Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

Glosa Jiřího Nikodýma - GP USA

Glosa Jiřího Nikodýma - GP USA

Průběh závodu očima komentátora TV Prima.

Formule 1 si v Indianapolis uřízla pořádnou ostudu. A zejména dodavatel pneumatik Michelin, který nedokázal připravit pro své týmy kvalitní pneumatiky a postavil tak své týmy a také celé vedení formule 1 do prakticky neřešitelné situace. Michelin tím utrpí určitě obrovské škody a nejspíš budou padat hlavy. Milióny eur investovaných do celého vývoje pneumatik tak trochu přicházejí nazmar a věhlasná francouzská firma musí počítat i s velkým negativním komerčním dopadem.
 
S Indianapolis má Michelin pětiletou zkušenost, a i když nikdy v Indy nevyhrál, tak musí být schopen pneumatiky připravit v odpovídající kvalitě a se zaručením bezpečnosti. To ale Michelin nesplnil. Snažil se ještě doporučit změny v nastavení, ale to neznamenalo absolutní zajištění bezpečnosti.
 
Aby zůstal zachován férový princip závodění, musela FIA stát jednoznačně na straně pravidel. Neprošla žlutá fáze mezi zatáčkami 12 a 13 ani případné dodatečné vybudování šikany ve stejném místě a pochopitelně ani možnost, aby Michelin přivezl jiné pneumatiky, což by odporovalo pravidlům.
 
FIA tak prokázala svou značnou sílu a neoblomnost, vědoma si, co by případný ústupek nebo kompromisní řešení způsobilo do budoucna. Nic takového FIA nepřipustila a po dlouhých debatách a jednáních, do nichž velmi hlasitě mluvil i šéf formule 1 Bernie Ecclestone, nechala rozhodnutí na samotných týmech.
 
Až do posledních minut před startem se nevědělo, jak se týmy k situaci postaví. Moc možností nezbývalo. Týmy mohly podstoupit riziko havárií, riziko extrémně rychlého opotřebení pneumatik a tím ohrožení bezpečnosti, mohly nechat své jezdce symbolicky na trati jen pár kol a pak odstoupit, mohly zkusit měnit poškozené pneumatiky a počítat s možnou penalizací nebo nemusely vůbec stát na roštu a zůstat po celou dobu v garážích.
 
Nikdo ze sedmičky týmů používajících pneumatiky Michelin nakonec nepodstoupil riziko a své vozy na konci zaváděcího kola všechny týmy stáhly svoje jezdce do boxů. Nikdo sice neporušil pravidla, ale sportovní stránka závodu dostala pořádně na frak. Bezpečnost ale musí být ve formuli 1 na prvním místě, a tak se nelze žádnému z týmů divit, že v situaci, kdy nemohou vinou dodavatele pneumatik bezpečnost stoprocentně zaručit, své vozy do závodu nepustily.
 
Šest vozů na startu s pneumatikami Bridgestone  pak nabídlo tristní pohled na závodní dráhu. Závod o ničem. Trapné a smutné. Ferrari bylo jako jediné proti vybudování šikany a ze svého názoru neustoupilo. Minardi z důvodu solidarity nechtělo závod absolvovat, ale protože Jordan se rozhodl do závodu jít, tak Minardi americkou GP odjelo. Ale Paul Stoddart jasně dával najevo, co si o tom všem myslí.
 
Bodovalo tedy jen 6 vozů. V prapodivném závodě neměli Michael Schumacher a Rubens Barrichello ze svého umístění nijak velkou radost, což dali najevo na stupních vítězů i na tiskové konferenci. Tiago Monteiro se pak jako první Portugalec na stupních vítězů radoval jako malý kluk. Marná sláva, pokud FIA ve středu výsledky závodu nezruší, budou se body počítat jako v kterémkoli jiném závodě.