jeho piloti Mario Andretti a Gunnar Nilsson o něm mluvili s neskrytým nadšením. Chapman se již několikrát pokusil o revoluci techniky formule 1. Často mu to vyšlo, někdy ne (viz jeho projekty posledních pěti let). Lotus 78 byl ale jedním z oních povedených kousků, který měl během příštích dvou let skutečně zcela změnit pohled na aerodynamiku stavby monopostů a tím i jejich optiku - a to nejen ve formuli 1.

Vůz, který vznikl prací konstruktérského týmu pod hlavním "dozorem" Tonyho Rudda (a samozřejmě "diktátora" Chapmana), byl v zásadě jen jedním ze známých britských stavebnicových vozů, s šasi daného výrobce, motorem Ford-Cosworth a převodovkou Hewland. Co z Mk78 dělalo "něco zvláštního" byly jeho postranice a spodek. Chapman tyto komponenty pojal jako veliké křídlo. Proudění vzduchu pod vozem způsobovalo podtlak, který Lotus konzervoval postranními zástěrkami sahajícími od bočnic až k vozovce. 400 hodin strávených ve větrném tunelu se tak postaralo o výtečný "přísavný efekt", který vůz jaksepatří "držel na dráze" i za vysoké rychlosti v zatáčkách. První exemplář generace "wing-car" byl na světě!

Rozsáhlé testy a skutečnost, že Chapmanovy technici s každým ujetým kilometrem systému více rozuměli, udělaly z vozu v zásadě neporazitelnou zbraň. Mario Andretti se vlastně již roku 1977 mohl stát misrem světa s "rukama v kapsách", doplácel ale příliš často na vlastní nedočkavost a na nespolehlivost některých jiných komponentů (experimentální motor) vozu. Vše si měl vynahradit v sezoně 1978...

Vedlejšími sponzory se vedle cigaretového výrobce JPS stali Valvoline (olej) a NGK (svíčky).

Napříč vší radosti ohledně vítězství ve finálovém závodě ve Fuji a kolem povedeného nového vozu skončil rok 1976 pro Colina Chapmana katastrofou: jeho otec Stanley Kennedy-Chapman se zabil při dopravní nehodě v Suffolku právě, když jel syna  před Vánoci navštívit...

Také Guy Ligier stihl postavit svůj nový, druhý, monopost formule 1 ještě před Silvestrem. Jacques Laffite poprvé předvedl JS7-Matra v Le Castelletu a kreaci Gerarda Ducarougeho se ihned začalo přezdívat "modrý Ferrari". Francouzský vůz se Laudově monopostu totiž nepodobal jen tím, že také používal dvanáctiválcový motor (Matra), ale i opticky. Nízká karosérie a křídlo typu "lopata" na nose vozu svůj italský vzor opravdu nezapřely. Celek samozřejmě vypadal mnohem elegantněji, než jeho poněkud humpolácky působící předchůdce.

Vedle hlavního sponzora Gitanes mohl Ligier prezentovat i dalšího většího chlebodárce Norev (hračky), přesto si ale z finančních důvodů netroufl nahlásit do MS dva vozy. Laffite zůstal jeho jediným pilotem, Jarier měl dostat šanci "jen když se to bude hodit".

Další novinky z formule 1:
- Jezdcem nového týmu ATS se skutečně stal Hans-Joachim Stuck. Dlouhán ovšem u Günthera Schmida nepodepsal na celou sezonu. Měl s ATS-Penske ročník evropskými GP sice zahájit, jakmile by ale tým Wolf byl hotov se stavbou třetího šasi, byl Stuck volný pro druhý kokpit u Waltera Wolfa.

-  Při večírku BRDC v Londýně bylo nápadné, kolik času strávili vzájemnou konverzací manažer stáje Hesketh, Bubbles Horsley a hvězda formule 3, 21letý Rupert Keegan. Zatím nebylo nic oficiálně potvrzeno, Horsley se ale zjevně zajímal nejen o Rupertův talent, ale i o finanční dotaci firmy BAF Keegana seniora. Od velké ceny Španělska 1977 Keegan skutečně v novém Heskethu 308E závodil. Nejlepšími výsledky této kooperace ovšem zůstaly 13. místo v kvalifikaci v Silverstone a 7. místo v cíli GP Rakouska.

- Svůj velmi zajímavý sportovní program sezony 1977 představila automobilka BMW.  Oznámení neobsahovalo zmínky ani o formuli 1 ani o formuli 2 (kde mělo údajně dojít k roztržce s dlouholetým patrnerem March). Velké plány měli Bavoráci především se svým novým "cestovním" modelem 320i postaveném podle dosti velkorysých předpisů FIA skupiny 5. S tímto vozem měl nově vzniklý "Junior Team" zaútočit na prestižní šampionát DRM.

- Výborný nápad sportovního ředitele BMW, Jochena Neerpasche byl opravdu velkolepým tahem a souboje jeho hladových juniorů s jezdci Fordu udělaly z nadcházející sezony klasika. Těmito juniory byli 19letý Američan Eddie Cheever, 25letý Švýcar Marc Surer a rovněž 25letý Němec Manfred Winkelhock. Zatímco byli Američan se Švýcarem již mezinárodně relativně známými jezdci monopostů, přicházel Šváb Winkelhock pouze ze značkového německého mistrovství VW-Scirocco. Všichni tři ovšem Neerpasche (který byl o 15 let později zodpovědný i za založení stejného juniorského schématu u Mercedesu s talenty Schumacherem, Frentzenem, Wendlingerem a Kreutzpointnerem) nezklamali a BMW podporovalo také jejich další úspěšné kariéry v monopostech.

- Další BMW 320i byly prodány silným soukromým stájím jako Alpina, GS a Hohmann, zatímco se bratří Schnitzerové směli pustit do projektu přeplňovaného dvoulitru.

- Také v Americe se měl 320i postarat o věhlas firmy. Na šampionát IMSA s ním  zaútočil David Hobbs, kterého v tom směli podpořit na výměnu Ronnie Peterson a Hans-Joachim Stuck. Senzací ovšem bylo, že vůz nasazoval tým McLaren z jeho Detroistkých dílen.    


Vážení čtenáři! Tímto 50. dílem je náš seriál pro tento rok ukončen. S přáním veselých Vánoc a úspěšné sezony 1977 (tedy 2017) Roman.
 

V Le Castelletu směli fotografové konečně dle libosti cvakat zázračný Lotus-Ford 78.

Opravdu nebylo divu, že se Ligieru JS7 přezdívalo "modrý Ferrari".

Měli se roku 1977 postarat o "rozruch" v DRM: junioři BMW, Manfred Winkelhock, Eddie Cheever a Marc Surer.