Novinky

  • 20.09.2019 Good Druhý trénink na VC Singapuru vyhrál Lewis Hamilton (Mercedes)

  • 20.09.2019 Bad Lewis Hamilton dostal pokutu 5000 eur za příliš chladné palivo

  • 20.09.2019 Good Úvodní trénink na VC Singapuru se stal kořistí Maxe Verstappena (Red Bull)

Facebook Instagram

Lauda se obává o budoucnost pod Liberty

Lauda se obává o budoucnost pod Liberty

Kopa řečí a skutek utek?

Niki Lauda začíná mít obavy, zda prodej F1 z rukou investiční společnosti CVC Capital Partners americké mediální skupině Liberty Media skutečně nějak prospěje její budoucnosti. Od oznámení transakce slýcháme o záměrech snížit finanční náročnost F1, udržet v ní automobilky, zmenšit rozdíly mezi týmy, zachovat technické soutěžení, vrátit na trať jízdu v těsném závěsu, zachovat ohromnou rychlost letošních vozů, nechat vyniknout jezdce a mnoho jiného. Trojnásobný mistr světa a spoluvlastník týmu Mercedes by už ale chtěl vidět konkrétní činy, zatímco současné plány se mu moc nelíbí.

"Dělá mi to starosti," řekl Rakušan italským novinám Gazzetta dello Sport. "Bylo správné, že si američtí vlastníci vyhradili čas na pochopení F1, ale ten už pomalu vyprší a dělá mi starosti, co si momentálně myslí o naší budoucnosti. FIA, Chase Carey a Ross Brawn opakovaně tvrdí, že se musíme zbavit rozdílů v rychlosti vozů, ale v DNA F1 je pravý opak.

Jen blázen by si mohl myslet, že velké ceny budou atraktivnější, když budeme mít každý víkend jiného vítěze. F1 je přece o soutěžení. Vývoj vozů je důležitou součástí základů tohoto sportu, stejně jako odvaha jezdců. Místo toho máme trestat nejlepší týmy a na jezdce dávat pozor jako na malé děti, kupříkladu pomocí Halo."

Liberty už oznámila, že týmům za třetí čtvrtletí tohoto roku pravděpodobně rozdělí menší částku, než jim bylo vyplaceno za stejné období minulého roku. Po mnoha letech se poprvé stalo, že zisky klesají. Loni po září přibylo do kasiček týmů 316 milionů amerických dolarů, letos to bylo 273 milionů. V této situaci Liberty chce, aby automobilky prodávaly týmům své motory levněji a zároveň příští rok pomalu začaly s vývojem jejich nové generace.

"Jsem si jistý, že (ohledně ceny motorů pro nezávislé týmy) najdeme uspokojivý kompromis, ale pes je zakopaný někde jinde. Z roku na rok nám náklady stoupnou o nějakých 70 milionů, ale výnosy klesají. A co dál? Na stole už měly být nápady, jak vyděláme více peněz, ale nevidím ani jeden. Od Seana Bratchese jsem slyšel, že jezdce by měly na startovní rošt doprovázet děti. To jsou ty nové nápady? Napodobování fotbalu?

Kupříkladu rozpočtový strop je logickým řešením. Dobře, ale na jeho realizaci potřebujeme tříletý plán. Máme zaměstnance a co s nimi máme udělat? To jim prostě rozdáme výpovědi a vyhodíme za dveře? Liberty zatím pouze oznámila, že něco chce, ale neřekla, jak toho chce dosáhnout."


Šéf Red Bullu ale Liberty obhajuje, systematický přístup přinese sladké ovoce.

 "F1 konečně najala skupinu odborníků, Rosse Brawna a jeho tým, a ta nyní dělá příslušné analýzy. Příliš často se dělaly změny pouze na základě nějaké aktuální vlny. Teď to možná jde pomaleji, než by se Nikimu líbilo, ale podle mě se to takhle má dělat. Není fér tlačit na ně, když jsou tu pouze devět měsíců," řekl Christian Horner.

Ani pokles zisku F1 a následně i odměny pro týmy prý Hornera netrápí, když to způsobily náklady spojené s investicemi do budoucnosti F1. Například do vytvoření marketingového oddělení a manažerské struktury, které dříve sestávaly pouze z Bernieho Ecclestonea a pár jeho pomocníků.

Komentáře ke článku