Novinky

  • 02.06.2024 Bad Rob White po 20 letech odchází z Alpinu

  • 20.05.2024 Good Verstappen v neděli kromě Imoly opanoval také Nürburgring - v simulátoru

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

Facebook Instagram

VeeKay slaví premiérové vítězství v kariéře

VeeKay slaví premiérové vítězství v kariéře

GMR Grand Prix – závod

Romain Grosjean po startu z pole position vedl velkou část Velké ceny Indianapolisu, v druhé polovině závodu se před něj ale po zastávkách v boxech dostal Rinus VeeKay, dvacetiletý Nizozemec v závěru ukázal nejlepší formu a dojel si pro premiérové vítězství. V pátém závodě letošní sezony už třetí jezdec slaví svůj první triumf v IndyCar, předtím se to povedlo Palouovi a O´Wardovi. V IndyCar jsme něco takového naposledy zažili v roce 2013, kdy premiérové vítězství slavili dokonce čtyři jezdci (Hinchcliffe, Sató, Pagenaud a Kimball).

Grosjean do závodu dobře odstartoval, Newgarden se musel bránit útoku Harveyho, což se mu nepovedlo a Brit se posunul na druhou příčku. Za nimi Pagenaud postrčil Dalyho, ten kolidoval ještě s Rahalem. O´Ward musel zvolit cestu únikovou zónou. Nejhůře dopadl Daly s poškozeným zavěšením a převodovkou. Pro tým Eda Carpentera to přitom byl první start z elitní šestky na silničním či městském okruhu. Protože Daly zůstal stát na trávě, zavlály žluté vlajky.

Dixon a O´Ward zvolili alternativní strategii a zbavili se výrazně pomalejší tvrdé sady pneumatik. V boxech byl také Rahal, a to dokonce dvakrát. Rozhodnutí týmu ještě na konci žluté fáze znovu zastavit a doplnit nádrž až po okraj, Rahal nechápal, což dal svému týmu poměrně otevřeně najevo. A další překvapení pro něj přišlo, když mu tým oznámil, jakou spotřebu musí mít, aby závod dojel jen na dva další pit stopy.

Start závodu. Foto: IndyCar

Restart přišel v pátém kole. Dixon byl mezi pomalejšími jezdci, kteří měli navíc pomalejší tvrdou sadu pneumatik, jako žralok a během dvou kol předjel tři soupeře. Za ním se ale jako klíště držel O´Ward.

V 10. kole měl Grosjean v čele na Harveyho náskok tři vteřiny, Newgarden ztrácel další vteřinu, stejně tak na něj Palou. V první pětce byl Harvey jediným, kdo měl obuté tvrdé pneumatiky a tím pádem mohl ve zbytku závodu už obouvat jen měkkou sadu.

VeeKay ve 13. kole zamířil k mechanikům, stavěl také Rossi. Sató při odjezdu od mechaniků přejel hadici, což znamenalo penalizaci. Ve 14. kole zastavil McLaughlin a Harvey, v dalším kole pak Herta a Newgarden. Předloňský šampion se rozhodl splnit v tomto stintu povinnost odjet část závodu na tvrdé sadě pneumatik. Na trať se vrátil před Harveym, to ale trvalo jen do 18. kola, kdy mu na konci protilehlé rovinky Harvey předjetí vrátil. Zastávky v boxech posunuly také VeeKaye před McLaughlina.

Grosjean, Palou, Jones a Hunter-Reay natahovali první stint, čímž ale riskovali, že v případě žluté fáze by se ale propadli za piloty, kteří již u mechaniků byli. Za nimi už byl Dixon, ovšem O´Ward v 17. kole znovu zamířil do boxů. Stejná strategie jako u Dixona u něj nefungovala a to kvůli opotřebení pneumatik, ke kterým nedokázal mladý Mexičan být tak šetrný jako šestinásobný šampion.

Ve 20. kole Newgarden ztratil další pozici, když jej předjel VeeKay. Jones o dvě kola později zamířil do boxů. Grosjean vydržel až do 25. kola, vrátil se opět na měkké sadě pneumatik. Stavěl i Palou, který obul tvrdou sadu. Na tři kola se do čela posunul Dixon, pak zamířil podruhé k mechanikům.

Montoyův návrat do IndyCar moc povedený nebyl. Foto: IndyCar

Mezi Grosjeanem a Harveym byl rozdíl dvou vteřin, Palou ztrácel na Grosjeana 6, za zády měl ale rychlého VeeKaye. Ten ve 37. kole odstartoval další zastávky v boxech. V těch se o kolo později zhroutil slibně rozjetý závod pro Harveyho. Nejprve měl tým problémy s upevněním pravého zadního kola a vůz musel znovu zvedat, když se Harvey vrátil na trať, kolo, se kterým byly problémy, bylo píchlé a tak se musel pomalu doplazit zpátky k mechanikům.

Ve 42. kole využil VeeKay toho, že Jimmie Johnson pouštěl stájového kolegu Paloua a v na protilehlé rovince se vmáčkl mezi oba piloty a oba dokázal předjet. Grosjean měl v tu chvíli plné ruce práce se Satóem, se kterým svedl dva velmi těsné souboje. Nejprve se před Japonce dostal a poslal jej o kolo zpět, Sató mu ale předjetí vrátil a dostal se zpět do stejného kola jako lídr závodu. Poslední kolo Grosjeana předtím, než ve 43. kole zajel do boxů, bylo 1:14.3870, VeeKay ve stejném kole zajel čas 1:11.5723.

Grosjean v boxech přezul na tvrdou sadu pneumatik. VeeKay byl na trati za ním, ale měl zahřáté měkké pneumatiky, takže na Francouze okamžitě zaútočil a ve 12. zatáčce se před něj dostal. Grosjean se dokonce v první zatáčce dostal i na trávu, ale obešlo se to bez dalších komplikací. Na konci stintu Grosjean stáhl ztrátu na VeeKaye na dvě vteřiny.

Do vedení se na chvíli dostal, když v 61. kole Nizozemec naposledy zastavil u mechaniků. Respektive všichni doufali, že to je poslední pit stop, protože nad tratí se vznášela hrozba deště. Týmy si dokonce připravily pneumatiky do mokra.

Po posledním Grosjeanově pit stopu byl rozdíl necelých pět vteřin, VeeKay ale podjížděl. Dvacet kol před koncem převzal vedení od Dixona, který zajel do boxů. Vedení s přehledem udržoval, také počasí se umoudřilo a vypadalo to, že déšť se Staré cihelně vyhne.

Grosjean poprvé na stupních vítězů, VeeKay poprvé na tom nejvyšším. Foto: IndyCar

V posledním kole ještě trochu zdramatizoval situaci tým Eda Carpentera, když VeeKaye upozornil, že má málo paliva a aby přepnul do úsporného módu. Náskok na Grosjeana byl přes 6 vteřin. V poslední třetině závěrečného okruhu se ale VeeKay dozvěděl, že spotřeba je pod kontrolou a že si může dojet pro první vítězství v kariéře. Trať v Indianapolisu mu zjevně svědčí, před rokem zde získal premiérovou pole position a také do dneška jediné umístění na stupních vítězů. Ostatně k Indianapolis Motor Speedway má velmi blízko a to doslova – bydlí ve stejné ulici, kde slavný ovál leží a „do práce“ dokonce jezdí na kole.

Grosjean druhým místem dosáhl svého nejlepšího výsledku v IndyCar. Třetí Palou stáhl svého stájového kolegu Dixona, který udržel vedení v šampionátu. Na čtvrtém místě dojel Newgarden, který přiznal, že to bylo maximum, na co tým tentokrát měl. Rahal v závěru udržel za zády dotírajícího Pagenauda a musel uznat, že tým mu naordinoval skvělou strategii.

Piloty teď čeká jen krátká pauza, v úterý totiž začnou přípravy na 105. ročník pětistovky v Indianapolisu. Příští víkend je pak na programu kvalifikace. Ta určí dva piloty, kteří si vytáhnou černého petra. Do závodu je totiž přihlášeno 35 jezdců, míst na roštu je jen 33.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet 1:47:08,5770 85 51
2. Romain Grosjean Dale Coyne Racing Honda + 4,9510 85 44
3. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda + 15,0726 85 36
4. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet + 18,4472 85 32
5. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda + 26,9813 85 30
6. Simon Pagenaud Team Penske Chevrolet + 27,8704 85 28
7. Alexander Rossi Andretti Autosport Honda + 33,2703 85 26
8. Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet + 36,1862 85 24
9. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda + 36,8362 85 23
10. Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda + 37,1971 85 20
11. Will Power Team Penske Chevrolet + 39,8020 85 19
12. Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport Honda + 40,3892 85 19
13. Colton Herta Andretti Harding Steinbrenner Honda + 43,1147 85 17
14. Ed Jones Dale Coyne Racing Honda + 43,8110 85 16
15. Patricio O´Ward Arrow McLaren SP Chevrolet + 44,5448 85

15

16. Takuma Sató Rahal Letterman Lanigan Honda + 44,9971 85 14
17. Felix Rosenqvist Arrow McLaren SP Chevrolet + 45,4208 85 13
18. James Hinchcliffe Andretti Autosport Honda + 1:05,1989 85 12
19. Sébastien Bourdais A.J.Foyt Enterprises Chevrolet - 1 kolo 84 11
20. Dalton Kellett A.J.Foyt Enterprises Chevrolet - 1 kolo 84 10
21. Juan Pablo Montoya Arrow McLaren SP Chevrolet - 1 kolo 84 9
22. Charlie Kimball A.J.Foyt Enterprises Chevrolet - 1 kolo 84 8
23. Jack Harvey Meyer Shank Racing Honda - 1 kolo 84 7
24. Jimmy Johnson Chip Ganassi Racing Honda - 1 kolo 84 6
25. Conor Daly Ed Carpenter Racing Chevrolet Havárie 50 5

Zdroj: Původní reportáž redakce, úvodní foto: IndyCar