Novinky

  • 04.12.2022 Bad Zemřel bývalý pilot F1 Patrick Tambay, bylo mu 73 let.

  • 02.12.2022 Bad VC Číny F1 se nepojede ani v roce 2023, chybět bude počtvrté za sebou

  • 17.11.2022 Good Nico Hülkenberg se vrací do F1, v sezoně 2023 bude jezdit za Haas

Facebook Instagram

Buemi: Je skvělé pracovat s Verstappenem

Buemi: Je skvělé pracovat s Verstappenem

Exkluzivní rozhovor se švýcarským závodníkem

Krátce před začátkem šestého závodu letošního ročníku formule E v Monte Carlu si na server FORMULE.cz udělal čas pilot stáje Nissan e.dams a současně trojnásobný vítěz závodu 24 hodin Le Mans Sébastien Buemi. Se Švýcarem jsme pohovořili o letošní sezoně formule E, spolupráci s Maxem Verstappenem, Sebastianem Vettelem a Fernandem Alonsem nebo o střídání dvou různých vozů během sezony.

V prvních pěti závodech letošní sezony formule E jste získal pouze šest bodů a celkově jste až patnáctý. Jaké jsou tedy vaše dojmy z úvodních závodů?

Za celý tým můžu říct, že jsme zatím celkově zklamaní. Doufali jsme, že dosáhneme na víc. Nepopírám, že naše dosavadní výsledky nejsou to, na co jsme se před sezonou těšili. I nadále ale budeme makat, sezona je pořád dlouhá. Doufejme, že v dalších závodech zajedeme mnohem lepší výsledky.

V prvních sezonách formule E jste patřil mezi její nejlepší jezdce a jednou jste se dokonce stal šampionem. Zejména v posledních dvou letech se ale trápíte. Loni jste skončil až jako 21. bez umístění na stupních vítězů. Jak byste tento výkonnnostní propad vysvětlil?

Byla to těžká sezona. Neprobíhala tak, jak jsme očekávali. Je ale třeba podívat se na celou tu situaci. Abyste dosahovali dobrých výsledků, potřebujete kromě dobrého jezdce i dobré auto. Co se ale vozu týče, tak jsme loni neudělali úplně správná rozhodnutí a nebyli jsme konkurenceschopní.

Sébastien Buemi se v úvodu letošní sezony formule E trápil. Foto: Nissan e.dams



Jak to tedy vidíte ve formuli E se svou budoucností? Umíte si představit, že byste změnil tým nebo že byste šampionát úplně opustil a soustředil se výhradně na vytrvalostní mistrovství světa, kde hájíte barvy Toyoty?


Je stále brzy na to, abych k tomu mohl něco říct. Uvidíme, jak se vyvinou naše diskuze. Mým plánem je ve formuli E pokračovat, ale jak říkám, je stále brzy. Nyní o tom jednáme a uvidíme.

Ve formuli E došlo pro letošní sezonu k několika změnám. Jednou z nich je i nový kvalifikační formát. Jeho součástí je vyřazovací fáze podobná play-off například ve fotbale nebo v ledním hokeji. Co si o tomto formátu myslíte? Je to podle vás dobrý nápad?

Řekl bych, že nyní je kvalifikace velmi férová. Pokud jste rychlí, máte šanci dostat se do nejlepší osmičky (a tím pádem do vyřazovací části - pozn. red.), což bylo při předchozím formátu, kdy byla kvalifikace rozdělena na skupiny, velice obtížné. Je to rozhodně férovější, ale jelikož letos nemáme tempo, je to pro nás těžké. Abyste mohli dosáhnout dobrého výsledku, potřebujete, aby se vám kvalifikace podařila. Zkrátka to ale tak je a my musíme celkově zrychlit. Je to něco jiného, ale je to férovější a celkem se mi to líbí, i když je to možná trochu dlouhé.

Jak už jsme zmínili, kromě formule E závodíte i ve vytrvalostním mistrovství světa s hypervozem Toyoty. Jak těžké je střídat během roku dvě různá auta? Jaké jsou v tom podle vás výhody a jaké naopak nevýhody?

Už to dělám asi osm let, takže to pro mě není tak velký problém. Výhodou rozhodně je, že se naučíte spoustu věcí. Zkušenosti z jednoho auta můžete využít v tom druhém a naopak. Po technické stránce je to tedy výhoda. Také si více zazávodíte, což je pro jezdce vždy dobré. Když jste závodník, chcete závodit co nejvíce. Nevýhodou je logistika. Je to občas docela obtížné. Musíte být na sto procent oddaný své práci a soustředit se na ni. Není to tedy vždy lehké.

Když pomineme formuli E a vytrvalostní mistrovství světa, tak je stále součástí vašeho života také F1. Zde působíte jako testovací jezdec Red Bullu. To znamená, že můžete spolupracovat také s úřadujícím mistrem světa Maxem Verstappenem. Jak si tedy spolupráci s ním užíváte?

Ano, pracuji pro ně na simulátoru a je tam pro mě hodně práce. Je skvělé s někým takovým spolupracovat, je to totiž neuvěřitelný talent. Za tak krátkou dobu už toho dosáhl hrozně moc. Mám radost, že takovou příležitost mám. Díky tomuto angažmá ve F1 se stále učím nové věci. Obdivuji jeho talent, soustředěnost a také to, že je stále velice mladý a přitom si vede neuvěřitelně dobře. Poslouchat jeho zpětnou vazbu a diskutovat s ním o autě je skvělé.

Jako testovací jezdec Red Bullu stále Sébastien Buemi působí i ve F1. Foto: Red Bull



Kdybyste měl zmínit jednu vlastnost, kterou je Max výjimečný, jaká by to byla?


Talent. To, jaký má talent, je neuvěřitelné. I když se mění podmínky nebo když se jede na nové trati, kterou nikdo nezná, tak se nemá problém okamžitě přizpůsobit a dostat se do toho. Je extrémně rychlý a nepotřebuje odjet mnoho kol k tomu, aby se dostal na velmi dobrou úroveň.

Max Verstappen ale není jediným mistrem světa F1, se kterým jste mohl spolupracovat. U Red Bullu jste zažil i Sebastiana Vettela. Ve vytrvalostním mistrovství světa jste zase závodil ve stejné posádce s Fernandem Alonsem. Dvakrát jste spolu dokonce vyhráli i 24 hodin Le Mans. Jak byste tedy porovnal Verstappena, Vettela a Alonsa? V čem jsou stejní a v čem naopak odlišní?

Je velice těžké je porovnávat. S Vettelem a Fernandem jsem spolupracoval mnohem blíže, zejména s Fernandem, se kterým jsem závodil ve stejném autě. Také jsou neuvěřitelně talentovaní. Nejde je například nějak seřadit, to je těžké. Na své tituly dosáhli v různých letech a v různých autech. Všechny je ale řadím vysoko.

Na závěr se vraťme zpět k vám. O víkendu vás čeká závod formule E v Monte Carlu. Jaká jsou vaše očekávání? Věříte, že zde dokážete zajet lépe než v předchozích závodech a třeba otočit sezonu k lepšímu?

Věřím, že se nám může dařit lépe. Víme o některých věcech, které nás omezují. Budeme tedy dělat všechno proto, abychom je překonali, i když to nebude lehké. Monako je skvělé místo, už jsem tu dvakrát vyhrál. Věřím tedy, že i letos bych mohl zajet nějaký dobrý výsledek. Uvidíme.

Zdroj: exkluzivní rozhovor redakce, úvodní foto: Nissan e.dams