Bottas na pole position, Hamilton ve čtvrté řadě
Velká cena Rakouska - kvalifikace.
Před startem kvalifikace se staraly o patřičné napětí otazníky kolem největšího favorita Hamiltona. V pátek vyhrál poměrně přesvědčivě oba tréninky, ale do sobotního musel nastoupit s novou převodovkou, což ho bude stát pět míst na startovním roštu nedělního závodu. Třetí trénink navíc nedokončil kvůli výletu mimo trať po poruše brzd. To všechno hrálo do karet vedoucímu jezdci průběžné klasifikace Vettelovi. Němec navíc potvrdil své ambice rekordním časem na Red Bull Ringu a vstupoval do kvalifikace ve skvělé pohodě. Nikdy dřív na Red Bull Ringu nestál v první řadě a tentokrát to chtěl napravit.
Teplota se proti dopoledni podle očekávání zvýšila: vzduch 29 °C, asfalt 45 °C, vlhkost 28 %, takže dosáhla přibližně pátečních (tedy optimálních) hodnot. Čtvrtá nejkratší trať seriálu se pro sobotu v mnoha zatáčkách vzdala původních obrubníků a byla tedy vůči jezdcům vstřícnější. A šance na déšť byla před startem pouhých 40 %.
První vyrazili na trať jezdci v nejpomalejších sauberech, kteří byli zcela bez šance na postup do druhé části kvalifikace. Všichni ostatní věřili, že se o tuto šanci mohou poprat. Na trať pospíchala i obě ferrari, aby tým vyzkoušel, na co budou v první fázi stačit superměkké pneumatiky. První vylétl z trati Grosjean a měl velké štěstí, že v 7. zatáčce nenarazil do bariéry. Hamilton vyjel hned na ultraměkké směsi a zaujal první pozici časem lepším, než jakého dosáhl Vettel ve třetím tréninku (1:05,064 min.). Magnussen se musel vrátit do boxů s poruchou zavěšení pravého předního kola, které poškodil při přejíždění obrubníku. Jak se později ukázalo, zavěšení prasklo bez jeho zavinění, zřejmě výrobní vada. Alonso stejně jako dopoledne použil starší specifikaci motoru. Verstappen i Vettel probrzdili levou přední pneumatiku, ale v téhle fázi je to nijak nemuselo mrzet. V posledních minutách vrcholil boj o postup a překvapivě se zachytily v síti oba williamsy. Pro Williams to byl i s přispěním dalšího Massova výletu mimo trať nejhorší výsledek za poslední tři roky. Do poslední chvíle spolu sváděli velkou bitvu Vandoorne a Palmer. Rozdílem 29 tisícin vteřiny nakonec vyzněla ve prospěch jezdce McLarenu. Palmerův nůž na krku se tedy zařízl ještě o něco hloub… Wehrleinovi přestala fungovat baterie, shromažďující energii z rekuperace, ztratil tak 160 koní výkonu. Jezdcům Mercedesu a Red Bullu stačilo odkroužit pouhých pět kol, zatímco třeba Grosjean jich absolvoval 13. Magnussen sice postoupil, ale kvůli závadě nemohl do dalších bojů zasáhnout.Nejrychlejší byli v první fázi Hamilton 1:05,064 min., Verstappen +0,561 s, Räikkönen +0,695, Ricciardo +0,874, Kvjat +0,944 a Vettel +0,969. Všichni ostatní ztráceli přes vteřinu. Do druhé části kvalifikace nepostoupili Palmer, Massa, Stroll, Ericsson a Wehrlein.
Do druhé části vyjel Hamilton na superměkké směsi, což naznačovalo, že by ho Mercedes rád vyslal do závodu na tvrdší sadě pneumatik. Přesto byl o 23 tisícin vteřiny rychlejší než Vettel na ultraměkké sadě. Stejnou směs zvolil i Bottas a posunul se s novým rekordem do čela (1:04,640). Výborného času dosáhl Grosjean a konečně se v dobrém světle ukázal Pérez. Alonso zuby nehty držel desátou pozici a odolal útokům Hülkenberga i Ocona. Šest minut před koncem se jezdci začali trousit na trať k rozhodující bitvě o postup. Ale vyjel i Vettel, který se na třetí pozici jistě necítil ohrožený. Nakonec vyjely i mercedesy. Vettel se dostal na druhé místo a Bottas ještě posunul traťový rekord na 1:04,316 min. Dobré kolo se podařilo Oconovi a odsunul Alonsa z postupové desítky.
Nejrychlejší ve druhé fázi byli Bottas 1:04,316 min., Vettel +0,456 s, Hamilton +0,484, Verstappen +0,632, Räikkönen +0,688, Ricciardo +0,845, Grosjean +1,003, Pérez +1,119, Sainz +1,228, Ocon +1,234.
Do třetí části kvalifikace nepostoupili Hülkenberg, Alonso, Vandoorne, Kvjat a nestartující Magnussen. V posledních dvanácti minutách bylo ve hře pole position a jisté bylo jen to, že ho kvůli penalizaci nezíská Hamilton. Bottas nasadil vysoko laťku časem 1:04,251 a překonal Vettela o 42 tisícin vteřiny. Až za nimi následovali další favorité Hamilton, Räikkönen, Ricciardo a Verstappen. Ke druhému pokusu se rychle vracel Verstappen, aby napravil chybu při přejíždění obrubníku v úvodním souboji. Ani tentokrát však nestačil na týmového kolegu a zůstával šestý. Red Bull se na okruhu Red Bullu zatím nemohl prosadit k vyšším příčkám. Souboj o pole position vrcholil v posledních třech minutách. Na trati bylo všech deset finalistů. Hamilton dvakrát při agresivní jízdě chyboval a zajel do boxů, protože Grosjean zastavil na trati a zavlály žluté praporky. Vzápětí vyjel do kačírku Verstappen a finiš proto nepřinesl žádné změny.
|
p.
|
Jezdec
|
Tým
|
Čas
|
Odstup
|
|
1.
|
Mercedes |
1:04.251
|
|
|
|
2.
|
Ferrari |
1:04.293
|
+ 0.042
|
|
|
3.
|
Mercedes |
1:04.424
|
+ 0.173
|
|
|
4.
|
Ferrari |
1:04.779
|
+ 0.528
|
|
|
5.
|
Red Bull |
1:04.896
|
+ 0.645
|
|
|
6.
|
Red Bull |
1:04.983
|
+ 0.732
|
|
|
7.
|
Haas |
1:05.480
|
+ 1.229
|
|
|
8.
|
Force India |
1:05.605
|
+ 1.354
|
|
|
9.
|
Force India |
1:05.674
|
+ 1.423
|
|
|
10.
|
Torro Roso |
1:05.726
|
+ 1.475
|
|
|
11.
|
Renault |
1:05.597
|
||
|
12.
|
McLaren |
1:05.602
|
||
|
13.
|
McLaren |
1:05.741
|
||
|
14.
|
Torro Roso |
1:05.884
|
||
|
15.
|
Haas |
No Time
|
||
|
16.
|
Renault |
1:06.345
|
||
|
17.
|
Williams |
1:06.534
|
||
|
18.
|
Williams |
1:06.608
|
||
|
19.
|
Sauber |
1:06.857
|
||
|
20.
|
Sauber |
1:07.011
|

Charles Leclerc se zasnoubil s Alexandrou Saintovou
Sainz potrestán ztrátou 5 míst na startu v Mexiku

08.07. 2017