Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

V motorsportu mi pomáhají i zkušenosti z hokejbalu, říká Čížek

V motorsportu mi pomáhají i zkušenosti z hokejbalu, říká Čížek

Exkluzivní rozhovor s jezdcem stáje Fullinrace Academy v TCR Eastern Europe

I v letošní sezoně seriálu TCR Eastern Europe můžeme ve startovním poli vídat Petra Čížka. Český závodník nyní s námi pohovořil v rozhovoru nejen o svých dojmech z úvodního podniku na Hungaroringu, ale také o své cestě od hokejbalu k motorsportu, novém zbarvení vozu nebo o vyhlídkách pro druhý podnik na Red Bull Ringu.

První podnik sezony na Hungaroringu vám vynesl šesté a sedmé místo a celkem 14 bodů. Jak jste spokojen se vstupem do sezony?

Vstup do letošní sezony byl určitě lepší než loni, ale mohlo to být ještě lepší… Nepovedla se mi kvalifikace, která se jela na mokru. Na druhou stranu jsem si ale pěkně zazávodil v obou víkendových závodech. Carol Wittke (Čížkův týmový kolega u stáje Fullinrace Academy - pozn. red.) bohužel po kontaktu se soupeřem nedokončil první závod, takže mé pocity byly takové smíšené. Důležité ale bylo, že technika fungovala a my se mohli soustředit na jízdu.

Od letošního roku vás můžeme vídat s novým zbarvením vozu. To je nyní černo-červené. Co vás k této změně vedlo? Má například nové zbarvení nějaký hlubší význam?

Tak jako snad každý závodník se i já snažím držet nových trendů a trénuji mimo jiné i na simulátoru ve hře Assetto Corsa, kde se účastním i komunitních závodů. Tyto závody pořádá skupinka Trained Monkey Modding kolem Romana Fusatého a Michala Šoltése, kteří vytvořili do Assetto Corsa mód vozu Cupra TCR. Před sezonou jsem je oslovill, zdali by zase něco nevytvořili a vzniklo z toho letošní auto.

Petr Čížek letos závodí s černo-červeným zbarvením. Foto: Fullinrace Academy


Jste jedním ze závodníků, které můžeme v TCR Eastern Europe vídat už od jeho vzniku v roce 2019. Už od té doby závodíte za stáj Fullinrace Academy, jejímž šéfem je trojnásobný mistr Evropy v závodech cestovních vozů i příležitostný účastník podniků WTCR Petr Fulín. Jak si užíváte spolupráci s takto zkušeným šéfem, který je zároveň i vašim koučem?

U Petra jsem začínal někdy okolo roku 2016 v dnes již zaniklém Octavia Cupu. Jsem mu vděčný za to, jak mě posunul dopředu. Sám bych takto rychle nebyl schopen konkurovat ostatním. Ze začátku jsme se na každém závodním víkendu od čtvrtka do neděle posouvali v čase na kolo o zhruba šest až osm sekund. To bych bez zkušeného trenéra nedokázal. Člověk, který se v motorsportu nikdy předtím nepohyboval, potřebuje dobrého mentora. Kdybych já neměl Petra, určitě bych se tak rychle nedokázal přiblížit těm rychlíkům, kteří mají motokárovou minulost.

Jak jste zmínil, vaše kariéra začala poměrně nedávno. Můžete popsat, co přesně vás k motorsportu zavedlo?

Byl jsem účastníkem jakéhosi reklamního dne jedné pojišťovny na Autodromu Most a tam jsem se potkal s tehdejším promotérem Octavia Cupu panem Divišem. Zapovídali jsme se spolu a za 14 dní už jsem při Truck Prix v Mostě seděl v závodní sedačce Octavie. Bylo to všechno hodně rychlé, ani jsem nestihl mít strach.
Před svým přesunem do TCR Eastern Europe závodil Petr Čížek i v Octavia Cupu. Foto: OC Race


Jaký byl váš vztah k motorsportu předtím, než jste začal závodit? Zajímal jste se o něj alespoň jako divák? Například o F1?

Byl jsem klasický divák, ale jelikož bydlím v Mostě, tak jsem chodil pravidelně i na závody na autodrom. Vlastně jsem ještě zažil závody, které se v Mostě konaly na přírodním okruhu u vlakového a autobusového nádraží, dokonce jsem přímo z domova viděl na závodní trať a na parkoviště závodních strojů přímo ze svého pokoje.

Sportu jste se ale věnoval už předtím, než jste začal závodit. Za Most jste totiž hrál hokejbal. Tyto dva sporty jsou samozřejmě na první pohled velmi rozdílné a vzdálené, ale přesto se zeptám. Pomohly vám v motorsportu nějakým způsobem hokejbalové zkušenosti?

Nějaké návyky z hokejbalu se v motorsportu určitě aplikovat dají, už jen fyzická připravenost, schopnost soustředit se, když je to důležité nebo umění být trochu splachovací po nějakém neúspěchu a rychle hledět dopředu. A také umět reagovat na stresové situace.

Druhým letošním podnikem seriálu TCR Eastern Europe bude v červnu Red Bull Ring. Lídr šampionátu Bartosz Groszek předpokládá, že právě jezdci s novějším modelem Cupry by zde měli být velmi silní, protože klíčová bude maximální rychlost. Jak si tedy věříte před Red Bull Ringem?

Toto nedokážu takto od stolu posoudit, přeci jen je to už nějaká doba, co jsme tam naposledy závodili. Bartosz je velmi šikovný kluk, takže mu budeme věřit a doufat, že to v praxi potvrdíme.
Když TCR Eastern Europe závodilo na Red Bull Ringu před třemi lety naposledy, usedal Petr Čížek ještě do staršího modelu Cupry. Foto: Fullinrace Academy


Věříte, že právě Red Bull Ring je okruhem, který by vašim vozům mohl letos sedět nejvíce ze všech? Nebo je podle vás v kalendáři ještě nějaká další trať, do které vkládáte obzvlášť velké naděje?

Já osobně se tímto zabývat nechci, beru to jízdu od jízdy a doufám, že náš závodní inženýr Pavel Gellner něco s autem vykouzlí. Mně osobně se zamlouvají všechny tratě v kalendáři, takže budu doufat v pěkné výsledky všude.

Loni jste se svezl i při podniku TCR Europe v Monze, a to s vozem Audi stáje Aditis. Tento tým by se chtěl vybraných závodů evropského šampionátu zúčastnit i letos. Pokud by byla možnost a čas, měl byste zájem do toho s nimi jít znovu?

Jestli bude možnost, chceme se zúčastnit nějaké jiné série v rámci TCR, tentokrát ale se svým vozem (Petr Fulín nevyloučil účast v ADAC TCR Germany - pozn. red.). Kdyby se znovu poštěstila Monza, tak bych tam rád viděl pokrok v porovnání s minulým rokem.

Zdroj: exkluzivní rozhovor redakce, úvodní foto: Fullinrace Academy