Novinky

  • 13.11.2019 Neutral Před 25 lety získal v Adelaide Michael Schumacher svůj první titul mistra světa F1

  • 13.11.2019 Neutral Lando Norris dnes slaví dvacáté narozeniny

  • 12.11.2019 Neutral Toro Rosso nemění sestavu pro příští rok: Pierre Gasly a Daniil Kvjat

Facebook Instagram

VeeKay a Askew – jména, která si zapamatujte

VeeKay a Askew – jména, která si zapamatujte

Před branami IndyCar stojí dva talentovaní mladíci

Letošní skupina nováčků, kteří do IndyCar přišli, je bezesporu nejlepší za poslední roky. Švéd Felix Rosenqvist startující za mistrovský tým Chipa Ganassiho, který se zatím uvedl dvěma druhými místy, Američan Santino Ferrucci, vracející se za ne zrovna slavných okolností z Evropy do zámoří, nyní ale předvádějící velmi dobré výkony, supertalent Colton Herta, který ohromil i přední týmy a mluvilo se o něm v souvislosti s McLarenem, a Švéd Marcus Ericsson, který do IndyCar přinesl zkušenosti z formule 1.

Zapomenout nesmíme ani na Mexičana Patricia O’Warda, loňského šampiona Indy Lights. Jeho cesta ale nebyla tak umetená jako v případě jeho bývalého stájového kolegy Herty. Tým Harding, juniorka Andretti Autosportu, měl původně nasadit oba piloty. Z Mexičanova angažmá ale před sezonou udělal Indy500-only, takže O’Ward se jal hledat štěstí jinde. Získal angažmá u Carlinu, kde měl odjet více závodů. Nakonec se ale dostal do juniorského programu Red Bullu a přesunul se do Japonska.

A právě v sérii, odkud vzešli Herta a O’Ward, v Indy Lights, se objevila dvě další zajímavá jména, o kterých v budoucnosti zřejmě hodně uslyšíme – Američan Oliver Askew a Nizozemec Rinus van Kalmthout, který si ale v Americe nechává říkat Rinus VeeKay. Oba jsou odchovanci IndyCar, prošli všemi třemi kategoriemi, které se na cestě do IndyCar nacházejí – sérií U.S. F2000, Indy Pro 2000 (donedávna Pro Mazda) a Indy Lights. V předchozích kategoriích se zdrželi pouze rok, a to jim stačilo k tomu, aby vyhrávali závody a bojovali o titul – spolu.

Rinus VeeKay v Indy Lights

Askew je šampionem U.S. F2000 z roku 2017, VeeKay skončil v šampionátu na druhém místě. Nizozemec, který ve středu oslavil 19. narozeniny, do Ameriky přišel s minimální zkušeností s formulemi. V sezoně předcházející jeho debutu v Americe měl na kontě jen dva závodní víkendy, celkem šest závodů, v sérii V de V Challenge Monoplace, tedy v závodech s dvoulitrovými formulemi Renault. Pokud vám jméno Van Kalmthout něco říká, tak oprávněně. Jeho otec Marijn závodí v sérii Boss GP, kde se ostatně v letech 2017 a 2018 představil i Rinus. V Brně jej ale čeští fanoušci vidět nemohli.

VeeKay se vedle zámoří a Boss GP představil i jinde. Na přelomu let 2017-18 to bylo v sérii MRF Challenge Formula 2000, která se jela v Bahrajnu, Dubaji, Abú Zabí a v Indii. V konkurenci pilotů z celého světa skončil třetí. Začátkem letošního roku absolvoval třívíkendovou zimní sérii asijské formule 3 a šampionát vyhrál.

V první sezoně v Americe se ale musel sklonit před domácím Askewem. VeeKay vyhrál tři závody, Askew sedm. Šampionát ale získal s těsným náskokem sedmi bodů. I pro v prosinci třiadvacetiletého Američana byla sezona v U.S. F2000 jednou z prvních formulových zkušeností. V roce 2015 odjel dva závodní víkendy v čínské Formuli Masters, pak na základě stipendia pro nadaného motokárového závodníka absolvoval dva juniorské podniky ve formuli Ford v Británii. To mu vyneslo možnost ucházet se o stipendium na závodění v U.S. F2000, které v prosinci na okruhu Laguna Seca získal. 

Rinus VeeKay

Vloni oba piloti postoupili do série Pro Mazda. Byl to VeeKay, komu na konci roku patřil titul. Ten vítěz sedmi závodů získal s náskokem 67 bodů na druhého Kanaďana Parkera Thompsona, Askew vyhrál jen jednou, v šampionátu byl ale třetí.

A letos oba piloti postoupili do Indy Lights. Velmi rychle zvládli adaptaci na nový vůz, VeeKay vyhrál už během prvního závodního víkendu v St. Petersburgu, Askew triumfoval v obou závodech v následujícím klání v Austinu.

Odjeto je 16 závodů, jen pětkrát se z vítězství radoval jiný pilot. Pouze jednou se stalo, že by oba dva chyběli na stupních vítězů. Bude to s největší pravděpodobností Askew, který se na konci září bude radovat z titulu a ze stipendia umožňujícího mu start ve třech závodech v příští sezoně IndyCar. Do závodů v Laguně Seca mu totiž stačí jen odstartovat, pak už jej VeeKay nemůže předstihnout.

Za sebou mají oba i první zkušenosti s vozy IndyCar. Příznačně je, jak se na rivaly ze tří juniorských kategorií sluší, získali ve stejný den, na okruhu v Portlandu. Askew testoval s vozem Scotta Dixona, VeeKayovi formuli poskytla stáj Eda Carpentera.

Askew věří, že se příští rok v IndyCar pořádně sveze. „Věřím, že mám kolem sebe správné lidi, kteří pro mě pracují v mém nejlepším zájmu, takže budu příští rok závodit pro top tým, ať už jen ve vybraných závodech, nebo v celé sezoně,“ řekl Askew pro web Racer.com.

Oliver Askew

Svůj management chválil i v rozhovoru pro Autosport. Když Andrettiho tým, za který v Indy Lights startuje, neměl možnost posadit jej do vozu IndyCar, vyjednal mu test právě se stájí Chipa Ganassiho.

Ale právě Andretti je jeho velkou příležitostí v IndyCar. Tým chce nasadit pátý vůz. Pokud by Andrettimu přetáhl Hertu McLaren, bude to šance pro Askewa. A další se namane i v případě, že si Andretti Hertu do týmu stáhne – u týmu Harding Steinbrenner Racing, tedy v případě, že stáj přežije zimu.

Příjemně překvapil při testu stáj Eda Carpentera také VeeKay. Je tak ve hře, aby se s Carpenterem dělil o vůz, což by bylo na úkor Eda Jonese.

Velký otazník visí nad závodními sedačkami ve stáji A.J. Foyta. Legendární Texasan potvrdil, že chce nasazovat dál dva vozy, a to i přesto, že tým opouští dlouholetý sponzor, společnost ABC Supply Company.

VeeKay může krom nepopíratelného talentu nabídnout potencionálním zaměstnavatelům i další benefity. Jednak silnou fanouškovskou základnu v podobě oranžové armády nadšených nizozemských fandů, kteří ještě pamatují na úspěchy, jakých v IndyCar dosahoval „létající Holanďan“ Arie Luyendyk. A hlavně podporu druhého největšího nizozemského řetězce supermarketů Jumbo, který podporuje i angažmá Maxe Verstapena v F1 a očekává se, že VeeKayovi významně na sedačku v IndyCar přispěje.

„Teď o mě projevuje zájem pár týmů. Po testu jsem se procházel v Gateway po padoku a najednou mě znalo hodně lidí. Je to hodně jiné. Trvá déle, než se někam dostanu,“ dodal pro Racer.com VeeKay.

Oliver Askew

Nejsilnější vazby má Nizozemec právě na Carpenterovu stáj. Majitel týmu Ed Carpenter se přišel podívat na kvalifikaci Indy Lights. VeeKay pak naopak stál během závodu IndyCar na boxové zídce stáje.

Tím ale příliv mladých talentů do IndyCar nejspíš neskončí. Další zajímavé jméno najdeme o stupínek níže, než jsou dnes Askew a VeeKay.

K titulu v Indy Pro 2000 míří mladý Američan Kyle Kirkwood. Ten je loňským šampionem U.S. F2000 a pokud by uspěl i příští rok v Indy Lights, bude prvním, kdo ovládne všechny tři juniorské šampionáty.

Kirkwooda pojí celoživotní přátelství (a zdravá rivalita) s o rok starším Askewem. Oba jsou totiž ze stejného města - z Jupiteru na Floridě. Poznali se už jako pětiletí na oslavě narozenin. Brzy si možná město, které je domovem mnoha slavných golfistů, včetně Tigera Woodse, připíše další světoznámé rodáky, tentokrát ale v jiné sportovní disciplíně

Komentáře ke článku