Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Pirelli bude moci testovat s přechodnými vozy

Pirelli bude moci testovat s přechodnými vozy

Zkoušky osmnáctipalcových kol zahájí pouze pár týmů

Pirelli finalizuje plány na testování pneumatik pro osmnáctipalcová kola, která začne F1 používat od roku 2021.

Díky dalšímu prodloužení smlouvy už nějaký čas víme, že Pirelli zůstane monopolním dodavatelem pneumatik minimálně do konce roku 2023. Od roku 2021, roku velkých změn, chce F1 začít používat osmnáctipalcové pneumatiky místo třináctipalcových, protože zvětšování je trend, kterému se již nebude bránit.

Vyvstal ale stejný problém jako před rokem 2017, když se zaváděly širší pneumatiky. Týmy vozy navrhují a testují za pomoci počítačů a větrných tunelů, na trati je budou zkoušet až během zimních testů před sezonou 2021. Konstrukce pneumatik ale také potřebuje čas a prostředník mezi vozem a asfaltem se bez testování na reálných okruzích vyvíjet nedá. Ne, pokud pneumatiky mají být bezpečné a zároveň ideálně tvrdé, snadno zahřívatelné, odolné. Aktuální monoposty nejsou k testování větších pneumatik vhodné, stejně jako žádný jiný existující vůz.

Týmy proto byly požádány, aby poskytly přechodné vozy. V podstatě to budou loňské vozy upravené v některých oblastech tak, aby simulovaly auta postavená podle technických pravidel pro sezonu 2021.

"Probíhá jednání s týmy ohledně přechodných vozů," potvrdil Mario Isola, šéf programu Pirelli ve F1. "Dohoda není hotová, ale věříme, že vše se vyřeší a od září 2019 budeme moci testovat s přechodnými vozy. Pro nás je velmi důležité mít přechodné vozy ze sezony 2018, upravené pro potřeby osmnáctipalcových pneumatik. Letos s nimi budeme mít tři testy, dohromady šest dní, abychom mohli správně nastartovat vývoj. Bude to velká změna. Pokud bude k dispozici více než jeden tým, tak testy rozdělíme mezi všechny, které připraví přechodné vozy."

Podzimní test prvních prototypů Pirelli umožní využít zimu k přípravě na hlavní program v roce 2020. V něm se už budou testovat pouze osmnáctipalcové pneumatiky. Týmy, které se nepřidají hned, dostanou další šanci příští rok. Data z testů budou poskytnuta všem týmům, včetně těch, které se na vývoji nebudou chtít podílet.

"Jako obvykle jsme testy nabídli všem, bude to jejich rozhodnutí. Pokud se letos nabídne jen pár týmů, žádný problém. V roce 2020 opět oslovíme všechny týmy s žádostí o postavení přechodného vozu. Kdo nenabídne vůz letos, může se přidat příští rok.

Příští rok budeme mít 25 testovacích dnů, všechny vyhrazené pro osmnáctipalcové pneumatiky. Očekáváme, že příští rok se připojí více týmů, i když asi ne všechny," uvedl Isola.

Technická pravidla pro sezonu 2021 by měla být týmům známá nejpozději 30. června 2019. Před sezonou 2017 poskytly přechodné vozy týmy Mercedes, Ferrari a Red Bull.