Novinky

  • 28.03.2024 Good Z Güntera Steinera je ambasador VC Miami.

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

Facebook Instagram

Cunoda není zas tak moc zvýhodněn

Cunoda není zas tak moc zvýhodněn

Před lety by se mu dařilo ještě lépe.

Ještě jednou, a snad naposledy, se vracíme k výšce nováčka Júkiho Cunody. Helmut Marko totiž v nedávném rozhovoru naznačil, že výška 159 centimetrů a přiměřeně nízká hmotnost patří k jeho výhodám. Japonec fanouškům připomíná, že ve F1 už je už pár let stanovena minimální hmotnost jezdce v kokpitu, a to 80 kilogramů. Cunoda tedy s sebou vozí 21 kilogramů závaží. To je umístěno pod sedačkou, čímž se těžiště kokpitu posouvá níže, ale to je celá výhoda, kterou ze svého nižšího vzrůstu má. A být nejnižším jezdcem, s jakým se designéři týmu dosud setkali, má i své nevýhody.

"V první řadě jsme kokpit museli vystlat velkým množstvím pěny, abych seděl výše a viděl na trať," popisuje Cunoda své seznámení s vozem F1. "Také museli vyrobit pedály speciálně pro mě, abych na ně dosáhl.

Stálo nás to dost úsilí, než jsem se dostal do správné pozice, takže svou výšku nepovažuji za velkou výhodu. Určitě ne ve F1, protože FIA ​​určila minimální hmotnost a ani si nemůžeme říct, kam má jít závaží, které mi přidává. Takže z toho plyne malá výhoda lepšího rozmístění hmotnosti, ale opravdu jen malá. Co se aerodynamiky týče, vozy jsou navrženy s ohledem na velké jezdce, takže žádná velká výhra pro mě."

Pierre Gasly měří 177 centimetrů a od týmového kolegy je o hlavu vyšší. Foto: AlphaTauri

Z nedávné minulosti si pamatujeme, že Felipe Massa těžil se své výšky 166 centimetrů. V době, kdy si někteří jezdci nebrali do kokpitu láhev s nápojem, aby nějaké to kilo ušetřili, se na Brazilce hodně zlobili, že zablokoval návrh GPDA na stanovení minimální povinné hmotnosti jezdce. FIA jejich volání o pomoc vyslyšela v roce 2019.

Zdroj: Formula1, úvodní foto: AlphaTauri