Novinky

  • 04.12.2022 Bad Zemřel bývalý pilot F1 Patrick Tambay, bylo mu 73 let.

  • 02.12.2022 Bad VC Číny F1 se nepojede ani v roce 2023, chybět bude počtvrté za sebou

  • 17.11.2022 Good Nico Hülkenberg se vrací do F1, v sezoně 2023 bude jezdit za Haas

Facebook Instagram

Čížek se těší na domácí fanoušky, ohledně titulu je ale realistou

Čížek se těší na domácí fanoušky, ohledně titulu je ale realistou

Exkluzivní rozhovor před finálovým podnikem TCR Eastern Europe

Petr Čížek je jedním z trojice jezdců, kteří vstoupí do závěrečného podniku letošní sezony TCR Eastern Europe v Mostě s šancí na titul. Jeho šance už jsou ale jen hodně teoretické, neboť na vedoucího Bartosze Groszka ztrácí 51 bodů a během víkendu jich bude ve hře pouze 55. Nejen o svých šancích, ale například také o závodění před domácím publikem nebo o jiných disciplínách motoristického sportu Čížek promluvil v našem rozhovoru.

Do posledního podniku letošní sezony TCR Eastern Europe vstupujete jako třetí muž průběžného pořadí. Na vedoucího Bartosze Groszka ztrácíte 51 bodů, takže máte stále šanci na titul. Ta už je ale dost teoretická. S jakým přístupem tedy do podniku jdete?

Se stejným jako do všech předchozích. To znamená pěkně si zajezdit bez kontaktů se soupeři. Hlavně ať jsme všichni v neděli spokojení, že se vše podařilo.

V seriálu TCR Eastern Europe působíte už od jeho vzniku v roce 2019. Ze statistického pohledu se dá ale už teď podnik před koncem říci, že jde o vaši nejlepší sezonu. Získal jste tři pódia, jste celkově třetí... Vnímáte to i vy osobně tak, že je tato sezona vaše nejlepší v kariéře?

Stále získávám zkušenosti, a jestli se zlepšuji, znamená to, že je zřejmě umím nějakým způsobem převzít a použít je za volantem. Doufám ale, že moje nejlepší sezona na mě stále ještě čeká.

Čemu připisujete váš letošní výkonnostní vzestup? Řekl byste, že přišel zkrátka sám od sebe s najetými kilometry nebo za tím vidíte něco konkrétnějšího?

Určitě v tom hrají roli najeté kilometry, ale také štěstí. Tuto sezonu si dokážeme pomoci i slušnými kvalifikacemi do závodů, což je také důležitá část.

Na stupních vítězů letos stál Petr Čížek už třikrát. Foto: TCR Eastern Europe


Letos pravidelně bojujete o stupně vítězů, první vítězství vám ale stále uniká. Vidíte to spíše jako souhru okolností nebo máte pocit, že stále například existuje nějaká oblast, ve které máte rezervy a která vám tak brání na vítězství dosáhnout?

Stále je ještě co zlepšovat. Je tu navíc spousta šikovných kluků, kteří mi nějak nechtějí to první místo přepustit. Ale nestěžuji si, někdy je pro mě pocitově lepší celý závod s někým bojovat a v cíli být třeba čtvrtý, než být v cíli třetí a jet dvacet minut sám.

O víkendu jede TCR Eastern Europe vůbec poprvé na Autodromu Most. Pro vás je ale tato trať domácí, takže už na ní mate hodně najeto. Myslíte si tedy, že právě díky tomu byste mohl tento víkend mít větší šanci na vítězství než v jakémkoli jiném z letošních podniků?

Je to sice domácí trať, ale nemyslím si, že to bude v dnešní době simulátorů a internetu hrát roli. Všichni ostatní jezdci budou jistě také dobře připraveni.

Před šesti lety jste na Autodromu Most při podniku Octavia Cupu v rámci víkendu ME tahačů absolvoval svůj první automobilový závod. O šest let později sem přijíždíte na poslední podnik sezony TCR Eastern Europe, který rovněž doprovází ME tahačů. Tentokrát už ale do víkendu vstupujete jako jeden z kandidátů na titul. Předpokládám tedy, že je to příjemný pocit, když se podíváte, jakou cestu jste za šest let ve své kariéře ušel...

Já si úplně nemyslím, že jsem kandidát. Určitě je ale příjemný pocit, že můžu bojovat s těmi mladými vlčáky vpředu, kteří jezdí v autě nebo motokáře od útlého mládí a já ještě ani nemám odjeto šest sezon. A to se ani nechci zmiňovat o věku.
Před šesti lety v Mostě kariéra Petr Čížka začala. Foto: OC Race


Autodrom Most je vaším domácím závodem, na který vás pravděpodobně přijde podpořit velké množství známých, nejspíše větší množství než na jiných podnicích. Znám závodníky, pro které má domácí publikum motivační účinek. Znám ale také jezdce, pro které je to spíše nepříjemné a stresující kvůli tlaku. Do jaké z těchto skupin byste se zařadil vy?


Pro mě je to domácí podnik více, než pro kohokoli jiného. Jsem mostecký rodák, bydlím v Mostě a zřejmě i v Mostě umřu. Jsem prostě mostecký patriot. Určitě přijde celá rodina a nejbližší známí. Já jsem v tomto směru spíše flegmatik, takže na mě to bude mít stejný vliv jako například závody v Poznani. Hlavně si chci užít tu atmosféru.

Na Autodromu Most se v podstatě rodila vaše láska k motorsportu ještě předtím, než jste začal závodit. Momentálně tento okruh zažívá asi své nejlepší období. Kromě ME tahačů se zde loni jelo WTCR i vytrvalostní MS motocyklů, od loňska je trať také součástí kalendáře MS superbiků. Právě Most tak nyní hostí nejlepší závody v Česku a připravil tak o toto privilegium Automotodrom Brno. Asi tedy máte z tohoto vzestupu mosteckého okruhu radost?

Toto asi není otázka úplně pro mě. Já osobně bych byl raději, kdyby oba okruhy vzkvétaly a tyto světové podniky se jezdily jak u nás v Mostě, tak v Brně.

Můžeme s jistotou říct, že poslední podnik TCR Eastern Europe je i vaším posledním letošním závodem nebo máte v plánu ještě něco jiného? Loni jste se po sezoně ukázal i v TCR Europe a Carbonia Cupu, Petr Fulín navíc mluvil o možnosti vybraných startů v TCR Germany...

Plánovat si můžeme, ale důležitý je rozpočet na sezonu. Jestli jsme něco ušetřili, tak se o tom jistě pobavíme a zkusíme si sezonu prodloužit. Ještě teď ale nedokážu říct, při jakém závodním podniku by to bylo.

Ve své kariéře jste zatím závodil jen s cestovními vozy. Nejprve to byl Octavia Cup, pak Clio Cup, teď TCR. Berete to tak, že jsou pro vás cestovní vozy to pravé a neměnil byste, nebo by vás do budoucna lákal například i přestup do GT? Je mi jasné, že v něčem takovém hrají velkou roli i finance, ale přistupme k tomu čistě teoreticky…

Ještě nikdy jsem GT neřídil, nemám tedy porovnání. Muselo by to ale dávat smysl dlouhodobě, aby z toho nebyl třeba jen jednosezonní úlet. Teď se ale cítím velmi dobře v TCR a momentálně bych neměnil.
Zkušenosti má Petr Čížek mimo jiné i se seriálem Clio Cup Central Europe. Foto: Clio Cup Central Europe


Nakousli jsme jiné disciplíny. Vy jste z Mostu, ke kterému patří ME tahačů. Dovedl byste si tedy představit, že byste si jednou zazávodil například i s tahačem nebo myslíte, že tato disciplína by pro vás nebyla?

Tak to si už vůbec nedovedu představit. Ani v civilu, ani na trati. Ti blázni mají můj obdiv.

Zdroj: exkluzivní rozhovor redakce, úvodní foto: TCR Eastern Europe