Verstappena nezastavil ani déšť, Alonso se připravil o útok na vítězství
VC Monaka - závod
Verstappenova nadvláda pokračuje. V ulicích Monte Carla si dojel pro čtvrtý letošní triumf. Na druhém místě dojel Alonso, kterého mohlo mrzet zbytečné nasazení střední směsi pneumatik. Ocon udržel třetí příčku a slaví překvapivé pódium. Pérez se trápil a nebodoval. Během závodu začalo pršet.
Do nedělního závodu odstartoval jako první Verstappen, který jen těsně zdolal v kvalifikaci Alonsa. Španěl se musel spokojit se druhou příčkou a také s tím, že během závodu se bude před pilota Red Bullu dostávat jen velmi těžko. Úzké ulice Monte Carla jsou totiž známé tím, že se v nich velmi těžko předjíždí.
Jako třetí se sice kvalifikoval Leclerc, domácí miláček ale později dostal penalizaci tří míst za zdržení Norrise a propadl se na šestou příčku. Ze třetího místa tak vyráželo patrně největší překvapení kvalifikace Ocon. Před Leclerca se dostali i Sainz s Hamiltonem. Zbytek roštu utvořili Gasly, Russell, Cunoda, Norris, Piastri, De Vries, Albon, Stroll, Bottas, Sargeant, Magnussen, Hülkenberg, Čou a Pérez. Mexičan startoval jako poslední, neboť kvalifikační vystoupení pro něj skončilo havárií už v první části.
Teplota vzduchu činila před startem 25,9 stupňů. Asfalt měl 46,9 stupňů. Startovalo se sice na suchu, riziko příchodu deště během závodu ale nebylo nulové. Činilo 20 procent.
Monte Carlo se řadí mezi okruhy, které nedávají pneumatikám příliš zabrat. Bylo tak nanejvýš pravděpodobné, že za normálních okolností pilot závod odjedou s jednou zastávkou. Zatímco piloti startující na střední sadě se očekávali v boxech mezi 30. a 38. kolem, jezdci na měkkých pneumatikách o něco dříve - v rozmezí 22. a 30. kola. Tvrdá sada podle Pirelli mohla vydržet až do 53. až 58. kola.
Většina pilotů zvolila pro start střední nebo tvrdou směs. Zatímco střední nazuli Verstappen, Ocon, Hamilton, Cunoda, Norris, De Vries, Albon, Sargeant, Hülkenberg a Pérez. Po tvrdé směsi sáhli Alonso, Sainz, Leclerc, Gasly, Russell, Piastri, Stroll, Bottas a Magnussen. To naznačovalo, že Alonso vsadí na delší první úsek než Verstappen a pokusí se během delšího pobytu na dráze vyjet na Nizozemce dostatečný náskok.
Našel se i jeden pilot, který odstartoval na měkké sadě pneumatik. Byl jím Čou.
Verstappen si start pohlídal a udržel se před Alonsem. Ocon se pokoušel v nájezdu do první zatáčky využít lepší stopy a ponořit se pod Alonsa, jeho bývalý týmový kolega si ale druhé místo udržel.
Úvodní kolo se neobešlo bez strkanic. Odskákal je Strolll, který si stěžoval, že má nejspíše defekt. Pokračoval však v jízdě. K mechanikům ovšem zajeli také Hülkenberg, Pérez a Čou. Všichni obuli tvrdou sadu. Zdálo se, že u této trojice jde o plánovanou strategii.
Zpomalené záběry mezitím odhalili, co se stalo v prvním kole. Nejprve kolidovali Hülkenberg se Sargeantem, když se pilot Haasu pokoušel dostat dopředu v páté zatáčce. Stroll dvakrát narazil zezadu do Albona. Nejprve v šesté zatáčce a poté ještě v sedmé.
Hülkenberg byl za incident se Sargeantem potrestán pěti sekundami. Trest hrozil i osmému Russellovi. Pilot Mercedesu byl podezřelý z toho, že stál na roštu špatným způsobem.
Pérez se po zastávce nacházel na 18. příčce a měl před sebou volnou trať. Díky tomu mohl Mexičan zajíždět nejrychlejší kola závodu.
Verstappen ujížděl Alonsovi. V sedmém kole už vedl o více než dvě sekundy. Pilot Aston Martinu měl už pětisekundový náskok před třetím Oconem, za kterým jezdil s odstupem jedné sekundy Sainz.
Verstappenův náskok v dalších kolech přerostl tři sekundy. Pérez se mezitím dotáhl na sedmnáctého Strolla, zatím ale zůstával za ním.
V 11. kole přišlo drama v bitvě o třetí místo. Sainz se pokusil v 10. zatáčce z velké dálky zaútočit na Ocona. Situaci ale neodhadl a otřel se o záď pilota Alpine. Při kontaktu si poškodil přední přítlačné křídlo. Pokračoval sice v jízdě, mechanici Ferrari už ale byli připraveni v boxech s novým kusem předního křídla. Bylo otázkou, zdali nepřijde černo-oranžová vlajka, která Sainze přinutí zastavit.
V dalších kolech zvládal Sainz obstojně fungovat i se svým poškozením. Mechanici Ferrari tak odešli zpátky do garáže. Sainzovi se ale nelíbilo, jak si Ocon při obraně pozice počínal. "Upřímně, když brzdil, tak docela pozdě změnil směr," stěžoval si Španěl.
Nedlouho po Sainzovi zatrnulo i jeho krajanovi Alonsovi. Pilot Aston Martinu měl pocit, jako by měl jeho vůz defekt pneumatiky. Od svého inženýra ale dostal ujištění, že je vše v pořádku a brzy se vrátil zpět do tempa. Jeho ztráta na Verstappena už se blížila k sedmi sekundám. Před třetím Oconem měl ale k dobru již více než deset sekund.
Sportovní komisaři usoudili, že při incidentu Ocona a Sainze byl na vině pilot Ferrari. Dostal tak napomenutí v podobě černo-bílé vlajky. Magnussen mezitím ukazoval, že i v Monaku se dá předjíždět. V páté zatáčce pokořil Sargeanta a sebral mu 15. příčku. V závěru kola se před pilota Williamsu dostali také Stroll s Pérezem. Američan byl jasným důkazem toho, že střední pneumatiky již začínají odcházet. Netrvalo dlouho a objevil se v boxech, stejně jako jeho parťák Albon.
Ve vzduchu se i nadále vznášela hrozba deště. Sainz dostal informaci, že by mohl přijít do 45 minut. Sargeant se znovu ocitl v boxech. Tentokrát nazul měkké pneumatiky.
Verstappen se mezitím dostal k pomalejším jezdcům a ti ho samozřejmě zdržovali. Alonso se díky tomu o trochu přiblížil. Svou ztrátu, která v jednu chvíli přesahovala už 11 sekund, stáhl pod 10.
Jedním z jezdců, které Verstappen dohnal, byl i jeho týmový kolega Pérez. Mexičan zůstával zaseklý za svými soupeři a patřilo mu až 16. místo. Svého kolegu ovšem bez problémů pustil. Rozestup mezi Verstappenem a Alonsem se ale stále zmenšoval. Ve 32. kole už činil méně než osm sekund.
Na konci 31. kola jsme viděli první zastávku jednoho z předních pilotů. Hamilton zajel z pátého místa pro tvrdou sadu a spadl na osmé místo. Brzy ho následoval i Ocon, který šel naopak ze střední sady na tvrdou. Jeho zastávka se ale neobešla bez potíží, což byla šance pro Sainze.
Sainz zastavil ve 33. kole. Na Ocona ovšem předtím nenajel dostatečné množství času a na trať se vrátil až za ním. V potížích byl Pérez. Mexičan nejprve v 10. zatáčce předjel Strolla za pomoci výjezdu z dráhy, což prošetřovali komisaři. Později si navíc v 11. zatáčce poškodil přední křídlo, když narazil zezadu do Magnussena.
Netrvalo dlouho a Pérez si dojel pro nové přední křídlo. Jelikož se po incidentu s Magnussenem propadl zpět za Strolla, rozhodli se komisaři jejich incident dále neprošetřovat.
Verstappen se už trápil na středních gumách a Alonso postupně dokázal stáhnout svou ztrátu na šest sekund. Alonso ale mezitím také dojížděl jezdce o kolo zpět a jeho ztráta brzy narostla na sedm sekund.
Leclerc odhodil po 44 kolech tvrdou sadu a přešel na střední směs. Na trať se vrátil za Hamiltona, tedy na virtuální šestou pozici. Musel si ale dávat pozor na Gaslyho, který se díky zastávkám posunul na třetí pozici a snažil se díky delšímu úseku pilota Ferrari překonat. Rozestup mezi Verstappenem a Alonsem se ustálil okolo devíti sekund.
Na konci 47. kola zajel Gasly do boxů. Před Leclerca se vrátit nedokázal.
Alonso dostal informaci, že do 15 kol by mohl přijít déšť. Riziko deště vnímali i u Red Bullu a proto se snažili oddalovat Verstappenovu zastávku.
Russell v 51. kole hlásil, že ve třetí zatáčce poprchává. Verstappen byl zase varován před kapkami deště mezi šestou a osmou zatáčkou.
V dalších kolech déšť sílil. Jezdci začali zpomalovat a místy se svými vozy zápasili. Situace se pokoušel využít Sainz, který dotíral na Ocona. Bottas se Strollem se jako první rozhodli přezout na přechodné pneumatiky. Bylo však otázkou, zdali není na podobný krok příliš brzy.
Mezi pátou a osmou zatáčkou byla trať hodně mokrá. Alonso zajel do boxů. Nerozhodl se ale pro přechodné pneumatiky. Místo toho nazul střední sadu. Do boxů zajeli i Russell, Ocon, Hamilton a Gasly. Všichni z této čtveřice nazuli na rozdíl od Alonsa přechodné gumy.
Sainz se v páté zatáčce roztočil a vycestoval z dráhy. Verstappen se stále více dožadoval přechodných pneumatik. Alonsův krok vypadal jako špatná volba.
A to vzápětí potvrdil sám pilot Aston Martinu. Ihned totiž zajel do boxů pro přechodné gumy. Před ním to samé učinil i Verstappen a vzápětí se přidali i piloti Ferrari Leclerc se Sainzem, kteří absolvovali dvojitou zastávku. V 56. kole už byli na přechodných gumách všichni s výjimkou Magnussena. Do konce závodu stále zbývalo 22 kol.
Stroll byl dalším pilotem, kterému dělala mokrá trať problémy. Nejprve nedokázal vytočit šestou zatáčku a kolidoval se zdí. V sedmé zatáčce následovala stejná chyba.
Po zastávkách zůstával první Verstappen. Alonso i přes chybnou volbu střední směsi udržel druhou pozici, najednou byl ale 22 sekund za Verstappenem a nezdálo se, že by ho byl schopen ohrozit. Na třetí místo se vrátil Ocon. Čtvrtý byl Hamilton, pátý Russell, šestý Leclerc, sedmý Gasly, osmý Sainz, devátý Cunoda a desátý Piastri.
Magnussen stále zůstával na suchých tvrdách pneumatikách. Tým už ho ale volal do boxů, ne však pro přechodné gumy, ale pro pneumatiky do extrémních podmínek. Déšť sílil a dalo se tak očekávat, že se ve zbytku závodu ještě bude přezouvat na extrémně mokré gumy.
Magnussen skončil ještě před svou zastávkou ve zdi, když nevybral předposlední zatáčku. Sice si poškodil přední křídlo, zvládl ale ze svízelné situace vycouvat a zajel k mechanikům.
Alonsovi se dařilo v mokrých podmínkách stahovat Verstappena. Pilot Aston Martinu ale stále ztrácel 18 sekund.
Russell dostal ránu od komisařů. V páté zatáčce totiž vycestoval z dráhy a když se vracel zpět, vjel do cesty Pérezovi. Magnussen nazul gumy do extrémních podmínek, ale i na nich se trápil. Vycestoval ven v první zatáčce. Na gumách do extrémního mokra už jezdil i Pérez. Mexičan zajel do boxů poté, co si přivodil po jednom z kontaktů se zdí defekt pneumatiky. Stroll mezitím odstoupil ze závodu.
Alonsův výkon na mokru byl působivý. Verstappena totiž zvládal stahovat o sekundu na kolo. Verstappen musel krotit své auto v předposlední zatáčce.
Hülkenberg se stal dalším pilotem, který přezul na gumy do hustého deště. Sainz ale dostal informaci, že do dvou až tří minut přestane pršet.
Verstappenova situace se začala zlepšovat. Nizozemec zvládl navýšit svůj náskok před Alonsem zpět na 20 sekund.
Hülkenbergovo trápení pokračovalo. Dostal totiž desetisekundový trest za to, že si nesprávně odpykal pětisekundovou penalizaci za kolizi se Sargeantem.
Russell byl pátý a dotahoval se na kolegu Hamiltona. Rozhodl se požádat svůj tým, aby sáhl po týmové režii a nařídil Hamiltonovi, aby pustil Russella, který by se pak následně mohl pokusit zaútočit na Ocona. U Mercedesu ale takový návrh zamítli.
Cunoda se trápil. Nejprve ho předjel Norris a poté také Piastri, čímž ho dvojice McLarenu vyšachovala z bodované desítky. Vzápětí Japonec nedobrzdil do páté zatáčky a udělal si výlet do únikové zóny. To znamenalo propad na 13. místo za kolegu De Vriese.
Verstappen vedl o 24 sekund před Alonsem a zdálo se, že ho na cestaě za vítězstvím už nemůže nic ohrozit. V 71. kole se ale na výjezdu ze 16. zatáčky otřel o zeď. Vše se ale obešlo bez poškození.
Pérez se trápil na mokrých gumách a dokonce ho zvládl předjet i Hülkenberg. Red Bull se ho proto rozhodl zavolat do boxů a pro zbytek závodu Mexičan nazul přechodnou směs pneumatik.
Dvě kola před koncem přišlo druhé odstoupení. Své snažení vzdal v boxech Magnussen. Ocon stále směřoval ke třetí příčce, pořád na něj ale dýchal Hamilton. Sedminásobný šampion ztrácel na Francouze sekundu.
Verstappen už zvládl zbytek závodu bez potíží a dojel si pro čtvrtý letošní triumf. Alonso skončil druhý a Ocon udržel třetí příčku. Russell se i navzdory pětisekundové penalizaci udržel na páté pozici. Na Leclerca měl totiž v cíli k dobru deset sekund.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:48:51,980 | 78 | 25 |
2. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | +27,921 | 78 | 18 |
3. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | +36,990 | 78 | 15 |
4. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +39,062 | 78 | 12+1 |
5. | George Russell | Mercedes | Mercedes | +56,284 | 78 | 10 |
6. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +61,890 | 78 | 8 |
7. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | +62,362 | 78 | 6 |
8. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | +63,391 | 78 | 4 |
9. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1 kolo | 77 | 2 |
10. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1 kolo | 77 | 1 |
11. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1 kolo | 77 | 0 |
12. | Nyck de Vries | AlphaTauri | Red Bull | 1 kolo | 77 | 0 |
13. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1 kolo | 77 | 0 |
14. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1 kolo | 77 | 0 |
15. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 2 kola | 76 | 0 |
16. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 2 kola | 76 | 0 |
17. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 2 kola | 76 | 0 |
18. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 2 kola | 76 | 0 |
DNF | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | - | 70 | 0 |
DNF | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | - | 53 | 0 |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2023
p. | Jezdec | ∑ | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | 144 | 25 | 19 | 25 | 24 | 26 | 25 | |||||||||||||||||
2. | Sergio Pérez | 105 | 18 | 25 | 11 | 33 | 18 | - | |||||||||||||||||
3. | Fernando Alonso | 93 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 18 | |||||||||||||||||
4. | Lewis Hamilton | 69 | 10 | 10 | 18 | 10 | 8 | 13 | |||||||||||||||||
5. | George Russell | 50 | 6 | 12 | - | 10 | 12 | 10 | |||||||||||||||||
6. | Carlos Sainz | 48 | 12 | 8 | - | 14 | 10 | 4 | |||||||||||||||||
7. | Charles Leclerc | 43 | - | 6 | - | 23 | 6 | 8 | |||||||||||||||||
8. | Lance Stroll | 27 | 8 | - | 12 | 7 | - | - | |||||||||||||||||
9. | Esteban Ocon | 21 | - | 4 | - | - | 2 | 15 | |||||||||||||||||
10. | Pierre Gasly | 14 | 2 | 2 | - | - | 4 | 6 | |||||||||||||||||
11. | Lando Norris | 12 | - | - | 8 | 2 | - | 2 | |||||||||||||||||
12. | Nico Hülkenberg | 6 | - | - | 6 | - | - | - | |||||||||||||||||
13. | Oscar Piastri | 5 | - | - | 4 | - | - | 1 | |||||||||||||||||
14. | Valtteri Bottas | 4 | 4 | - | - | - | - | - | |||||||||||||||||
15. | Čou Kuan-jü | 2 | - | - | 2 | - | - | - | |||||||||||||||||
16. | Juki Cunoda | 2 | - | - | 1 | 1 | - | - | |||||||||||||||||
17. | Kevin Magnussen | 2 | - | 1 | - | - | 1 | - | |||||||||||||||||
18. | Alexander Albon | 1 | 1 | - | - | - | - | - | |||||||||||||||||
19. | Logan Sargeant | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||||||||
20. | Nyck De Vries | - | - | - | - | - | - | - |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2023
p. | Jezdec | ∑ | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Red Bull | 249 | 43 | 44 | 36 | 57 | 44 | 25 | |||||||||||||||||
2. | Aston Martin | 120 | 23 | 15 | 27 | 22 | 15 | 18 | |||||||||||||||||
3. | Mercedes | 119 | 16 | 22 | 18 | 20 | 20 | 23 | |||||||||||||||||
4. | Ferrari | 90 | 12 | 14 | - | 36 | 16 | 12 | |||||||||||||||||
5. | Alpine | 35 | 2 | 6 | - | - | 6 | 21 | |||||||||||||||||
6. | McLaren | 17 | - | - | 12 | 2 | - | 3 | |||||||||||||||||
7. | Haas | 8 | - | 1 | 6 | - | 1 | - | |||||||||||||||||
8. | Alfa Romeo | 6 | 4 | - | 2 | - | - | - | |||||||||||||||||
9. | AlphaTauri | 2 | - | - | 1 | 1 | - | - | |||||||||||||||||
10. | Williams | 1 | 1 | - | - | - | - | - |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull Racing