Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

Komu aféra Michelin prospěla více? McLaren nebo Renault?

Komu aféra Michelin prospěla více? McLaren nebo Renault?

Z redakční pošty.

Autor článku: Libor Mitrenga
V diskuzi magazínu FORMULE pod nickem bibi
 
Po několika dnech, kdy snad již utichly vášně a rozčarování fanoušků, jsem se zamyslel nad aférou Michelin z druhé strany. Tedy myšleno ne ze strany zklamaného diváka, ale ze strany jednotlivých jezdců a týmů.
 
Je zřejmé, že jednotné rozhodnutí jednotlivých týmů bylo velmi náročné. Jedná se v letošní sezóně opět o titul mistra světa jak v šampionátu jezdců, tak i v šampionátu konstruktérů, na který má v letošní sezóně šanci více týmů a jezdců.
 
Nyní bych se ale vrátil k nadpisu článku. Komu skutečně nejvíc prospěla aféra Michelin z pohledu boje o tyto tituly?
 
Jednoznačně každý bude tvrdit, že Ferrari, protože Ferrari získalo maximální počet bodů a ostatní týmy nezískaly ani jeden bod (neuvažuji, že Jordan a Minardi jsou kandidáti na letošní titul). Ovšem ve světle předpokladu, kdy Ferrari se cítilo před víkendem v USA silné i na vítězství, tak se dalo kalkulovat stejně i bez této aféry, že Ferrari si z USA odveze nemalý počet bodů. Pokud se ovšem v evropských Grand Prix vrátí síla týmů Michelin, dá se předpokládat, že to stejně Ferrari nebude mít vůbec jednoduché dotáhnout se na týmy McLaren a Renault.
 
Dále zůstávají týmy Michelin, kde se dá zaměřit pozornost na Renault a McLaren.
 
 
McLaren musel dle mého názoru udělat nejtěžší rozhodnutí za několik mnoho let, jestli ne vůbec nejtěžší v historii týmu. Po úvodních 3 závodech, kdy dominoval Renault se karta začala obracet (je nutno připomenout, že McLaren se vždy rozjíždí do nové sezóny "pomaleji" než ostatní týmy). V San Marinu již Kimi Räikkönen zvítězil v kvalifikaci a ujížděl po startu celému startovnímu poli. Zastavila jej až závada na hřídeli zadního kola. Další vítězství mu uniklo pouze na Nürburgringu, kdy se mu ulomil závěs pravého předního kola, díky velkým vibracím pneumatiky po probrždění. A to bylo v posledním kole, takže vítězství opět na dosah. Dá se tedy předpokládat, že Kimi Räikkönen měl rozhodně "našlápnuto" ke kvalitnímu výsledku a bodovému zisku i v Indianapolis. U tohoto jezdce a týmu McLaren to osobně vidím na největší ztrátu v možném bodovém hodnocení.
 
Naopak u týmu Renault, potažmo Fernanda Alonsa, se mi jeví, že aférou Michelin získal nejvíce. Zatím vedou v šampionátu jezdců i týmů. Svůj náskok se snaží "bránit". V Kanadě Renault odpadnul jak z technických důvodů, tak po jezdecké chybě Fernanda Alonsa. McLaren neměl žádný technický problém v Kanadě (Juan-Pablo Montoya byl diskvalifikován za chybné vyjetí z boxové uličky na červenou). Vzhledem k tomu, že se GP USA jela hned následující víkend po GP Kanady a navíc mimo Evropu, tak nepředpokládám, že týmy měly vůbec nějaký čas na případnou změnu konfigurace, než to, co měly předem nachystané před odjezdem do Kanady. Na základě těchto faktů usuzuji, že Renault mohl očekávat těžkosti i v Indianapolis.
 
Takže po všech těchto úvahách, se dá konstatovat, že v případě dalšího souboje McLarenu a Renaultu o titul je díky aféře Michelin profitujícím týmem Renault.