Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

Glosa Jiřího Nikodýma - GP Austrálie

Glosa Jiřího Nikodýma - GP Austrálie

Průběh závodu očima komentátora TV Prima.

První závod každé sezóny formule 1 v sobě nese velké očekávání. Každý je zvědavý, jak se týmy během přestávky připravily a jak pravdivá jsou jejich prohlášení. Stáje McLaren a Renault opět vykřikovaly do světa, že tahle sezóna bude jejich a ať se Ferrari třese. Williams se tentokrát držel zpátky a Ferrari jako vždy mlčelo a potichu se chystalo. A co nám Velká cena Austrálie potvrdila nebo naopak vyvrátila?

Kvalifikaci výrazně ovlivnila sobotní průtrž mračen, na kterou doplatil nejvíce Michael Schumacher. Ale spolu s ním také neměli zrovna ideální podmínky ani Raikkonen, Montoya, Barrichello nebo Alonso. Fisichella si musel v té chvíli mnout ruce. Téměř suchá trať a snad poprvé v kariéře opravdu špičkový monopost. Smát se díky suché trati mohli i Trulli, Coulthard a Webber. A kdo by vpředu čekal Kliena nebo Villeneuvea?

Fisichella zajel výborně i nedělní kvalifikaci, která se skvěle povedla i Webberovi. Rozdíly se už prakticky smazat nedalo, a tak vlastně sobota rozhodla osložení startovního roštu.

V závodě mel Fisichella výborný start a prakticky po celý závod ho nepotkal jediný problém. Jel si "svou pohodu", s nikým se nedostal do kontaktu a nemusel řešit žádnou složitou situaci. Potvrdil, že je kvalitním pilotem, který, stejně jako každý, potřebuje dostat do rukou elitní techniku. Trulli s Toyotou na špičku nestačil, ukázalo se, že Toyota sice má zase vylepšený vůz, jenže konkurenceschopný jen pár kol. Totéž platí i o Sauberu. McLaren nemohl ukázat naplno svou připravenost. Raikkonen měl problém vůbec do závodu vyjet a Montoya jako by se bál naplno rozbalit svůj potenciál. A navíc prohrál minisouboje s Barrichellem a Alonsem, na které během na trati nestačil. Oba měli ke startu podobné výchozí podmínky jako on, ale oba vylétli až na stupně vítězů. Alonso tím potvrdil, že Renault nemluvil po testech do větru a je na sezónu výborně nachystán. Barrichello dal zase zapomenout na průpovídky, že Ferrari letos nebude až tak dobré. S Ferrari se musí stále počítat na nejvyšší pozice.

Webber už před Melbourne brzdil optimismus australských fanoušků. S Williamsem ale docílil toho, o čem dopředu hovořil. Vítězství by bylo zázrak, pódium téměř taky. Dlouho se držel do třetího místa, ale ve druhé polovině závodu klesl na konečné 5. místo. Skvělý odhad, poctivý přístup a dobrá práce od Marka Webbera. Ale jinak se od Williamsu vždy čeká více. Uvidíme, jestli se týmu z Grove podaří odstranit problémy, o kterých otevřeně mluví.

Největší šok ale asi všem způsobil David Coulthard a nový tým Red Bull. Snad každý očekával, že tato stáj, pokračující místo Jaguaru, převezme po svém předchůdci i umístění. Jenže ouha, všechno je jinak. Coulthard jako by našel novou motivaci a dovezl svůj nový vůz na 4. místě! A co víc, vytáhl s sebou i Kliena, který dojel sedmý. Z jednoho závodu těžko můžeme dělat větší závěry, ale Red Bull dal najevo, že se s ním bude muset počítat.

Na závěr jsem si nechal Michaela Schumachera. Výrazně se na něm podepsala sobotní kvalifikace. Mám pocit, že se možná trochu smířil s tím, že pojede ve středu pole. Kolizi s Heidfeldem těžko objektivně vyhodnotit. Z televizních záběrů nevíme, co přesně předcházelo závěru jejich souboje. Domnívám se ale, že v okamžiku vzájemného kontaktu byl vpředu M. Schumacher a mohl si proto určovat stopu. Heidfeld se tlačil do míst, kde si musel být téměř jistý, že mu Schumi zavře cestu. Ze hry venku pak byli oba. Schumacher pak dal vzpomenout na Nurburgring 2003, kde rovněž udržel motor v otáčkách a nechal se z kačírku roztlačit. V závodě už nic dokázat nemohl a ukázal nám v praxi, jak získat pro další závod nový motor...

Z pohledu komentátora je úvodní závod každé sezóny trochu odlišný od těch dalších. Zimní přestávka přinese vždy celou řadu změn, se kterými je potřeba diváky seznámit. Chápu, že všichni zarytí fanoušci tyto záležitosti už dávno vstřebali, ale na formuli 1 se nedívají jen samí vášniví příznivci. A právě ony standardní diváky je potřeba vybavit informacemi, které se týkají nových pravidel a technických předpisů. A s tím vším souvisí celá řada taktických variant a případně i absurdních situací, které mohou během závodu nastat. Proto jsem se možná pro někoho až příliš věnoval novým důležitým infomacím než samotnému průběhu závodu. V dalších velkých cenách už to ale bude jiné. Diváci už vědí, jak se orientovat v nových pravidlech a je proto možné se naplno věnovat jen dění na trati s doplňováním aktuálních informací technického, sportovního i "společenského" rázu. A také doufám, že bude fungovat live-timing přes internet. Nevím, jak u ostatních, ale servery formula1.com ani f1-live.com nebyly v pořádku. Měl jsem proto k dispozici pouze dosti opožděné pořadí ze dvou německých serverů.

Jiří Nikodým

šéfredaktor sportu Prima TV