Novinky

  • 06.12.2019 Neutral Renault opouští po dvaceti letech technický ředitel Nick Chester

  • 06.12.2019 Good Mistr světa F1 z roku 1982 Keke Rosberg slaví 71. narozeniny

  • 05.12.2019 Neutral Majitel Racing Pointu Lawrence Stroll prý chce koupit automobilku Aston Martin

Facebook Instagram

Na návštěvě Kanady nebude chybět ani zraněný Wickens

Na návštěvě Kanady nebude chybět ani zraněný Wickens

Honda Indy Toronto – před závodem

Polovina června tradičně patří v kalendáři IndyCar závodu v ulicích kanadského Toronta. Je tomu tak už od roku 1986, kdy první závod na městské trati vytyčené podél výstaviště a na pobřeží jezera Ontario vyhrál Bobby Rahal. Tato tradice byla narušena jen dvakrát – v roce 2008, kdy se po sjednocení Champ Car a IndyCar závod nevešel do kalendáře, a v sezoně 2015, kdy Toronto hostilo Panamerické hry a závod byl přesunut na červen.

Toronto je druhým nejstarším městským závodem v kalendáři IndyCar a tradičně láká tisíce do motorsportu zapálených kanadských fanoušků. Ty letos opět potěší i místní miláček Robert Wickens, byť zatím jen symbolicky. Kanaďan se stále zotavuje z vážné nehody v Poconu, v Torontu se ale na startu objeví – ve voze Acura upraveném speciálně pro vozíčkáře, v němž odjede zaváděcí kola.

Okruh

O expanzi na sever od Velkých jezer se pokoušel v 60. a v 70. letech už šampionát USAC, který uspořádal čtyři závody na okruhu Mosport Park. Trvale se ale americké formule dokázaly usadit až v ulicích Toronta.

Okruh měří 2,874 km (1,786 míle) a má 11 zatáček. Za více než tři dekády závodění se dočkal jen drobných úprav. V posledních letech šlo zejména o přesun pit lane na druhou stranu, což byla změna vynucená stavbou hotelu, která zasahovala do míst, kudy se jezdci vraceli zpět na trať.

Trať nabízí hned několik skvělých příležitostí k předjíždění. Ta nejlepší je na konci dlouhé rovinky Lake Shore Blvd. Dobrým místem je i konec cílové rovinky u brány Princes´Gate. Typickými pro okruh na březích jezera Ontario jsou také časté kolize, kdy jezdci občas formule povýší na doslova kontaktní sport.

Loňský závod

Přesně v podobném duchu se nesl loňský závod. Ten vyhrál Scott Dixon a učinil tak významný krok na cestě za titulem. Pomohly mu k tomu hlavně problémy jeho největších rivalů. Newgarden při jednom z restartů otřel svůj vůz o zeď v poslední zatáčce, na stejném místě měl předtím problémy i Power. Rossi a Hunter-Reay se srazili v první zatáčce bezprostředně po Newgardenových těžkostech.

Vedle Dixona tak měli důvod k radosti Pagenaud, který druhým místem vyrovnal své loňské maximum, a také domácí jezdci. A to i přes vzájemnou kolizi v úvodu závodu. Wickens dojel třetí, Hinchcliffe, který do Toronta přijížděl coby vítěz předchozího závodu IndyCar na oválu v Iowě, byl čtvrtý.

Na co se zaměřit

Zeď v poslední zatáčce jezdce přitahovala, jako ta slavná na okruhu Gillese Villeneuvea v Montrealu. Kromě Newgardena a Pagenauda o ní zavadili třeba Pigot nebo Sató. Podaří se letos jezdcům vyvarovat se tady problémů, nebo opět nabalující se nečistoty v poslední zatáčce napomohou tomu, že piloti budou tady ztrácet nad vozy kontrolu a klouzat směrem ke zdi?

Poprvé od závodu v Poconu v roce 2015 se představí čtyřiadvacetiletý Sage Karam na jiném okruhu, než na oválu v Indianapolisu. Karam byl velkým talentem. Vyhrál sérii U. S. F2000 (2010) a Indy Lights (2013). V roce 2015 dostal příležitost v IndyCar v týmu Chipa Ganassiho, kde se o vůz dělil se Sebastianem Saavedrou, přičemž odjel většinu sezony. V Iowě dokonce stál na stupních vítězů. Teď mu dává šanci tým Carlin, kterému utekl do F2 Mexičan O´Ward. Jak sám přiznal, jeho kariéra v IndyCar je dočasně u ledu.

Newgardena a Rossiho dělí v čele šampionátu jen sedm bodů. Oba vloni patřili mezi jezdce, kteří v Torontu bojovali o vítězství. Rossi každým svým úspěchem zvyšuje svojí cenu, protože mu po sezoně končí kontrakt u Andrettiho, a s přehledem je nejžhavějším zbožím na přestupovém trhu. Na Road Americe předvedl nejdominantnější výkon za poslední dekádu. V Torontu má navíc skvělého mentora. Michael Andretti je se sedmi vítězstvími nejúspěšnějším jezdcem na kanadské trati.

Tři triumfy na kontě mají z aktivních jezdců Dixon a Power. Oba potřebují dobrý výsledek, aby zůstali ve hře o titul. Pro Powera by navíc případné prvenství bylo letošní premiérové. Dobrý výsledek potřebuje také Pagenaud. Ten je sice díky úspěchům v Indianapolisu třetí v průběžném pořadí šampionátu, vedle dvou vítězství ve Staré cihelně jsou ale jeho nejlepším výsledkem tři šestá místa.

Ulice Toronta

Délka okruhu: 2,874 km (1,786 míle), 11 zatáček
Délka závodu: 85 kol/151,81 míle
První závod: 1986
Rekord okruhu: Gil de Ferran (Walker Racing) – 57,143
Loňské pole position: Josef Newgarden (Team Penske) – 59,4956
Loňský vítěz: Scott Dixon (Chip Ganassi Racing)

Časový harmonogram (SELČ)

Pátek 12. 7.
17:05 – 17:50 – 1. trénink
21:15 – 22:00 – 2. trénink

Sobota 13. 7.
16:20 – 17:05 – 3. trénink
20:00 – 21:15 – Kvalifikace

Neděle 14. 7.
18:15 – 18:45 – Warm up
21:35 – Start závodu Honda Indy Toronto

Komentáře ke článku