Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Začne Ferrari drtit konkurenci?

Začne Ferrari drtit konkurenci?

Red Bull a Mercedes mají obavy.

Týmy z Milton Keynes a Brackley byly až do úplného konce sezony pohrouženy do bojů o mistrovský titul a o Pohár konstruktérů. Naproti tomu Ferrari, McLaren, Alpine a další týmy přesouvaly lidi i čas ve větrném tunelu na projekt nového, velmi odlišného vozu tak rychle, jak jen to jen bylo možné.

Pokud nás Ferrari v prvním závodě odfoukne z trati, pak bude třeba uznat, že jsme udělali příliš mnoho kompromisů,“ říká Christian Horner. „Ale byli jsme si dobře vědomi nadcházející velké změny v technických pravidlech a podle toho jsme alokovali zdroje. Každý tým je dělil tak, jak si myslel, že bude pro něj nejlepší. Nepopírám, že naše organizace byla pod tlakem, ale máme fantastický tým, který vyvinul velké úsilí, aby udržel tempo vývoje nového vozu i vylepšoval aktuální. Všichni v týmu předvedli stoprocentní nasazení. Realitu samozřejmě uvidíme, až když se rozplyne opar, tedy za pár měsíců.

Ferrari a dalším stájím nahrávají i o něco volnějšího omezení práce ve větrném tunelu a se softwarem v superpočítačích, než mají týmy z čela tabulky.

Všichni jsme pracovali pod rozpočtovým stropem, což je ve F1 naprosto nový koncept,“ vysvětluje Toto Wolff. „Kromě toho byl zaveden systém handicapů, který týmům na horších pozicích poháru konstruktérů svazuje ruce trochu méně než tím vepředu. Proto je dost dobře možné, že tým, který letos nebyl vpředu, až je to Ferrari, McLaren, Aston Martin nebo třeba Alpine, přijede s dobře vymyšleným, propracovanějším vozem, než budou mít ostatní.

Všechno jsou to pouze odhady, které mohou být i protichůdné. Například generální ředitel F1 počítá s rozdíly v rychlosti vozů, na jaké jsme v posledních letech nebyli zvyklí.

Je jasné, že jelikož nás čeká začátek nové éry a máme v platnosti rozpočtový strop, tak můžeme očekávat docela velké rozdíly, ale také nepochybuji o tom, že rozdíly se budou stírat rychleji než v minulosti,“ řekl Stefano Domenicali.

Loňská špička si uvědomuje, že boji o titul hodně obětovala. Sezonu ale nerozhoduje první závod. Foto: Red Bull

Šéf týmu McLaren je optimističtější.

Velká změna za sebou určitě zanechá vítěze, poražené a také velká překvapení. Ale budu překvapen, bude-li dominovat jeden tým. Někdo možná objevil něco speciálního, co mu dá krátkodobou výhodu, jako tým Brawn GP v roce 2009, ale díky práci pod stejným rozpočtovým stropem by se měly rozdíly zmenšovat. Doufám, že letos budou v Abú Zabí v boji o titul jezdci ve třech nebo čtyřech různých vozech,“ řekl Zak Brown.

Ke zvětšení nebo zmenšení rychlostních rozdílů mohou přispět i pohonné jednotky, které musel každý výrobce přizpůsobit spalování paliva s větším podílem biosložky. Renault více než rok pracoval na zbrusu novém motoru, Ferrari části svého nového motoru úspěšně otestovalo na konci minulé sezony.

Zdroj: Autosport, RaceFans, úvodní foto: Ferrari