Novinky

  • 11.12.2018 Neutral Laurent Mekies se stane novým sportovním ředitelem Scuderie Ferrari

  • 07.12.2018 Good Francouz Hermano da Silva Ramos, 4. nejstarší žijící jezdec F1, slaví 93. narozeniny

  • 07.12.2018 Neutral Prezident FIA Jean Todt se sešel s ruským prezidentem Vladimirem Putinem

Facebook Instagram

Will Power vyhrál 500 mil Indianapolisu

Will Power vyhrál 500 mil Indianapolisu

102nd Indianapolis 500 - závod

Třikrát přišel o titul po chybě v posledním závodě sezony na oválu, teď pro Australana Powera přišlo vykoupení. Sedmatřicetiletý pilot slaví vítězství na tom nejslavnějším oválu - Indianapolis Motor Speedway. Power ovládl 102. ročník slavného závodu 500 mil Indianapolisu. Za ním na druhém místě dojel vítěz kvalifikace Carpenter před Dixonem  a předloňským vítězem Rossim.

Start závodu se obešel bez kolizí. Z prvního místa startující Carpenter vystřelil dopředu a bezpečně držel vedení. Tentokrát se všichni piloti řídili heslem, že Indy500 v prvním kole nevyhrajete, ale snadno v něm můžete o všechny šance přijít. Úvod byl ze strany všech opatrný, jezdci si zvykali na chování nového vozu na dlouhém oválu a vyčkávali.

S ovládáním vozu měl velké problémy Davison. Poprvé se projevily ve 29. kole a za Australanem vznikaly nebezpečné situace, kdy se další piloti snažili výrazně pomalejšímu jezdci vyhnout. Prvním, kdo zamířil do boxů, byla Patricková. Skvělou práci odváděl Kanaan, který se po prvních pit stopech, jež byly pod zelenou vlajkou, vyšvihl na druhé místo za Carpentera a před čtveřici Penskeho pilotů.

V 48. kole vyvrcholily problémy Davisona. Když na trati v zatáčce prudce zpomalil, narazil do něj zezadu obhájce vítězství Sató. V boxech se na čtvrtou příčku vyšvihl Power, když díky skvělé práci mechaniků získal tři místa. Na trati zůstal Claman De Melo, ale pro v úvodu závodu suverénního Carpentera to nebyl žádný problém a hned jak zavlály zelené vlajky, se zase ujal vedení.

Že žlutá přináší žlutou, potvrdil v 58. kole Jones, když ztratil kontrolu nad vozem a zádí napřed skončil v bariéře. Na chlup stejnou kolizi předvedlo během závodu hned několik pilotů. Jones ale na rozdíl od nich strávil zbytek závodu ve zdravotnickém centru uvnitř okruhu. Před závodem v Detroitu jej čeká další prohlídka, která rozhodne, zda jej doktoři vůbec pustí na start.

Smutný závěr kariéry pro Daniku Patrickovou

Restartu využil Kanaan k tomu, aby se dostal do čela. Z vedení se radoval ale jen jedno kolo, než jej předjel opět Carpenter. Ten coby majitel stáje ale záhy přišel o jeden z vozů, když nárazem do bariéry ve 2. zatáčce skončila derniéra pro Patrickovou. Při restartu se navíc před Carpentera opět dostal Kanaan. Jeho naděje na dobrý výsledek ale vzaly za své po dalším kole pit stopů, když musel po 10 kolech znovu k mechanikům. Tým si všiml poškozené pravé zadní pneumatiky. Pit stopů využil Power k tomu, aby se dostal před Carpentera. 

Hodně horké chvilky zažil u mechaniků Veach. Při tankování na vůz ukáplo palivo, které okamžitě začalo hořet. Veach s plameny vyrazil od mechaniků a ty postupně uhasly. V polovině závodu byl v čele Power. V čelní skupince se po většinu dne držel i Bourdais, pak ale mezi 3. a 4. zatáčkou najel do nečistot a skončil ve zdi.

Veachovi bylo při pit stopu pořádně horko

To už se blížilo 150. kolo znamenající, že jezdci mají za sebou tři čtvrtiny závodu. Restart ve 146. kole byl velmi divoký a skvělé manévry předváděl hlavně Rossi, který se po startu z poslední řady posunul do první pětice. Šance  brzy vyhasly pro Castronevese, který se přidal k jezdcům, kteří ztratili kontrolu nad vozem a skončili ve zdi. Castroneves se od ní odrazil a zůstal stát na vjezdu do boxů.

Po restartu ve 154. kole se Rossi dostal už na třetí místo za Powera a Carpentera. Opět se závodilo jen pár vteřin, protože na konci kola narazil do zdi jinak výborně jedoucí Karam. Uražené pravé zadní kolo nebezpečně přeskákalo celou dráhu a zůstalo stát u vnitřní ochranné zdi.

Před restartem zamířil v 160. kole k mechanikům Dixon. Jeho tým rozjel strategickou hru, přičemž doufal, že závěr závodu rozkouskují žluté fáze, které by Novozélanďanovi umožnily šetřit palivo. Závod vedl Power, o druhou příčku bojovali Carpenter a Rossi. Jezdce v čele čekal ještě jeden pit stop, k němuž zamířil Power ve 171. kole.

Do čela se dostala skupina jezdců na jiné strategii, zjevně využívající nižší spotřeby motorů Honda. Za vedoucím Wickensem se seřadili Servia, Wilson, Harvey a Claman de Melo. Power 15 kol před koncem dojel Dixona, který šetřil palivo a jel výrazně pomaleji. Wickens a Claman De Melo zajeli do boxů. Závod tak v 189. kole vedl Servia před Wilsonem, Harveym, Powerem, Dixonem a Carpenterem.

Jiskru naděje pro jezdce na alternativní strategii vykřesal Kanaan, když také udělal chybu a skončil ve zdi. Restart proběhl šest kol před cílem. Wilson se skvěle protáhl na 1. místo. Servia ztratil dvě příčky, protože jej zdolal i Harvey. Power trochu zaspal a musel se bránit před Dixonem.

Na konci kola se už ale Power protáhl před Serviu. Do konce zbývala čtyři kola. Harvey měl Powera těsně za svými zády, Wilson si ale vybudoval zajímavý náskok. Jenže na konci kola zamířili oba piloti do boxů a před Powerem se tak otevřela cesta k premiérovému vítězství.

 

Mléko v cíli čekalo na Powera

 

Pro tým Penske je to 17. vítězství v Indy500 a 201. triumf v IndyCar. Přičemž ten 200. získal Power v minulém závodě, který se jel na okruhu uvnitř Indianapolis Motor Speedway. Australan je tak prvním jezdcem, který vyhrál v jedné sezoně jak velkou cenu, tak závod na 500 mil.

Díky tomu se Power také vyšvihnul do čela šampionátu, který vede o dva body před Rossim. Obhájce titulu Newgarden ztrácí na Powera 10 bodů. Čtvrtý je díky druhému místu z velké ceny a třetímu z Indy500 po závodech v Indianapolisu Dixon.

Sezona pokračuje hned následující víkend, kdy piloty čeká také pořádný kus práce. V Detroitu se totiž utkají hned ve dvou závodech během jednoho víkendu.

 

p. jezdec tým motor čas body
1. Will Power Team Penske Chevrolet 02:59:42,6365 108
2. Ed Carpenter Ed Carpenter Racing Chevrolet + 3,1589 92
3. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda + 4,5928 71
4. Alexander Rossi Andretti Autosport Honda + 5,2237 65
5. Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport Honda + 6,7187 61
6. Simon Pagenaud Team Penske Chevrolet + 7,2357 65
7. Carlos Muňoz Andretti Autosport Honda + 7,8377 53
8. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet + 8,6917 55
9. Robert Wickens Schmidt Peterson Motorsp. Honda + 9,3112 45
10. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda + 11,3368 41
11. JR Hildebrand Dreyer & Reinbold Racing Chevrolet + 12,7354 38
12. Marco Andretti Andretti Herta Autosport Honda + 14,0745 36
13. Matheus Leist A.J.Foyt Enterprises Chevrolet + 14,7798 34
14. Gabby Chaves Harding Racing Chevrolet + 15,1173 32
15. Stefan Wilson Andretti Autosport Honda + 33,6747 31
16. Jack Harvey Meyer Shank Racing Honda + 34,7970 28
17. Oriol Servia Scuderia Corsa/RLL Racing Honda + 38,2325 27
18. Charlie Kimball Carlin Chevrolet + 41,5146 24
19. Zachary Claman De Melo Dale Coyne Racing Honda - 1 kolo 23
20. Spencer Pigot Ed Carpenter Racing Chevrolet - 1 kolo 25
21. Conor Daly Dale Coyne Racing Honda - 1 kolo 18
22. Max Chilton Carlin Chevrolet - 2 kola 16
23. Zach Veach Andretti Autosport Honda - 2 kola 14
24. Jay Howard Schmidt Peterson Motorsp. Honda - 7 kol 12
25. Tony Kanaan A.J.Foyt Enterprises Chevrolet Havárie 11
26. Sage Karam Dreyer & Reinbold Racing Chevrolet Havárie 10
27. Helio Castroneves Team Penske Chevrolet Havárie 12
28. Sébastien Bourdais Dale Coyne Racing Honda Havárie 16
29. Kyle Kaiser Juncos Racing Chevrolet Porucha 10
30. Danica Patricková Ed Carpenter Racing Chevrolet Havárie 13
31. Ed Jones Chip Ganassi Racing Honda Havárie 10
32. Takuma Sató Rahal Letterman Lanigan Honda Havárie 10
33. James Davison A.J.Foyt Enterprises Chevrolet Havárie 10

Komentáře ke článku