Novinky

  • 02.06.2024 Bad Rob White po 20 letech odchází z Alpinu

  • 20.05.2024 Good Verstappen v neděli kromě Imoly opanoval také Nürburgring - v simulátoru

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

Facebook Instagram

Verstappen nechal snít Hamiltona devět kol

Verstappen nechal snít Hamiltona devět kol

VC Číny - sprint

Zpočátku problémy s baterií a strach o pódium, pak další dominantní tažení a nakonec suverénní výhra. I první letošní sprintový závod patřil Verstappenovi. Jako druhý projel cílem Hamilton a třetí skončil Pérez. Vítěz kvalifikace Norris se musel po výletu z dráhy v první zatáčce spokojit až se šestou příčkou. Alonso dlouho směřoval za třetím místem, po kontaktu se Sainzem si ale způsobil defekt pneumatiky a nakonec odstoupil.

Pro sprintový závod si v páteční mokré kvalifikaci vyjel první místo Norris. Pilota McLarenu doplnil  v první řadě Hamilton. Do druhé řady se postavili třetí Alonso a až ze čtvrté pozice začínající letošní suverén Verstappen. V nejlepší desítce se nacházeli také Sainz, Pérez, Leclerc, Piastri, Bottas a domácí Čou. Za pilotem Sauberu se srovnali Russell, Magnussen, Hülkenberg, Ricciardo, Stroll, Gasly, Ocon, Albon, Cunoda a Sargeant.

Zatímco páteční sprintová kvalifikace vrcholila na mokru, před sobotním sprintem už byla situace jiná. Panovaly totiž suché podmínky. Závod byl vypsán na 19 kol a jezdci tradičně neměli povinnost zastavit v boxech. I proto se očekávalo, že si nikdo netroufne startovat na nejměkčí sadě.

Opak byl ale nakonec pravdou. Jeden odvážlivec se totiž našel. S měkkou sadou to zkusil jedenáctý Russell, přičemž zbytek pole obul střední směs. Vzhledem k volbě pneumatik se předpokládalo, že Russell bude mít v úvodních kolech nad svými soupeři výhodu. Jelikož ale měkká směs nemá takovou výdrž jako střední sada, mohl pilot Mercedesu počítat s krušným závěrem. Jeho trápení mohl zmírnit výjezd zpomalovacího vozu. Jelikož se ale v Šanghaji nachází rozsáhlé únikové zóny, nebyla taková možnost příliš pravděpodobná.

Hamilton si hned po startu vyšlápl na Norrise. Souboj mezi britskou dvojicí pokračoval až do druhé zatáčky. Pilot McLarenu, který se nacházel na vnějšku, nakonec situaci nezvládl a vyklouzal ven z trati. Sedminásobný šampion se tak ujal vedení. Za ním se nacházeli další dva mistři světa. Zatímco druhá pozice patřila Alonsovi, třetí byl Verstappen.

Čekání Landa Norrise na první vítězství pokračuje. Foto: McLaren



Leckdo možná očekával, že se Verstappen brzy začne dotahovat na dvojici před sebou, opak byl ale pravdou. Ještě v prvním kole si na něj totiž vyšlápl Sainz. Trojnásobný šampion sice Španěla dopředu nepustil, i tak to ale zatím nevypadalo, že by měl útočit na vítězství.

Do druhého kola tak měla nejlepší trojice pořadí Hamilton, Alonso, Verstappen. Čtvrtá příčka patřila Sainzovi. Pátý byl Pérez, šestý Leclerc, až na sedmou pozici se propadl Norris a bodovanou osmičku uzavíral Piastri. Russellovi zatím risk s měkkou sadou nevycházel. Brit se totiž propadl až na 12. příčku. Domácí miláček Čou byl devátý.

Hamilton a Norris se nepostarali o jediný dramatický souboj úvodního kola. Stroll si totiž stěžoval, že ho Hülkenberg vytlačil z dráhy. Zatímco Kanaďanovi patřila 14. pozice, pilot Haasu figuroval na 15. příčce.

Hamilton si držel vedení, Alonso ale situaci na chvíli zdramatizoval. V jednu chvíli se totiž pilot Aston Martinu dotáhl ke svému rivalovi na rozdíl menší než jedné sekundy. Závodník Mercedesu ale vzápětí reagoval a opět svůj náskok natáhl nad tuto hranici.

U Verstappena to stále nebylo ideální. Pilot Red Bullu se musel nadále bránit Sainzovi a navíc si stěžoval na potíže s baterií.

Situace se ale brzy začala měnit. Verstappenova baterie začala fungovat a Nizozemec začal zajíždět nejrychlejší časy ze všech. Brzy se dotáhl na Alonsa. V sedmém kole se na dlouhé rovince mezi 13. a 14. zatáčkou před Španěla skutečně dostal. Mohl tak zahájit svou stíhací jízdu za Hamiltonem.

Lewis Hamilton vydržel v čele téměř polovinu závodu. Foto: Mercedes



Netrvalo dlouho a Hamilton probrzdil na výjezdu ze 14. zatáčky. Tím umožnil Verstappenovi, aby výrazně stáhl svou ztrátu. V devátém kole pak přišel rozhodující zásah. Nizozemec si stejně jako v Alonsově případě počkal na rovinku mezi 13. a 14. zatáčkou a za pomoci systému DRS se ujal vedení. Vzápětí začal ujíždět.

Zatímco Hamilton přišel o první místo, Russell se s měkkými pneumatikami marně snažil proniknout na body. Zvládl sice zdolat Čoua a posunout se na deváté místo, na Piastriho ale osm kol před koncem pořád ztrácel přes dvě vteřiny. Stále ovšem dokázal jezdit rychleji než Australan.

Alonsův náskok na Sainze sice nepřesahoval jednu sekundu, zdálo se však, že pilot Aston Martinu má situaci pod kontrolou. Jeho soupeři totiž byli zaneprázdněni souboji. V těsných rozestupech totiž jezdili Sainz, Pérez a Leclerc. K trojici se navíc dotahoval smolař Norris.

Zatímco Verstappen vedl před Hamiltonem už o více než sedm sekund, boj o třetí místo se zamotával. Alonso se totiž zřetelně trápil na opotřebených pneumatikách. Zuby si na něj brousili nejenom Sainz, ale také Pérez, Leclerc a Norris. Leclerc na Péreze hodně tlačil a několikrát se pokusil o útok. Ani jednou se ale dopředu nedostal.

Brzy se ale situace změnila. Sainz si vyšlápl na Alonsa. Španělský souboj trval několik zatáček a mezi jezdci došlo hned dvakrát ke kontaktu. Z jejich duelu nakonec vytěžili Pérez, který se posunul dopředu. Alonso navíc zaplatil za strkanici se Sainzem defektem pneumatiky. S ním zajel do boxů a později odstoupil úplně.

Další momenty přinesly ostrý duel mezi piloty Ferrari. Leclerc se nakonec dostal před Sainze na čtvrtou příčku. Ani tento souboj se neobešel bez kontaktu a sportovní komisaři situaci zaznamenali.

Fernando Alonso svou cestu za bronzem do úspěšného konce nedotáhl. Foto: Aston Martin



Verstappen si mezitím neohroženě dojel pro vítězství. Za ním skončili druhý Hamilton a třetí Pérez. Bodovali i Leclerc, Sainz, Norris, Piastri a také Russell, který tak nakonec mohl risk s měkkými pneumatikami považovat za úspěšný. Brit až do cíle stahoval Piastriho, na kterého nakonec ztratil pouze 983 tisícin sekundy. Domácí Čou se musel spokojit s prvním nebodovaným devátým místem.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Max Verstappen Red Bull Red Bull PT - 19 8
2. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 13,043 19 7
3. Sergio Pérez Red Bull Red Bull PT 15,258 19 6
4. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 17,486 19 5
5. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 20,696 19 4
6. Lando Norris McLaren Mercedes 22,088 19 3
7. Oscar Piastri McLaren Mercedes 24,713 19 2
8. George Russell Mercedes Mercedes 25,696 19 1
9. Čou Kuan-jü Sauber Ferrari 31,951 19 0
10. Kevin Magnussen Haas Ferrari 37,398 19 0
11. Daniel Ricciardo RB Red Bull PT 37,840 19 0
12. Valtteri Bottas Sauber Ferrari 38,295 19 0
13. Esteban Ocon Alpine Renault 39,841 19 0
14. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 40,299 19 0
15. Pierre Gasly Alpine Renault 40,838 19 0
16. Juki Cunoda RB Red Bull PT 41,870 19 0
17. Alexander Albon Williams Mercedes 42,998 19 0
18. Logan Sargeant Williams Mercedes 46,352 19 0
19. Nico Hülkenberg Haas Ferrari 49,630 19 0
20. Fernando Alonso Aston Martin Mercedes DNF 17 0

Aktualizace: Alonso obdržel po skončení závodu desetivteřinový trest za zavinění kolize se Sainzem. Jelikož ale do cíle nedojel, nemělo to na jeho umístění žádný vliv. Rovněž mu ale byly připsány tři trestné body k superlicenci.

Průběžné pořadí jezdců: 1. Verstappen 85, 2. Pérez 70, 3. Leclerc 64, 4. Sainz 59, 5. Norris 40, 6. Piastri 34, 7. Russell 25, 8. Alonso 24, 9. Hamilton 17, 10. Stroll 9, 11. Cunoda 7, 12. Bearman 6, 13. Hülkenberg 3, 14. Magnussen 1.

Průběžné pořadí týmů: 1. Red Bull 155, 2. Ferrari 129, 3. McLaren 74, 4. Mercedes 42, 5. Aston Martin 33, 6. RB 7, 7. Haas 4.

 

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull