Novinky

  • 13.03.2024 Neutral Massa kvůli ne-titulu žaluje FIA a FOM o dvě miliardy korun

  • 20.02.2024 Good Takuma Sato je výkonným poradcem Honda Racing Corporation

  • 13.02.2024 Good FIA má nového technického ředitele monopostů - Jana Monchauxe

Facebook Instagram

Pérezův cenný skalp a neviditelné mercedesy

Pérezův cenný skalp a neviditelné mercedesy

VC Ázerbájdžánu – 2. trénink

Red Bull se stal jednoznačným pátečním vítězem. Tentokrát si ale Pérez zvýšil sebevědomí na úkor týmové jedničky. Mercedes se naopak nejenže nezvedl, nýbrž se propadl ještě hlouběji.

Oteplilo se už na 28 stupňů, asfalt sálal 49 stupni.

Prakticky okamžitě po začátku se vyhrnula na trať dobrá polovina pole, vesměs se středními nebo tvrdými pneumatikami. Jedinou výjimku v tomto směru představoval Alonso.

Nejvíce pospíchal Gasly, jenž se zasloužil o vstupní čas 1:45,39. Rychle byl však překonán jinými. Sainz na střední směsi zajel vcelku kvalitních 1:44,07.

Nešvar z prvního tréninku přetrvával. Opět se ve třetím sektoru začaly hromadit sotva se vlekoucí vozy, čekající na vhodný okamžik k vyražení do měřeného kola.

V některých momentech to také vypadalo jako na plese. Ostošest se točili Bottas, Norris i Vettel. Škody naštěstí vznikly jen na poničeném obutí. 

Gasly se nevyvaroval chyb, rychlost mu však určitě neschází. Foto: AlphaTauri

Další výrazné zlepšení zaznamenal Leclerc, když se u jeho jména objevila hodnota 1:43,20. Sainz nelenil a kontroval s 1:43,16. S nezvyklým problémem se potýkal Pérez. Táhlo mu totiž na hlavu, takže zatoužil po těsnější přilbě.

Značně neklidně působil Latifi. První minelu ještě ustál, po další v patnácté zatáčce však odstavil svůj williams s tím, že mu auto „zemřelo“. Trénink byl zastaven. Odklizení monopostu trvalo pět minut.

Pauza přišla vhod Haasu, protože na Schumacherově voze bylo potřeba něco udělat s divoce skákající hodnotou tlaku oleje. Řada borců rovněž v přestávce přešla na měkké pneumatiky.

Okamžitě se to projevilo u Ferrari – za Hamiltonem schovaný Sainz 1:42,24, Leclerc 1:42,43! Na třetím místě kupodivu figuroval Giovinazzi, zatímco Verstappen byl veden jako šestý a Hamilton jako sedmý. Den blbec zažíval Cunoda, který již potřetí hledal cestu zpět na dráhu. Räikkönen zahříval pneumatiky v tak pomalém tempu, že ho časomíra vyhodnotila jako odstoupivšího. 

Kdo by před začátkem tréninku věřil, že Alfa Romeo porazí Mercedes... Foto: Alfa Romeo

Těsně před poločasem s tím praštil Leclerc. Probrzdil v nájezdu do patnácté zatáčky a potom už nebylo návraru. Přišel o přední křídlo a také o pravděpodobné průběžné vedení, čemuž nasvědčovaly mezičasy. Protože vlastní silou dojel do boxů, stačila tentokrát neutralizace formou virtuálního safety caru. Málem ale musel být za malou chvíli aktivován znovu, protože na stejném místě vyvázl Gasly se zdravou kůží jen s notnou dávkou štěstí.

Red Bull se mezitím zkoncentroval k náporu. Pérez (1:42,11) tentokrát o desetinku porážel Verstappena. O Mercedesu nebylo ani vidu, ani slechu – Hamilton vypadl z první desítky, Bottase jsme zaznamenali až na šestnácté příčce. Obhájce titulu navíc sdělil, že o moc víc už z auta nedostane. „Opravdu netuším, kde ztrácíme tolik času,“ dodal. Pokračovala kalvárie Haasu. Schumacherův vůz se znovu ocitl v péči mechaniků, Mazepin trpěl krajně nepříjemnými vibracemi.

Finální fázi věnovaly stáje z větší části jízdě na delší vzdálenosti. Také nyní dominoval Red Bull s časy na kolo zhruba 1:46. Jiskřičku naděje pro Mercedes vykřesal Hamilton, který jako jediný s rudými býky jakžtakž držel krok. Ferrari se, patrně kvůli zvýšenému přítlaku, rychle opotřebovaly gumy, Sainz navíc poskakoval po obrubnících.

 

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Sergio Pérez Red Bull Honda 1:42,115   22
2. Max Verstappen Red Bull Honda 1:42,216 + 0.101 23
3. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1:42,243 + 0.128 24
4. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:42,436 + 0.321 22
5. Pierre Gasly AlphaTauri Honda 1:42,534 + 0.419 26
6. Fernando Alonso Alpine Renault 1:42,693 + 0.578 24
7. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari 1:42,941 + 0.826 25
8. Lando Norris McLaren Mercedes 1:43,018 + 0.903 24
9. Esteban Ocon Alpine Renault 1:43,020 + 0.905 23
10. Juki Cunoda AlphaTauri Honda 1:43,130 + 1.015 25
11. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:43,156 + 1.041 24
12. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari 1:43,220 + 1.105 23
13. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes 1:43,298 + 1.183 23
14. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:43,812 + 1.697 21
15. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes 1:43,881 + 1.766 22
16. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:44,184 + 2.069 23
17. George Russell Williams Mercedes 1:44,557 + 2.442 24
18. Nikita Mazepin Haas Ferrari 1:45,563 + 3.448 23
19. Mick Schumacher Haas Ferrari 1:46,095 + 3.980 12
20. Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:46,983 + 4.868 5

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull