Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Räikkönen ztratil závod v posledním kole!! Alonso vítězí!

Räikkönen ztratil závod v posledním kole!! Alonso vítězí!

Grand Prix Evropy - závod

Fin Kimi Räikkönen naprosto neuvěřitelně ztratil závod na začátku posledního kola Grand Prix Evropy, když zavěšení pravého předního kola nevydrželo vibrace a při brzdění se utrhlo. Räikkönen tak přišel o vítězství, které předal Alonsovi, podobně jako Häkkinen před lety ve Španělsku předal vítězství M. Schumacherovi, když mu v posledním kole selhala převodovka. Nick Heidfeld se strategií tří zastávek v boxech dojel druhý, ačkoli startoval z pole position, Rubens Barrichello vybojoval stupně vítězů pro Ferrari před Davidem Coulthardem z týmu Red Bull, kterého strategická chyba stála nejspíš stupně vítězů. M. Schumacher si dojel pro čtyři body za páté místo před Fisichellou z Renaultu, další žalostný výkon absolvoval Montoya, který dojel sedmý před Jarnem Trullim. Závod byl hodně ovlivněn postartovní kolizí.

Pro letošní Nürburgring typický obrázek: opakovaný start, protože při tom prvním zůstal s nepojízdným vozem stát Giancarlo Fisichella. Po druhém pokusu pak v první ostré zatáčce došlo k hromadné kolizi. Příčiny byl dvě: kolize mezi Montoyou a Webberem a pak Ralf Schumacher, který zezadu nabral Fernanda Alonsa.

Ralf Schumacher a Jenson Button museli do boxů pro nová přední křídla, Mark Webber odstoupil zcela (načež vzal zodpovědnost za kolizi na sebe), Montoya s M. Schumacherem se propadli startovním polem dolů. Je nutné nezapomenout na bezproblémový start Kimiho Räikkönena, který se vyhoupnul před Nicka Heidfelda startujícího z pole position, David Coulthard se vyšplhal na třetí místo také díky penalizaci Jarna Trulliho (průjezd boxy), protože mechanici nestačili jeho vůz před startem do zaváděcího kola opustit včas.

Fernando Alonso se dostal na čtvrté místo, Felipe Massa jezdil pátý, za ním Barrichello, který si v nádherném souboji poradil s Jensonem Buttonem a pak s Vitantoniem Liuzzim, stejnou cestou se probíjel Montoya. Trulli se vrátil na devátém místě před Jensona Buttona na desátém, kterému život znepříjemňoval M. Schumacher, který jej předjel, a posléze i Giancarlo Fisichella, jež se do závodu vrátil z boxů.

Barrichello zajel do boxů již po jedenácti kolech, následován Heidfeldem ze druhého místa (vrátil se čtvrtý), v té době měl Räikkönen na druhého Coultharda náskok již dvacet vteřin, zatímco Montoya se nadále obrazně řečeno pral s Liuzzim na šestém místě, dvojicí stíhali Jarno Trulli a Michael Schumacher.

Räikkönen do boxů zajel po sedmnácti kolech, vedení převzal Coulthard z týmu Red Bull (který to bude umět jistě prodat), byť jen na dvě kola. Tamtéž se podíval i Jarno Trulli a také Liuzzi s Montoyou - když nedokázal Montoya Liuzziho předjet na dráze, dokázali to mechanici McLarenu v boxech. M. Schumacher pozdější zastávkou pak předjel oba dva.

Fisichella se dostal před Jensona Buttona chvíli před tím, než zajel do boxů, ale tamtéž musel opět Coulthard, který v nich byl při první zastávce příliš rychlý - vrátil se na pátém místě. Na třetí tak poskočil Alonso, Barrichello se vyšplhal na čtvrté místo, za Coulthardem jezdil Massa a M. Schumacher, kterému na záda dýchal Montoya. Desítku uzavírali Liuzzi a Jarno Trulli.

Christijan Albers si dostatečně nevšímal modrých vlajek a za to byl potrestám průjezdem boxy v době, kdy tam ke své druhé zastávce zajel Nick Heidfeld po 32 kolech. Do boxů však zajel z prvního místa, protože Kimi Räikkönen chyboval, opustil trať a Nick Heidfeld jej předjel. Räikkönen pak měl problémy ještě jednou, když při předjetí Villeneuva o kolo zpět byl široký v Mercedes aréně a opět ztratil několik drahocených desetin vteřiny. Ralf Schumacher pak spektakulárně chyboval, když najel na obrubník a v hodinách skončil v únikové zóně.

Útlum, který v závodě pak nastal, narušil jen Montoya snažící se po vnějšku předjet M. Schumachera, ale ten se nedal a navíc pak trochu ujel. Po 43 kolech zajel Räikkönen ke své druhé zastávce, načež s přehledem udržel pozici před Nickem Heidfeldem, který jel na tři zastávky, druhý Alonso měl podobnou strategii co Räikkönen. Monteiro taktéž ignoroval modré vlajky a taktéž byl potrestán, Alonso současně zajel nejrychlejší kolo, ale svou snahu ke zděšení svých mechaniků přehnal a vyjel z trati, přičemž ztratil pár vteřin. M. Schumacher zajel ke své druhé zastávce o kolo později než Montoya a opět získal tímto manévrem pár vteřin a pozici na úkor Massy. Barrichello pak zajel do boxů potřetí stejně jako Heidfeld, který se vrátil za Alonsem na třetím místě.

Z boxů se vrátil Fisichella těsně před Montoyou a Liuzzi zažil hrůzostrašný moment, když v nájezdu na cílovou rovinku v poslední chvíli zachránil vůz od hodin. Zachránit vůz se nepodařilo Massovi, který se jal sekat trávu, než si zajel pro náhradní díly (konkrétně pneumatiku), načež si to samé zopakoval ještě jednou. Mimo trať se podíval i M. Schumacher, o pozici však žádnou nepřišel.

V závěru závodu měl Räikkönen obrovské problémy s vibrující pravou přední pneumatikou, Alonso stahoval Fina mílovými kroky, na začátku posledního kola měl náskok už jen 1,5 vteřiny, ale pak to přišlo: extrémně vibrující kolo zatěžovalo své zavěšení extrémními silami a jakmile se Räikkönen dotknul brzdového pedálu, celý systém nevydržel a úplně se rozpadl. Neovladatelný mclaren jen o milimetr minul BAR Jensona Buttona, aby skončil v únikové zóně. Vedení převzal Alonso.

Na jedné straně šílená extáze, na druhé těžké zklamání - takový je sport.

Výsledky závodu
NC = neklasifikováni

p.
Jezdec Tým Čas/Kolo
1.
F.Alonso Renault
M
1h:31:46.646
2.
N.Heidfeld Williams
M
+ 16.567
3.
R.Barrichello Ferrari
B
+ 18.549
4.
D.Coulthard Red Bull
M
+ 31.588
5.
M.Schumacher Ferrari
B
+ 50.445
6.
G.Fisichella Renault
M
+ 51.932
7.
J.P.Montoya McLaren
M
+ 58.173
8.
J.Trulli Toyota
M
+ 1:11.091
9.
V.Liuzzi Red Bull
M
+ 1:11.500
10.
J.Button BAR
M
+ 1:25.700
11.
K.Räikkönen McLaren
M
+ 1 kolo
12.
T.Sato BAR
M
+ 1 kolo
13.
J.Villeneuve Sauber
M
+ 1 kolo
14.
F.Massa Sauber
M
+ 1 kolo
15.
T.Monteiro Jordan
B
+ 1 kolo
16.
N.Karthikeyan Jordan
B
+ 1 kolo
17.
C.Albers Minardi
B
+ 2 kola
18.
P.Friesacher Minardi
B
+ 3 kola
NC
R.Schumacher Toyota
M
kolo 36
NC
M.Webber Williams
M
kolo 2