Novinky

  • 26.06.2019 Neutral Vítěz IndyLights z roku 2018 Patricio O´Ward nastoupí v závodě F2 v Rakousku

  • 25.06.2019 Neutral Bývalý technický ředitel Paddy Lowe definitivně opouští Williams

  • 25.06.2019 Good Johnny Herbert, vítěz tří velkých cen F1, dnes slaví 55. narozeniny

Facebook Instagram

V hlavní roli: třída GT3 – 6. díl

V hlavní roli: třída GT3 – 6. díl

Přehled výrobců a jejich modelů – Ferrari.

První z dílů věnovaný pouze jednomu výrobci patří italské ikoně z Maranella. Zastoupení v GT3 od raných okamžiků vděčí Ferrari počátečnímu úsilí věrných stájí, dalšího rozvoje se ujalo spřízněné Michelotto.

Přestože se jedná o úspěšné a rozšířené automobily, v mezinárodním měřítku jim nepomáhal donedávna vlažný přístup výrobce s účastí s profesionálními posádkami. Doménou Italů tak bývají třídy smíšených posádek a mimořádné oblibě se těší ferrari u amatérů.

Zvláštností u pohonných jednotek osazených v níže představených modelech je plochá kliková hřídel (180° přesazení čepů). Oproti rozšířenější křížové konstrukci s 90° přesazením vyniká větší ochotou jít do otáček.

9. Ferrari

F430 (009)

Ferrari 430 týmu JMB během závodu ME GT3 ve Spa

Foto: DPPI/Francois Flamand

Základem pro vůz upravený týmem JMB byl pohárový model F430 Challenge z roku 2005 vytvořený v omezeném počtu sto kusů. U pohonné jednotky o objemu 4,3 litru se Francouzům s monackou licencí podařilo zvýšit výkon z původních 483 na 550 koní. Úpravy se zaměřily také na zlepšení aerodynamiky.

Ve spolupráci se švýcarskou stájí Kessel byla v roce 2007 představena vylepšená verze. Zlepšení účinnosti aerodynamiky bylo dosaženo úpravami spliteru a zadního křídla. Dalšími změnami bylo použití 18 palcových kol, nový brzdový systém anebo snížení hmotnosti.

V roce 2007 s tímto vozem zvítězili v druhém ročníku ME GT3 Moser a Vanellet. V druhé polovině sezóny ve stejném roce triumfoval Allan Simonsen u protinožců. Další titul dobyla v Brazílii v roce 2009 dvojice Derani/Ricci.

Podrobnosti o cenách a počtu zhotovených vozů nejsou známé. Dle dostupných údajů byly upraveny minimálně čtyři desítky vozů.

430 Scuderia (019)

Ferrari 430 týmu Kessel během podniku v Algarve

Foto: Jean Michel Le Meur

V roce 2009 představil svůj počin již samotný Kessel Racing. Jako základ nyní posloužila civilní, ale vyšlechtěná verze typu 430 s přízviskem Scuderia. Zatímco výkon motoru se příliš nezměnil, u hmotnosti se Švýcaři z původních 1 350 kg dostali na hodnotu 1 219 kg.

Vůz byl úspěšný především v International GT Open a to v barvách svého tvůrce. V roce 2009 se z titulu radovala dvojice Peter/Broniszewski, o rok později Marco Frezza. Ten navíc spolu se stájí Kessel slavil zisk týmového titulu. Další triumf dosáhla v roce 2009 dvojice Livio/Bontempelli v italském šampionátu.

Švýcarská stáj požadovala za vůz částku 340 tisíc euro. Celkem bylo zhotoveno 25 vozů.

458 Italia GT3 (029)

GT1 na Slovakiaringu

Foto: Tomáš Krejčík

O další přírůstky se již postarala s Ferrari úzce spolupracující společnost Michelotto. V roce 2011 si vzali italští technici do parády novější typ 458 Italia.

Vyspělá technika italského vozu postavila inženýry také před omezení výkonu anebo odstranění pohyblivých aerodynamických prvků. Pružná křidélka umístěná v čelních vstupech musela být demontována. Zajímavostí bylo použití rozdílných průměrů kol vpředu (18 palců) a vzadu (19 palců).

Italský výrobce nebyl v hlavní třídě mezinárodních prestižních sérií mnohdy ani zastoupen. V nižších třídách vytrvalostní Blancpain Endurance Series počtem titulů jasně dominuje, když jeho jezdci získali sedmkrát trofeje a týmy osmkrát.

Za největší úspěch lze považovat titul dvojice Castellacci/Leo v ME GT3 v roce 2011. Velmi úspěšně si s F458 počínal v asijském mistrovství Mok Weng Sun. Singapurský pilot triumfoval spolu se svou stájí Clearwater v letech 2011, 2012 a 2014.

Řady triumfů dosáhl také v International GT Open, kde se o tituly v obou hodnoceních přetahovali jezdci Kesselu a AF Corse. Roky 2011 (Bontempelli/Gattuso) a 2012 (Dalle Stelle/Zampieri) patřily Švýcarům, v roce 2014 triumfovali Italové (Roda). O rok později, kdy GT3 převzaly vládu nad sérií španělských pořadatelů, se podařilo ještě vybojovat týmový titul pro AF Corse.

Zbývá připomenout úspěchy v národních sériích. Nejprve v roce 2011 vybojovali Jim a Glynn Geddie titul v britském mistrovství. V roce 2013 se radovali ve Francii Moulin-Traffort a Barthez. Poté následovaly tituly v šampionátu pořádaném na Apeninské ostrově: Raffaele Giammaria a Lorenzo Casè (2014) a Stefano Gattuso (2015).

Informacemi o cenách anebo počtu vyrobených vozů se Italové příliš nechlubí. Za první exempláře požadovali minimálně 350 tisíc euro, což by odpovídalo i cenové hladině rivala z Wokingu.

Na rozdíl od Britů se Michelotto nesoustředilo na úpravu omezeného počtu, takže se dle přibližných údajů má jednat o osm desítek vozů. Mezi nimi nechyběl ani český tým Scuderia Praha, který mj. působil v 24H Series. Mezi další majitele patřil tým ostravského prodejce luxusních vozů AR Cars anebo slovenský RPD Racing.

488 GT3 (044)

Čtvrtý podnik krátkých závodů BSC na Hungaroringu

Foto: Tomáš Krejčík

Éra turbomotorů dostihla i Ferrari, které zároveň pozměnilo tvary karoserie typu 458 Italia. Výsledkem je dvojicí turbodmychadel přeplňovaný osmiválec o objemu 3 902 cm3 a jiné označení 488 GTB.

Nedlouho po představení civilních verzí následovaly úpravy pro závodní využití. Výsledek techniků z Michelotta je zároveň jednou z představ, jak by v budoucnu mohl probíhat vývoj jednotných GT. Ve stejný den představený typ pro GTE a GT3 se liší pouze u motoru a aerodynamice.

Zatímco u verze pro GT3 zůstal objem zachován, u GTE byl zvýšen na 3 996 cm3. Rozdíly nalezneme u předního spliteru anebo u GT3 verze žebrování předních blatníků a větších bočních plátů zadního křídla.

Pozdější představení se projevilo také na částečném uspokojení poptávky. Přesto má za sebou novinka již titul v sérii na domácí půdě (2016, Gai/Venturi). Zároveň vstřícnější přístup výrobce skýtá naděje na zisk cennějších trofejí z mezinárodních kolbišť.

Jelikož nejsou Italové sdílní ani v případě technických údajů, nepřekvapí pouze přibližné hodnoty o cenách a počtech vyrobených vozů. Uváděnou částkou více jak půl milionu euro by se jednalo o dosud nejdražší GT3, což by minimálně pro tuto kategorii zpochybňovalo přínos jednotných GT. Nedostatkem zájmu však vůz netrpí, neboť i částečné uspokojení poptávky se projevilo dodáním asi čtyř desítek vozidel z celkem plánovaných sto padesáti.

Ferrari 488 GT3 týmu Scuderia Praha v druhém podniku BEC na okruhu Silverstone. Posádka Pisařík/Malucelli.

Foto: Olivier Beroud/Vision Sport Agency

Scuderia Praha patřila do první vlny zájemců, na něž se dostalo po zahájení produkce. Vůz nasazovala například v 24H Series anebo vytrvalostním díle seriálu BGTS.

Zdroj: SRO, Ultimate Car Page, Supercars, Top Speed, Racing Sports Cars, JMB Racing, Kessel, Ferrari, Autostrada, Silverstone Auctions, Spec and Price, Wikipedia, Formule

Komentáře ke článku