V hlavní roli: třída GT3 – 6. díl
Přehled výrobců a jejich modelů – Ferrari.
První z dílů věnovaný pouze jednomu výrobci patří italské ikoně z Maranella. Zastoupení v GT3 od raných okamžiků vděčí Ferrari počátečnímu úsilí věrných stájí, dalšího rozvoje se ujalo spřízněné Michelotto.
Přestože se jedná o úspěšné a rozšířené automobily, v mezinárodním měřítku jim nepomáhal donedávna vlažný přístup výrobce s účastí s profesionálními posádkami. Doménou Italů tak bývají třídy smíšených posádek a mimořádné oblibě se těší ferrari u amatérů.
Zvláštností u pohonných jednotek osazených v níže představených modelech je plochá kliková hřídel (180° přesazení čepů). Oproti rozšířenější křížové konstrukci s 90° přesazením vyniká větší ochotou jít do otáček.
Foto: DPPI/Francois Flamand
Základem pro vůz upravený týmem JMB byl pohárový model F430 Challenge z roku 2005 vytvořený v omezeném počtu sto kusů. U pohonné jednotky o objemu 4,3 litru se Francouzům s monackou licencí podařilo zvýšit výkon z původních 483 na 550 koní. Úpravy se zaměřily také na zlepšení aerodynamiky.
Ve spolupráci se švýcarskou stájí Kessel byla v roce 2007 představena vylepšená verze. Zlepšení účinnosti aerodynamiky bylo dosaženo úpravami spliteru a zadního křídla. Dalšími změnami bylo použití 18 palcových kol, nový brzdový systém anebo snížení hmotnosti.
V roce 2007 s tímto vozem zvítězili v druhém ročníku ME GT3 Moser a Vanellet. V druhé polovině sezóny ve stejném roce triumfoval Allan Simonsen u protinožců. Další titul dobyla v Brazílii v roce 2009 dvojice Derani/Ricci.
Podrobnosti o cenách a počtu zhotovených vozů nejsou známé. Dle dostupných údajů byly upraveny minimálně čtyři desítky vozů.
Foto: Jean Michel Le Meur
V roce 2009 představil svůj počin již samotný Kessel Racing. Jako základ nyní posloužila civilní, ale vyšlechtěná verze typu 430 s přízviskem Scuderia. Zatímco výkon motoru se příliš nezměnil, u hmotnosti se Švýcaři z původních 1 350 kg dostali na hodnotu 1 219 kg.
Vůz byl úspěšný především v International GT Open a to v barvách svého tvůrce. V roce 2009 se z titulu radovala dvojice Peter/Broniszewski, o rok později Marco Frezza. Ten navíc spolu se stájí Kessel slavil zisk týmového titulu. Další triumf dosáhla v roce 2009 dvojice Livio/Bontempelli v italském šampionátu.
Švýcarská stáj požadovala za vůz částku 340 tisíc euro. Celkem bylo zhotoveno 25 vozů.
Foto: Tomáš Krejčík
O další přírůstky se již postarala s Ferrari úzce spolupracující společnost Michelotto. V roce 2011 si vzali italští technici do parády novější typ 458 Italia.
Vyspělá technika italského vozu postavila inženýry také před omezení výkonu anebo odstranění pohyblivých aerodynamických prvků. Pružná křidélka umístěná v čelních vstupech musela být demontována. Zajímavostí bylo použití rozdílných průměrů kol vpředu (18 palců) a vzadu (19 palců).
Italský výrobce nebyl v hlavní třídě mezinárodních prestižních sérií mnohdy ani zastoupen. V nižších třídách vytrvalostní Blancpain Endurance Series počtem titulů jasně dominuje, když jeho jezdci získali sedmkrát trofeje a týmy osmkrát.
Za největší úspěch lze považovat titul dvojice Castellacci/Leo v ME GT3 v roce 2011. Velmi úspěšně si s F458 počínal v asijském mistrovství Mok Weng Sun. Singapurský pilot triumfoval spolu se svou stájí Clearwater v letech 2011, 2012 a 2014.
Řady triumfů dosáhl také v International GT Open, kde se o tituly v obou hodnoceních přetahovali jezdci Kesselu a AF Corse. Roky 2011 (Bontempelli/Gattuso) a 2012 (Dalle Stelle/Zampieri) patřily Švýcarům, v roce 2014 triumfovali Italové (Roda). O rok později, kdy GT3 převzaly vládu nad sérií španělských pořadatelů, se podařilo ještě vybojovat týmový titul pro AF Corse.
Zbývá připomenout úspěchy v národních sériích. Nejprve v roce 2011 vybojovali Jim a Glynn Geddie titul v britském mistrovství. V roce 2013 se radovali ve Francii Moulin-Traffort a Barthez. Poté následovaly tituly v šampionátu pořádaném na Apeninské ostrově: Raffaele Giammaria a Lorenzo Casè (2014) a Stefano Gattuso (2015).
Informacemi o cenách anebo počtu vyrobených vozů se Italové příliš nechlubí. Za první exempláře požadovali minimálně 350 tisíc euro, což by odpovídalo i cenové hladině rivala z Wokingu.
Na rozdíl od Britů se Michelotto nesoustředilo na úpravu omezeného počtu, takže se dle přibližných údajů má jednat o osm desítek vozů. Mezi nimi nechyběl ani český tým Scuderia Praha, který mj. působil v 24H Series. Mezi další majitele patřil tým ostravského prodejce luxusních vozů AR Cars anebo slovenský RPD Racing.
Foto: Tomáš Krejčík
Éra turbomotorů dostihla i Ferrari, které zároveň pozměnilo tvary karoserie typu 458 Italia. Výsledkem je dvojicí turbodmychadel přeplňovaný osmiválec o objemu 3 902 cm3 a jiné označení 488 GTB.
Nedlouho po představení civilních verzí následovaly úpravy pro závodní využití. Výsledek techniků z Michelotta je zároveň jednou z představ, jak by v budoucnu mohl probíhat vývoj jednotných GT. Ve stejný den představený typ pro GTE a GT3 se liší pouze u motoru a aerodynamice.
Zatímco u verze pro GT3 zůstal objem zachován, u GTE byl zvýšen na 3 996 cm3. Rozdíly nalezneme u předního spliteru anebo u GT3 verze žebrování předních blatníků a větších bočních plátů zadního křídla.
Pozdější představení se projevilo také na částečném uspokojení poptávky. Přesto má za sebou novinka již titul v sérii na domácí půdě (2016, Gai/Venturi). Zároveň vstřícnější přístup výrobce skýtá naděje na zisk cennějších trofejí z mezinárodních kolbišť.
Jelikož nejsou Italové sdílní ani v případě technických údajů, nepřekvapí pouze přibližné hodnoty o cenách a počtech vyrobených vozů. Uváděnou částkou více jak půl milionu euro by se jednalo o dosud nejdražší GT3, což by minimálně pro tuto kategorii zpochybňovalo přínos jednotných GT. Nedostatkem zájmu však vůz netrpí, neboť i částečné uspokojení poptávky se projevilo dodáním asi čtyř desítek vozidel z celkem plánovaných sto padesáti.
Foto: Olivier Beroud/Vision Sport Agency
Scuderia Praha patřila do první vlny zájemců, na něž se dostalo po zahájení produkce. Vůz nasazovala například v 24H Series anebo vytrvalostním díle seriálu BGTS.
Zdroj: SRO, Ultimate Car Page, Supercars, Top Speed, Racing Sports Cars, JMB Racing, Kessel, Ferrari, Autostrada, Silverstone Auctions, Spec and Price, Wikipedia, Formule

Němka Mathilda Paatz bude jezdit za Aston Martin ve FIA Academy 2026
Vozy týmu McLaren byly vyloučeny z VC Las Vegas

22.02. 2017