Novinky

  • 17.07.2018 Neutral Antonio Giovinazzi pojede místo Ericssona za Sauber 1. trénink na VC Německa

  • 17.07.2018 Bad Před třemi lety zemřel na následky těžkého zranění Jules Bianchi

  • 16.07.2018 Neutral Audi Sport Abt Schaeffler vyhrál klasifikaci týmů ve 4. ročníku šampionátu formule E

Facebook Instagram
reklama
reklama

Vettel skvělým finišem uhájil vítězství před Bottasem

Vettel skvělým finišem uhájil vítězství před Bottasem

VC Bahrajnu – závod

Závod přinesl nádhernou podívanou s mnoha dramatickými momenty. Ovlivnila ho odstoupení obou red bullů, incident Räikkönena v boxu se zraněním mechanika a hlavně výjimečná práce Vettela s měkčí sadou pneumatik. Hamilton sice startoval až devátý, ale nakonec vystoupil na pódium.

Pětkrát za sebou jsme viděli v čele startu VC Bahrajnu jezdce v mercedesech. Až letos poprvé od roku 2006 obsadily první řadu dva vozy Ferrari. Průběh víkendových tréninků tomu sice nasvědčoval, ale přesto můžeme podobu startovního roštu považovat za překvapivou. Včetně deváté pozice Hamiltona, do níž se promítla penalizace pěti míst za výměnu převodovky.

Povětrnostní podmínky byly prakticky totožné jako při kvalifikaci: vzduch 28 °C, asfalt 33 °C. Pirelli předpokládalo dvě zastávky v boxech, což spolu s prodloužením zóny DRS o 100 metrů mohlo pomoci Hamiltonovi (9.) a Verstappenovi (15.) dostat se rychleji ze zadních pozic kupředu. Vettel však nechtěl dopustit, že by jubilejní 200. velkou cenu oslavil jinak než vítězstvím! Gasly si musel připadat jako ve snu, když se postavil na pátou pozici startovního roštu. Na měkké směsi pneumatik startovali Ericsson, Pérez, Alonso, Leclerc, Stroll, Verstappen, Sirotkin a Hamilton, ostatní na superměkké.

Od roku 2014 se v Bahrajnu jezdí pod umělým osvětlením. Světla posvítila i do první zatáčky, kde po startu Bottas šikovně předjel Räikkönena. Také ostatním bylo hodně těsno, ale až ve 4. zatáčce se roztočil Pérez po ráně od Hartleyho a klesl na poslední místo. Druhé kolo bylo tragické pro Red Bull. Verstappen tvrdě zaútočil na Hamiltona, levým zadním kolem dal bodyček do pravého předního kola mercedesu a dostal za to trest – defekt pneumatiky! Volným tempem mířil k mechanikům a ve stejné chvíli odstoupil s technickým problémem Ricciardo. Jezdce zpomalil virtuální safety car. Volně kroužili v pořadí Vettel, Bottas, Räikkönen, Gasly, Magnussen, Ocon, Hülkenberg, Alonso, Hamilton, Hartley, Sainz, Ericsson, Stroll, Grosjean, Vandoorne, Sirotkin, Pérez, Leclerc a Verstappen, jenž záhy skončil.

Když se v 5. kole začalo znovu závodit, zaútočil Magnussen na Gaslyho, ale dostal od mladíčka lehký šťouchanec, aby si tolik nedovoloval. Vzápětí předvedl parádní kousek Hamilton, když v nájezdu do první zatáčky předjel tři soupeře jednou ranou – Alonsa, Hülkenberga i Ocona. A pak si stejně snadno poradil i s Magnussenem. Když v 8. kole zdolal i Gaslyho, měl před sebou už jen vedoucí trojici. Na třetího Räikkönena ztrácel necelých sedm vteřin. Divoká fáze závodu skončila a jezdci kroužili v konstantních rozestupech.

Špatnou zprávu se dozvěděl na desátém místě jezdící Hartley. Bodované umístění si jistě neudrží, protože byl za roztočení Péreze potrestán penalizací 10 vteřin. Zatímco favorité ujížděli, zdálo se, že střed pole brzdí Magnussen, na kterého začínali tlačit Hülkenberg a Alonso. V 11. kole si Stroll dojel nejen pro nové pneumatiky, ale také pro nové přední křídlo. Magnussen se vydal pro novou sadu jen o kolo později. Pérez a Hartley byli zatím vyšetřováni za to, že si v zaváděcím kole nedrželi svoji pozici. Alonso přezul na střední směs – že by chtěl od 15. kola dojet až do cíle? Gasly se po zastávce vrátil na 9. místo, společně s ním byli u mechaniků také Hülkenberg a Ocon.

V 19. kole měnil pneumatiky Vettel, dostal měkkou směs a na trati klesl za Hamiltona. O kolo později zastavil i Räikkönen, jehož zastávka se moc nepodařila, a v čele byly najednou mercedesy Bottase a Hamiltona. U mechaniků dostal přednost Bottas a vrátil se jen těsně před Räikkönenem. Mercedes zvolil střední směs, zatímco Vettel a Räikkönen obuli měkkou. Hamilton sice vedl, ale Vettel se mu na čerstvých pneumatikách přibližoval. Ve 25. kole už byl rozdíl pod jednu vteřinu, v následujícím Vettel předjel vedoucího Hamiltona. Ten si okamžitě zajel pro nové pneumatiky se střední směsí a po návratu na 4. pozici ztrácel na Vettela 25,3 s.

V té chvíli bylo pořadí Vettel, Hamilton, Bottas, Räikkönen, Gasly, Magnussen, Hülkenberg, Alonso, Vandoorne, Ocon, Grosjean, Pérez, Sainz. Hamilton pořádně zabral, aby se víc přiblížil vedoucí trojici. Grosjeanovi uletěla část kapotáže před levým deflektorem, ale zatím dokázal držet tempo a dokonce útočil na Ocona. Grosjean sice zajel k mechanikům, ale žádná oprava se nekonala, jenom obul superměkkou směs pneumatik. Magnussen předjel Ocona s pomocí DRS a zaujal osmou pozici. Hamilton se dostal pod 23 vteřin, což by znamenalo, že by se Vettel v případě zastávky propadl za jeho záda.

Kimi Räikkönen měl při zastávce v boxu smůlu, přejel mechanika a musel odstoupit 

Ve 36. kole Räikkönen zajel pro novou superměkkou směs, ale vyrazil ze stání dřív, než mechanici levé zadní kolo vyměnili. Jednoho z nich srazil k zemi a ten byl dlouho ošetřován. Kimi okamžitě zastavil, naštvaný vystoupil z auta a odešel do boxů. Vettel zatím ujížděl Bottasovi, ale Hamilton se naopak přibližoval. A sportovní komisaři zatím vyšetřovali tým Ferrari za nebezpečné vyslání auta na trať.

Gasly se i po dvou zastávkách držel na skvělém čtvrtém místě, za ním jeli Magnussen, Ericsson, Hülkenberg a Alonso. Mercedes se snažil povzbudit Bottase, aby snížil svou ztrátu na Vettela, ale to se mu příliš nedařilo. Ve 44. kole ztrácel 6,777 a Hamilton 16,460 vteřiny. Ale co když Vettel už nezastaví a pojede až do cíle? Hamilton se jistě zlobil na Péreze, ktreý se mu připletl do cesty při předjíždění o kolo.

Vettel stále odolával na starší a navíc měkčí směsi a Mercedes zatím doufal, že bude muset zastavit. Ve 49. kole se poprvé Bottas přiblížil Vettelovi pod pět vteřin. Posledních pět kol měla vedoucí trojice před sebou čistou trať a Bottas se bleskově přibližoval k vítězství. V 55. kole klesl rozdíl pod vteřinu a pro Bottase se otevřela možnost využít DRS. Oba jezdci podali v závěru skvělý výkon, ale Vettel své vítězství dokázal uhájit. Bottas se dostal k jedinému opravdovému útoku, ale ani s pomocí DRS ho nevyužil. Hamilton se sice zezadu přibližoval, ale do boje o vítězství nezasáhl.

Za další výhru můžeme považovat čtvrté místo Gaslyho ve voze Toro Rosso s motorem Honda a také první body Ericssona pro Sauber. Magnussen obsadil vynikající páté místo, Hülkenberg dojel šestý a za ním projely cílem oba mclareny. 

Po závodě byly ještě uděleny dodatečné tresty. Pérez dostal penalizaci 30 vteřin za předjetí Hartleyho v zaváděcím kole. Hartley byl potrestán penalizací 30 vteřin za nedodržení své pozice do první čáry zpomalovacího vozu. A Ferrari dostalo pokutu 50 000 euro za nebezpečné vypuštění Räikkönena z boxu.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 1:32:01,940 57 25
2. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes +0,699 57 18
3. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes +6,512 57 15
4. Pierre Gasly Toro Rosso Honda +62,234 57 12
5. Kevin Magnussen Haas Ferrari +75,046 57 10
6. Nico Hülkenberg Renault Renault +99,024 57 8
7. Fernando Alonso McLaren Renault -1 kolo 56 6
8. Stoffel Vandoorne McLaren Renault -1 kolo 56 4
9. Marcus Ericsson Sauber Ferrari -1 kolo 56 2
10. Esteban Ocon Force India Mercedes -1 kolo 56 1
11. Carlos Sainz Renault Renault -1 kolo 56 0
12. Charles Leclerc Sauber Ferrari -1 kolo 56 0
13. Romain Grosjean Haas Ferrari -1 kolo 56 0
14. Lance Stroll Williams Mercedes -1 kolo 56 0
15. Sergej Sirotkin Williams Mercedes -1 kolo 56 0
16. Sergio Pérez Force India Mercedes -1 kolo 56 0
17. Brendon Hartley Toro Rosso Honda -1 kolo 56 0
  Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari - 35 0
  Max Verstappen Red Bull TAG Heuer - 3 0
  Daniel Ricciardo Red Bull TAG Heuer - 1 0
reklama
reklama

Komentáře ke článku