Novinky

  • 19.08.2019 Neutral Pilot týmu Renault Nico Hülkenberg se dnes dožívá 32 let

  • 19.08.2019 Neutral Sacha Fenestraz vybojoval na okruhu Motegi titul japonského mistra formule 3

  • 19.08.2019 Neutral Will Power z Teamu Penske v Pocono Raceway letos poprvé vyhrál závod IndyCar

Facebook Instagram

Vyrovnaný šampionát IndyCar pokračuje nočním závodem

Vyrovnaný šampionát IndyCar pokračuje nočním závodem

Iowa 300 – před závodem

Velmi vyrovnaný šampionát IndyCar Series pokračuje už tento víkend na krátkém oválu v Iowě. Lídra šampionátu Josefa Newgardena a jeho nejvážnějšího vyzyvatele, Alexandera Rossiho, dělí jen čtyři body. Do hry se ale znovu hlásí i Francouz Simon Pagenaud, který po vítězství v obou závodech v Indianapolisu proháněl Newgardena. Pak si sice připsal čtyři průměrné výsledky, vítězstvím v Torontu ale velkou část ztráty smazal.

Fanoušci se pro letošní ročník dočkali jedné změny, respektive návratu ke kořenům. Závod na oválu v Iowě se opět pojede v sobotu večer pod umělým osvětlením. V minulosti se tak v Iowě závodilo, pak se závod na přání televize přesunul na nedělní odpoledne. Klesající návštěvnost ale vedla k tomu, že se závod promotér rozhodl opět přesunout na čas, který pro místní fanoušky bude zřejmě více atraktivní. Ty evropské ale čeká ponocování.

Okruh

Iowa Speedway se dlouhá léta pyšnila tím, že je nejmodernějším okruhem v kalendáři IndyCar. O tento primát ji ale letos připravil okruh Circuit of the Americas v Austinu. Ten byl otevřený v roce 2012, iowský ovál už v roce 2006.

IndyCar dlouho těžila z toho, že Iowa je státem, který sportovním fanouškům příliš zábavy nepřináší. Se stavbou okruhu pomáhal bývalý závodník NASCAR Rusty Wallace, který se inspiroval svým oblíbeným oválem v Richmondu. Ten je mimochodem často skloňován coby možný přírůstek do kalendáře v příští sezoně.

S lety se postupně měnila forma závodění v Iowě. Ze začátku to byl klasický pack racing. Balík aut závodících kolo na kolo ale roztrhal horšící se povrch dráhy. Té nesvědčí tuhé iowské zimy, objevují se na ní nerovnosti, kvůli nimž se přibližuje městským okruhům.

Loňský závod

Po většinu závodu udával vloni tempo Newgarden. První část byla soubojem jezdců týmů Penske a Andretti. Z 11. místa na startu postupoval dopředu i Hinchcliffe. Polem se z 18. místa prokousával také Pigot.

Rozhodující chvíle přišla sedm kol před koncem. Po kolizi Satóa a Carpentera byly vyvěšeny žluté vlajky. Některé týmy ale měly dojem, že se IndyCar pokusí závod ještě restartovat. Do boxů tak zamířili Newgarden či Wickens, kteří byli na 2. a 3. místě. Před neutralizací se totiž do vedení dostal Hinchcliffe. Další restart ale nepřišel a Hinchcliffe se už o vítězství nemusel obávat.

Na co se zaměřit

Souboj o titul je velmi těsný a šampionát míří na trať, kde se historicky nebývale dařilo týmu Andretti Autosport. Z předchozích 12 závodů Andrettiho piloti vyhráli sedmkrát. Hunter-Reay je se třemi vítězstvími nejúspěšnějším pilotem. Newgarden má na kontě jedno vítězství, ale ještě z dob, kdy závodil pro tým Eda Carpentera. Stáj Rogera Penskeho si připsala v Iowě jediný triumf, a to v roce 2017.

S obměněnou jezdeckou dvojicí míří do Iowy Carlin. U týmu bude pokračovat Sage Karam, který na stejné trati vyhrál v roce 2013 v Indy Light. Bývalými vítězi z Indy Lights byli mimochodem i dva další jezdci, kteří se v předchozích závodech v kokpitu vozů týmu Carlin vystřídali – Max Chilton a Patricio O´Ward. Chilton ale oznámil, že na oválech už nebude závodit, O´Ward zase zaměřil svoji kariéru na juniorský program Red Bullu. Ve druhém voze, stejně jako v Texasu, pojede Conor Daly.

Na svou oblíbenou trať míří loňský vítěz James Hinchcliffe. Kanaďan v Iowě vyhrál dvakrát, poprvé v roce 2013 za tým Andretti Autosport, podruhé vloni. Letos Hinchcliffe na dobrý výsledek čeká, jeho maximem jsou tři šestá místa. Stejně je na tom i Power, který zatím letos překvapivě čeká na vítězství, byť o něj v prvních závodech bojoval.

Díky času, kdy závod v noci ze soboty na neděli odstartuje, se můžeme těšit na něco, na co jsme zvyklí třeba na oválu v Texasu. Podmínky, které na dráze budou panovat, a tím i výkonnost jednotlivých vozů, se s přibývajícími koly a klesajícím sluncem budou měnit.

Iowa Speeday

Délka okruhu: 0.894 míle (1,43 km)
Délka závodu: 300 kol (268,2 míle)
První závod: 2007
Rekord okruhu: Hélio Castroneves (Team Penske) – 17,2283 v roce 2014
Loňské pole position: Will Power (Team Penske) – 35,2913 (2 kola)
Loňský vítěz: James Hinchcliffe (Schmidt Peterson Motorsports)

Časový harmonogram (SELČ)

Pátek 19. července
17:00 – 18:00 – 1. trénink
20:15 – 21:15 – kvalifikace

Sobota 20. července
1:00 – 2:00 – 2. trénink

Neděle 21. července
1:10 – start závodu Iowa 300

Komentáře ke článku