Novinky

  • 28.03.2024 Good Z Güntera Steinera je ambasador VC Miami.

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

Facebook Instagram

V hlavní roli: třída GT3 – 14. díl

V hlavní roli: třída GT3 – 14. díl

Srovnání vybraných parametrů.

V nabídce více než čtyř desítek představených modelů spolu s rozmanitostí jejich konstrukcí lze snadno ztratit přehled o technice používané v GT3. V následujícím článku budete mít možnost srovnání vybraných parametrů anebo konstrukčních řešení používaných u vozidel této třídy.

Bude-li rok před názvem, jedná se o datum schválení (například v kapitole věnované umístění motoru). V některých případech se mohlo jednat o modely působící na okruzích i před tímto datem. Rok uvedený v závorce (kapitoly Uspořádání motoru, Míry vozidel) označuje vůz z daného modelového ročníku, tj. u jednoho modelu jich může být více.

Obsah s aktivními odkazy na kapitoly

1. Umístění pohonné jednotky
1.1. Vozy s motorem vpředu
1.2. Vozy s motorem za přední nápravou
1.3. Vozy s motorem před zadní nápravou
1.4. Vozy s motorem vzadu
2. Uspořádání motoru
2.1. Přehled atmosférických pohonných jednotek
2.2. Přehled přeplňovaných pohonných jednotek
3. Zavěšení kol
4. Míry vozidel
5. Ceny vybraných GT3

Hankook 24H EPILOG BRNO 2016

Foto: Martin Ševčík

1. Umístění pohonné jednotky

Jelikož pravidla GT3 umožňují pouze pohon zadní nápravy, lze rozdělení automobilů podle koncepce pohonu zjednodušit na umístění motoru. Třída GT nabízí všechny rozšířené možnosti uložení motoru: vozy s motorem vpředu, s motorem uprostřed (za přední nápravou a před zadní nápravou) a s motorem vzadu.

V této kapitole bude navíc zmíněno zařazení vozů do kategorií dle neoficiální klasifikace anglo-amerického trhu. Poloha motoru je jedním z posuzovaných měřítek při rozdělení do převažujících tříd GT a sportovních vozů.

Pohonná jednotka v prostoru za kabinou je doménou pouze sportovních vozů. V opačném případě je k dispozici více prostoru posádce, takže se zde sportovní automobily (většinou dvousedadlové) prolínají s gétéčky (2+2 místa).

1.1. Vozy s motorem vpředu

K volbě obecně nejrozšířenějšího uložení motoru se uchylují konstruktéři sportovních vozů a gétéček pouze výjimečně. Převážně zde nalezneme zástupce GT doplněné americkou odnoží sportovních vozů (ponycar - Mustang, Camaro) anebo vozy střední třídy (Cadillac ATS). Zvláštní zařazení mají BMW, jejichž šestková řada je považována za GT. Historický základ vycházející z řady 7 patří do kategorie luxusních vozů.

U této konstrukce někteří úpravci přiznávají drobné změny v uložení pohonných jednotek pro zajištění lepšího rozložení hmotnosti. Například u Chevroletu Camaro byl oproti silniční verzi posunut motor o 12 cm níže a 7,4 cm dozadu.

2014 Bentley Continental GT3
2009 BMW Alpina B6 GT3
2016 BMW F13 M6 GT3
2015 Cadillac ATS-V.R GT3
2007 Ford Racing Mustang FR500C GT
2010 Ford Mustang VDS GT3
2012 Chevrolet Camaro
2007 Jaguar XKR GT3
2009 Jaguar XKR-S GT3
2006 Maserati Coupe Grand Sportif Light
2012 Nissan GT-R Nismo GT3

Vozy s motorem uprostřed

Druhou skupinu vozů lze rozdělit na dvě další kategorie, kde je rozhodující poloha motoru vůči prostoru pro posádku.

1.2. Vozy s motorem za přední nápravou

První skupina vozů s pohonnou jednotkou před prostorem pro posádku obsahuje zbývající modely, které je možné označit jako GT (Aston Martin, Maserati). Rozšířenější skupina vozidel klasifikovaných již jako sportovní obsahuje další zajímavé modifikace: roadster BMW Z4 anebo kabriolet Morgan Aero, který navíc odkazuje na dobu třicátých let minulého století.

2006 Aston Martin DBRS9
2012 Aston Martin V12 Vantage GT3
2010 BMW E89 Z4
2007 Corvette Z06R GT3
2010 Callaway Corvette Z06R GT3
2016 Callaway Corvette C7 GT3-R
2006 Dodge Viper Competition Coupe
2009 Dodge Viper Competition Coupe Series 2
2015 Dodge Viper GT3-R
2013 Maserati GranTurismo MC GT3
2011 Mercedes-Benz SLS AMG GT3
2016 Mercedes-AMG GT3
2007 Morgan Aero 8 GT3
2009 Morgan Aero Super Sport

1.3. Vozy s motorem před zadní nápravou

2007 Ascari KZ1 GT3
2009 Audi R8 LMS
2015 Audi R8 LMS (2015)
2007 Ferrari F430
2009 Ferrari 430 Scuderia
2011 Ferrari 458 Italia GT3
2016 Ferrari 488 GT3
2007 Ford GT GT3
2008 Ford GT
2006 Lamborghini Gallardo LP520
2010 Lamborghini Gallardo LP560-4
2015 Lamborghini Huracán GT3
2007 Lotus Exige GT3
2012 McLaren MP4-12C
2015 McLaren 650S
2008 Venturi GT3 Heritage

1.4. Vozy s motorem vzadu

Poslední skupinou, která nese výhradně logo výrobce z Zuffenhausenu, jsou vozidla s motorem za zadní nápravou. Přestože vzdálenější umístění pohonné jednotky umožnilo přidání další řady sedadel, je vůz klasifikován jako sportovní.

2007 Porsche 997 GT3 Cup MY06
2008 Porsche 911 GT3 Cup S
2010 Porsche 911 GT3 R
2016 Porsche 911 GT3 R (991)

FIA GT3, Slovakiaring

Foto: Martin Ševčík

2. Uspořádání motoru

U pohonných jednotek ještě zůstaneme, ale vzhledem k odchylkám při vyrovnání výkonnosti se bude zabývat stálejšími parametry než jsou výkon anebo točivý moment. Velmi široká je škála objemu motorů, kde způsob plnění válců směsí vybízí k rozdělení na dvě kategorie: atmosférické a přeplňované motory.

Ten se částečně projevuje i na počtu válců a zvoleném uspořádání. Pro zvýraznění rozdílů nebudou nejrozšířenější vidlicové osmiválce (zpravidla s úhlem rozevření 90°) uvedeny v tabulce v kolonce Jiné. Zde budou pouze jakékoliv odchylky: vidlicové dvanáctiválce, desetiválce a šestiválce, ploché motory (šestiválce) anebo řadový čtyřválec.

Použití shodného motoru ve více vozidlech zvýrazňuje shodný údaj u více sousedících modelů. V opačném případě, tj. použití různých pohonných jednotek v jednom modelu, bude tento vůz zvýrazněn hvězdičkou.

2.1. Přehled atmosférických pohonných jednotek

 Vůz  Objem (cm3)  Jiné
 Dodge Viper GT3-R (2013)
 8 383
 V10
 Dodge Viper Competition Coupe (2006)
 8 284
 V10
 Chevrolet Camaro (2012)
 7 883
 
 Corvette Z06R GT3 (2006-2011)*
 7 008
 
 Callaway Corvette Z06R GT3 (2012+)*
 6 245
 
 Callaway Corvette C7 GT3-R (2015)
 6 245
 
 Mercedes-Benz SLS AMG GT3 (2011)
 6 208
 
 Mercedes-AMG GT3 (2015)
 6 208
 
 Aston Martin DBRS9 (2006)
 5 935
 V12, 60°
 Aston Martin V12 Vantage GT3 (2012)
 5 935
 V12, 60°
 Ford Mustang VDS GT3 (2010)
 5 325
 
 Lambda Ford GT (2013)*
 5 325
 
 Lamborghini Gallardo LP600+ (2011) a FL2 (2013)
 5 211
 V10, 90°
 Audi R8 LMS (2009 a 2015)
 5 204
 V10, 90°
 Lamborghini Gallardo LP560-4 (2010)
 5 204
 V10, 90°
 Lamborghini Huracán GT3 (2015)
 5 204
 V10, 90°
 Ford Racing Mustang FR500C GT (2007)
 4 992
 
 Lamborghini Gallardo LP520 (2006)
 4 961
 V10, 90°
 Ascari KZ1 GT3 (2006)
 4 941
 
 Morgan Aero 8 (2007) a Super Sport (2009)
 4 941
 
 BMW Alpina B6 Evo (2011)*
 4 941
 
 Maserati GranTurismo MC GT3 (2013)
 4 691
 
 Ferrari 458 Italia GT3 (2011)
 4 499
 
 BMW E89 Z4 (2011)*
 4 361
 
 Ferrari F430 (2006)
 4 307
 
 Ferrari 430 Scuderia (2009)
 4 307
 
 Maserati Coupe Grand Sportif Light (2006)
 4 244
 
 BMW E89 Z4 (2010)*
 3 999
 
 Porsche 911 GT3 R (2010)
 3 996
 F6
 Porsche 911 GT3 R (991) (2015)
 3 996
 F6
 Porsche 997 GT3 Cup MY 2006 (2006)
 3 598
 F6
 Porsche 911 GT3 Cup S (2008)
 3 598
 F6

2.2. Přehled přeplňovaných pohonných jednotek

V GT3 jsou nejčastěji použity dva způsoby, které budou v tabulce odlišeny u hodnoty objemu. Vhánění směsi do válců pomocí mechanického kompresoru není na rozdíl od plnění (dvojicí) turbodmychadel zvýrazněno.

 Vůz  Objem (cm3)  Jiné
 Ford GT (2008)*
 5 409
 
 BMW Alpina B6 GT3 (2009)*
 4 398
 
 BMW F13 M6 GT3 (2015)
 4 395
 
 Jaguar XKR GT3 (2007)
 4 196
 
 Jaguar XKR-S GT3 (2009)
 4 196
 
 Venturi GT3 Heritage (2006)
 4 172
 
 Bentley Continental GT3 (2014)
 3 993
 
 Ferrari 488 GT3 (2015)
 3 902
 
 McLaren MP4-12C (2011)
 3 799
 
 McLaren 650S (2014)
 3 799
 
 Nissan GT-R Nismo GT3 (2012)
 3 799
 V6, 60°
 Cadillac ATS-V.R GT3 (2015)
 3 564
 V6
 Lotus Exige GT3 (2006)
 1 796
 I4

 

Výměna motoru u Corvette Z06 GT3R

Foto: Tomáš Krejčík

3. Zavěšení kol

Vyšší požadavky na jízdní vlastnosti zpravidla předurčují tyto automobily k osazení lichoběžníkovými nápravami. V konstrukci nalezneme i další možnosti. První z nich je neméně vyspělé víceprvkové zavěšení, které na zadní nápravě doplňuje lichoběžníky u vozů Ferrari (pouze 458 a 488), Venturi Heritage anebo u Nissanu GT-R.

Stejnou konstrukci vzadu využívá také Porsche (997 Cup, 911 Cup S, 911 GT3 R, 911 GT3 R (991)), které však na přední nápravě využívá McPherson. Kombinaci levnějšího a na prostor méně náročného uchycení vpředu a víceprvkové zadní nápravy využívá také BMW Z4 anebo BMW Alpina B6.

Přední náprava u obou verzí Fordu Mustang je vybavena také zavěšením McPherson vzadu již nalezneme rozdíly. Ojedinělá je zadní pevná náprava u prvních fordů vyvíjených společnostmi Multimatic a později Matech. U verze pro tým Marc VDS z roku 2010 bylo zadní zavěšení přepracováno na lichoběžníkové.

MS GT1 Slovakia Ring 2012

Foto: Martin Ševčík

4. Míry vozidel

Řada sledovaných rozměrů (rozvor, délka, šířka, výška, rozchod kol) nebyla mnohdy uváděna. Navíc úpravy podvozku anebo aerodynamiky měly na většinu z nich vliv, takže je složité případné použití údajů z dostupnějších dat sériových základů.

V tabulce jsou vozidla seřazena sestupně dle rozvoru, údaj o délce anebo hmotnosti je uveden spíše pro zajímavost. Případné označení údajů dvěma hvězdičkami značí data ze silničních verzí (rozvor, délka).

Neméně proměnlivá je hmotnost vozidla, v tomto případě byl většinou použit údaj dle homologace. Ten se může lišit např. od dat uvedených při představení (tyto budou označeny hvězdičkou). Zároveň může být uvedeno více údajů, které budou vztaženy k rokům uvedeným v závorce. Hmotnost vozu je však orientační, neboť ji zásadně ovlivňují změny při vyrovnání výkonnosti.

 Vůz  Rozvor (mm)  Délka (mm)  Hmotnost (kg)
 Maserati GranTurismo (2013)
 2 942**
 4 935
 1 200
 BMW M6 GT3 (2015)
 2 901
 4 944
 1 290
 Chevrolet Camaro (2012/2013)
 2 852
 4 944
 1 310/1 290
 Cadillac ATS-V.R (2015)
 2 824
 4 643**
 1 280
 BMW Alpina B6 (2009/2011)
 2 780
 4 882
 1 350*/1 230
 Nissan GT-R (2012/2015)
 2 780
 4 780
 1 300/1 290
 Jaguar XKRS GT3 (2009)
 2 752
 4 900
 1 240*
 Bentley Continental GT3 (2014)
 2 746**
 4 950
 1 300
 Aston Martin DBRS9 (2011)
 2 741
 4 730
 1 300
 Ford Mustang FR500C GT (2007)
 2 720
 4 900
 1 380*
 Corvette C7 GT3-R (2015)
 2 713
 4 592
 1 250
 Ford GT GT3 (2007)
 2 710
 4 644
 1 180*
 Ford Mustang VDS GT3 (2010)
 2 706
 5 040
 1 350*
 Callaway Corvette Z06 (2010)
 2 690
 4 545
 1 270
 Mercedes-Benz SLS (2011/2013)
 2 680
 4 710
 1 340/1 310
 McLaren 4-12C (2011/2013)
 2 670
 4 509**
 1 235/1 245
 McLaren 650S (2014)
 2 670
 4 511**
 1 240
 Maserati Coupé GS Light (2006)
 2 660
 4 526
 1 200*
 Ferrari 458 Italia GT3 (2011)
 2 650
 4 599
 1 250
 Ferrari 488 GT3 (2016)
 2 650
 4 568**
 1 260
 Audi R8 LMS (2011/2012)
 2 650
 4 470
 1 295/1 250
 Audi R8 LMS (2015)
 2 650
 4 583
 1 225
 Corvette Z06R GT3 (2006)
 2 648
 4 570
 1 272*
 Mercedes-AMG GT3 (2015)
 2 648
 4 746
 1 285
 Lamborghini Huracán (2015)
 2 645
 4 458
 1 230
 Ascari KZ1 GT3 (2006)
 2 636
 4 300
 1 250*
 Venturi GT3 Heritage (2006)
 2 620
 4 560
 1 100*
 Aston Martin Vantage (2012)
 2 604**
 4 619
 1 230
 Ferrari F430 (2006)
 2 603
 4 540
 1 219*
 Ferrari 430 Scuderia (2009)
 2 603
 4 540
 1 230
 Lambo Gallardo LP520 (2006)
 2 560
 4 300
 1 190*
 Lambo Gallardo LP560-4 (2010)
 2 560
 4 353
 1 175
 Morgan Aero (2007, 2009)
 2 520
 4 170
 1 080*
 BMW E89 Z4 (2011/2013)
 2 509
 4 381
 1 190/1 230
 Dodge Viper GT3-R (2013)
 2 504
 4 540
 1 300
 Dodge Viper CC Series 2 (2009)
 2 500
 4 755
 1 296
 Porsche 911 GT3 R (991) (2015)
 2 463
 4 604
 1 220
 Porsche 911 GT3 R (2013)
 2 373
 
 1 200
 Porsche 911 GT3 Cup S (2008)
 2 363
 4 467
 1 170*
 Porsche 997 GT3 Cup (2006)
 2 363
 4 462
 1 150*
 Lotus Exige GT3 (2006)
 2 301**
 3 797**
 750*

5. Ceny vybraných GT3

Poslední srovnání se týká částek za pořízení nového vozidla. Ty jsou uvedeny vždy v eurech a bez daně. Údaje s hvězdičkou označují přepočet z místních měn dle kurzu v době představení. Jelikož nejsou v tomto případě údaje všech modelů, bude se srovnání týkat některých automobilů a pouze let, kdy byla cena zveřejněna, mj. při představení.

Nedostatkem informací jsou nejvíce ovlivněny první léta. Ve zkratce tak jsou uvedeny ceny z roku 2006 u Corvette Z06 anebo Aston Martin DBRS9. Více údajů pochází již z let 2009 – 2012 (a 2015), kterým budou věnovány samostatné tabulky.

Ceny v letech 2009 - 2012

 Vůz  2009  2010  2011  2012
 Ferrari 430 Scuderia GT3
 340 000
 
 
 
 McLaren 4-12C
 
 
 356 000*
 
 Mercedes-Benz SLS AMG GT3
 
 
 334 000
 
 Aston Martin V12 Vantage GT3
 
 
 
 334 000*
 BMW Alpina B6 GT3
 299 000
 
 
 
 Corvette Z06R GT3
 265 000
 
 
 
 Audi R8 LMS
 262 000
 298 000
 
 329 000
 BMW E89 Z4
 
 298 000
 315 000
 
 Porsche 911 GT3 R
 
 279 000
 
 304 500
 Nissan GT-R Nismo GT3
 
 
 
 298 000
 Lamborghini Gallardo LP560-4
 
 265 000
 288 500
 
 Chevrolet Camaro
 
 
 
 195 000

Ceny v roce 2015

 Vůz  Cena v eurech
 Porsche 911 GT3 R (991)
 429 000
 Mclaren 650S
 414 000*
 BMW F13 M6 GT3
 379 000
 Mercedes-AMG GT3
 372 000
 Lamborghini Huracán GT3
 369 000
 Audi R8 LMS
 359 000

Tématem příštího dílu bude představení vozidel, která byla schválena s nižším stupněm homologace. Zmíněny budou také nedokončené projekty GT3 anebo ty, které lze očekávat v GT3 v brzké budoucnosti.

Zdroj: SRO, Ultimate Car Page, Supercars, Wikipedia, Formule