Novinky

  • 04.12.2022 Bad Zemřel bývalý pilot F1 Patrick Tambay, bylo mu 73 let.

  • 02.12.2022 Bad VC Číny F1 se nepojede ani v roce 2023, chybět bude počtvrté za sebou

  • 17.11.2022 Good Nico Hülkenberg se vrací do F1, v sezoně 2023 bude jezdit za Haas

Facebook Instagram

Rozhodující bitvu bude hostit okruh Laguna Seca

Rozhodující bitvu bude hostit okruh Laguna Seca

Firestone Grand Prix of Monterey – před závodem

Už jen 95 posledních kol čeká na piloty před koncem letošní sezony. Odjedou je na tradičním silničním okruhu WeatherTech Raceway at Laguna Seca a tuto neděli se dozvíme, kdo se stane letošním šampionem IndyCar Series.

Ve hře je stále pět jmen – Will Power, Josef Newgarden a Scott Dixon, kteří shodně ztrácí 20 bodů, Marcus Ericsson (ztrácející 39 bodů) a Scott McLaughlin (-41 bodů). Vítěz závodu bere 50 bodů.

Will Power má vše ve svých rukách. Pokud dojede na stupních vítězů, je hotovo. I v případě, že bude bez jediného bonusového bodu, bude mít 558 bodů. Dixon nebo Newgarden i v případě, že vyhrají a získají všechny čtyři bonusové body, nebudou mít více než 557 bodů. Bonusové body jsou udělovány čtyři – jeden každému jezdci, který v závodě vede alespoň jedno kolo, jeden vítězi kvalifikace a dva jezdci, který vedl nejvíce kol.

Power už ale v minulosti několikrát selhal, když v závěrečných závodech mířil k titulu. Zpravidla v posledním závodě na oválu, byť to se stalo v začátcích kariéry. Přišel tak ale o tři tituly. Na kontě má jen jeden – z roku 2014. Newgarden je dvojnásobný šampion, Dixon dokonce šestinásobný a sedmým titulem by v historických tabulkách vyrovnal legendárního A.J. Foyta.

Pokud by došlo na rovnost bodů, tahá Power za nejkratší konec. Rozhoduje totiž počet vítězství a to má na kontě jediné. Newgarden vyhrál pětkrát, Dixon pak dvakrát. Jedno vítězství má na kontě Ericsson, McLaughlin pak tři.

Do pořadí v závodě ale mohou promluvit i jiní jezdci, zejména mezi favority patří Colton Herta, který zde vyhrál poslední dva závody v letech 2019 a 2021 (2020 se nejelo kvůli covidu). A už se nechal slyšet, že jde naplno do závodu, který může být jeho poslední v IndyCar, protože se stále hlasitěji mluví o jeho přestupu do Formule 1.

Zatímco vítěz bere 50 bodů, druhý už „jen“ 40. Takže když teď na chvíli budeme ignorovat bonusové body, tak druhé místo v cíli Dixona nebo Newgardena znamená, že Power může dojet do 9. místa, aby mu to stačilo na titul. Pokud by byli na třetím místě, pak by Powerovi dokonce stačilo 14. místo.

Aby titul získal Ericsson, musel by vyhrát a Power skončit nejlépe 14. (nepočítáme bonusové body) a Dixon a Newgarden ne lépe než na páté příčce. Aby se radoval McLaughlin, tak by v případě, že vyhraje, musel Power být až 22. a Dixon/Newgarden šestý.

Dějištěm letošního finále je okruhu Laguna Seca v severní Kalifornii. Okruh, jehož název by se ze španělštiny dal přeložit jako suchá laguna, je jednou z nejikoničtějších tratí v severní Americe. Vděčí za to hlavně osmé zatáčce, což je unikátní šikana s převýšením 18 metrů pojmenovaná Corkscrew – vývrtka.

Trať byla v místech, kde dříve stával ranč, postavena na konci 50. let. Tak jako podobně staré ikonické okruhy ve Watkins Glenu a Elkhart Lake (Road America), i Laguna Seca vznikla coby náhrada za oblíbený závod pořádaný přímo na veřejných cestách, konkrétně za podnik v ulicích městečka Pebble Beach, který byl po smrti jednoho z jezdců považován za příliš nebezpečný.

Okruh, na němž se jel první závod v roce 1957, moc současnou trať nepřipomínal, byť to hlavní měl už tehdy – vývrtku. Nejvýraznější změna nastala v roce 1988, kdy přibyla celá nová sekce se zatáčkami 2, 3, 4 a 5 a okruh se prodloužil o půl kilometru. Současnou podobu získal po roce 1996, kdy byla prodloužena cílová rovinka.

Jezdce čeká náročná, členitá a ne zrovna široká trať. Skrumáž můžeme po startu očekávat ve 2. zatáčce, v Andrettiho vlásence nesoucí jméno Maria Andrettiho, který se v roce 1994 na této trati rozloučil s bohatou kariérou v IndyCar. Rovinka vedoucí ke Corkscrew je zase pojmenována po Bobbym Rahalovi, který tady rovněž pověsil přilbu na hřebík.

WeatherTech Raceway Laguna Seca
Délka okruhu: 2,238 míle (3,602 km), 11 zatáček
Délka závodu: 95 kol/212,61 míle
První závod: 1983
Rekord okruhu: Hélio Castroneves (Team Penske) – 1:07,722 v roce 2000
Loňské pole position: Colton Herta (Andretti Autosport) – 1:10,7994
Loňský vítěz: Colton Herta (Andretti Autosport)

Časový harmonogram (SELČ)
Pátek 9. 9.
23:30 – 0:45 – 1. trénink

Sobota 10. 9.
19:15 – 20:15 – 2. trénink
23:05 – 0:10 – Kvalifikace

Neděle 11. 9.
18:00 – 18:30 – warm up
21:30 – start závodu Firestone Grand Prix of Monterey

 

Zdroj: Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment