Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Po půl roce opět do Long Beach

Po půl roce opět do Long Beach

Acura Grand Prix of Long Beach – před závodem

Zhruba půl roku uplynulo od chvíle, kdy si piloti na závěr loňské sezony porvali o titul v rozhodujícím závodě v ulicích kalifornského města Long Beach, a teď na okruh nedaleko Los Angeles zamíří znovu. Tentokrát to ale bude v tradičním dubnovém termínu. Vloni byl závod na září přesunut kvůli pandemii koronaviru, rok předtím byl zrušený.

Jezdce čeká jeden z nejtradičnějších závodů v kalendáři IndyCar. V Long Beach se formulový závod jel poprvé v roce 1975, byl to podnik Formule 5000, který vyhrál Brian Redman. Od následujícího ročníku bylo Long Beach součástí kalendáře Formule 1 a to až do roku 1983.

Pak ale duchovní otec myšlenky závodit v Long Beach, majitel cestovní agentury Chris Pook, přišel s nápadem převést závod do kalendáře CART. Přestože formule 1 dokázala lákat do Long Beach davy fanoušků, závody nebyly příliš komerčně úspěšné. S CART se to změnilo a rychle rostl a s ním zažívalo rozvoj i město Long Beach.

Závod přežil spojení Champ Cars a konkurenční IndyCar. V sezoně 2008 se společně s podnikem v Edmontonu jako jediný dostal do kalendáře sjednocené série, byť v trochu zvláštním režimu, kdy piloti původní IndyCar závodili v sobotu v japonském Motegi a následně piloti z Champ Cars závodili v Long Beach ve vozech zaniknuvší série, kde je na roštu doplnilo několik hostů, kteří se přišli s Champ Cars rozloučit.

Colton Herta obhajuje vítězství. Foto: Penske Entertainment

Podnik v Long Beach se tradičně drží na druhém místě co do návštěvnosti i významu hned po Indy500. V roce 2020 ale musel ustoupit covidové pandemii. Podzimní závod byl ještě vloni částečně ve stínu řádící mutace delta, teď si ale budou fanoušci moci závod užít jako před pandemií. Kalifornie od minulého pátku zrušila očkování coby podmínku účasti na velkých akcích a odložit mohou účastníci i roušky.

Série má za sebou první dva podniky letošního ročníku. V těch zatím trochu překvapivě zářil Scott McLaughlin. Novozélanďan přišel vloni do IndyCar z australského šampionátu SuperCars. Nováčkovská sezona byla náročná. McLaughlin sice dojel druhý v Texasu, ale jinak se spíše umísťoval ve druhé desítce a celkově skončil 14.

Letos je to ale jiná písnička. V St. Petersburgu získal první pole position v kariéře a přetavil ji ve vítězství. V Texasu to vypadalo, že k němu také míří, ale v poslední zatáčce jej překonal stájový kolega Newgarden. McLaughlin to ale bude mít v Long Beach o trochu těžší, než v předešlých závodech, okruh totiž zná o něco méně. V Texasu kromě loňského závodu několikrát testoval a v St. Peterburgu měl na kontě o start víc než na ostatních tratích, v roce 2020 tam totiž v závěrečném závodě sezony debutoval v IndyCar.

Mezi další jezdce, na které bude upředena pozornost, patří Colton Herta. V Long Beach se v minulosti poměrně často stávalo, že zde jezdec dokázal v následujícím roce obhájit své vítězství a Herta je vítězem minulého ročníku. Pro jeho rodinu je to navíc domácí závod a mladý Američan ukazuje, že to na městských okruzích umí.

 

Scott McLaughlin míří do Long Beach jako lídr šampionátu. Foto: Penske Entertainment

Ale zajímavé bude sledovat i dva zkušenější jezdce. Long Beach je jednou z tratí, kde vítěz z Texasu a dvojnásobný šampion IndyCar Newgarden nikdy nezvítězil. Scott Dixon má na kontě triumf z roku 2015, dalším vítězstvím by se v historických tabulkách dotáhl na Maria Andrettiho, který má 52 vítězství v amerických formulových závodech. To jej řadí na 2. místo za A. J. Foyta.

O motivaci nedopřát to Dixonovi mají postaráno piloti týmu Michaela Andrettiho, Mariova syna.  A ti vyhráli poslední tři závody na této trati, vloni Herta, před covidem dvakrát Rossi. Long Beach se v minulosti několikrát stalo místem, kde pilot slavil své první vítězství v kariéře. A od loňska si fanoušci kladou otázku ne jestli, ale kdy poprvé oslaví triumf pilot Andrettiho týmu Romain Grosjean. Bude to už tuto neděli?

Ulice Long Beach

Délka trati: 1,968 míle (3,167 km), 11 zatáček
Délka závodu: 85 kol (167,28 mil)
První závod: 1975, současná série 2008
Rekord okruhu: Hélio Castroneves (Team Penske) – 1:06.2254 v roce 2017
Loňský vítěz: Colton Herta (Andretti Autosport)
Loňské pole position: Josef Newgarden (Team Penske) – 1:08.2241

Časový harmonogram (SELČ)

Sobota 8. 4.

0:15 – 1:15 – 1. trénink
17:45 – 18:45 – 2. trénink
21:05 – 22:30 – Kvalifikace

Neděle 9. 4.

18:00 – 18:30 – Warm up
21:45 – Start závodu Acura Grand Prix of Long Beach

Zdroj: Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment