Verstappen završil dokonalou sobotu
VC Číny - kvalifikace
Po vítězství ve sprintu i pole position na nedělní velkou cenu. Verstappen zvládl sobotní program v Šanghaji nejlépe, jak mohl. Spolu s Nizozemcem vyrazí z první řady týmový kolega Pérez. Třetí čas zajel Alonso. Zklamání panovalo u Hamiltona, který se neprobojoval ani do druhé části kvalifikace.
Zhruba tři hodiny po skončení sprintu čekal na jezdce ještě jeden boj. Tentokrát šlo o pozice pro start nedělního závodu.
Kvalifikace v Číně začala od 15:00 hodin místního času. Před jejím začátkem se v garážích usilovně pracovalo. Podle nového formátu totiž v době mezi sprintem a kvalifikací neplatí režim parc fermé. Týmy tak mohly zapracovat na nastavení. Teplota asfaltu měla před startem 35 stupňů. Ve vzduchu bylo naměřeno 21 stupňů. Ačkoli obloha byla zatažená, stále panovaly suché podmínky.
Hned v úvodu první části se na dráhu nahrnula většina vozů. Po pěti minutách zůstávali v garáži už jen Pérez, Ricciardo a Hamilton. Všichni nasadili podle očekávání měkkou sadu pneumatik. Odlišnou strategii zvolil Sainz, který se pokoušel do druhé části dostat na střední sadě.
Špatně začínala kvalifikace pro Cunodu. Japonec si stěžoval, že na jeho monopostu nefunguje systém DRS, což ho dostávalo do nevýhody na rovinkách. Zamířil proto k mechanikům. Sargeant zase bojoval s nedotáčivostí svého vozu. K nedorozumění došlo mezi Albonem a Pérezem. Thajský závodník pilota Red Bullu zaskočil v úvodní táhlé zatáčce.
Pět minut před koncem se většina pole odebrala do boxů, kde se připravovalo na své závěrečné pokusy. Složení nepostupové zóny bylo poměrně překvapivé. Nacházeli se v ní Sargeant, Ricciardo, Hamilton, Magnussen a Pérez. Poslední jmenovaný doplácel na to, že mu byl smazán čas kvůli překročení traťových limitů. Ricciardo zase zpozoroval kouř linoucí se z přední části jeho monopostu.
Stav trati se ovšem neustále zlepšoval a piloti tak byli schopni zajíždět rychlejší časy. Pérez se zanedlouho posunul na šestou pozici. Zlepšil se mimo jiné i domácí Čou.
V závěrečných okamžicích se pořadí ještě promíchalo a první část kvalifikace nakonec skončila jedním velkým překvapením. Vyřazen byl totiž mimo jiné i osmnáctý Hamilton, který se ještě o pár hodin dříve radoval ze druhého místa ve sprintu. Konečnou nakonec byla první část i pro domácího Čoua, který skončil šestnáctý. Nepostoupili ani sedmnáctý Magnussen, devatenáctý Cunoda a dvacátý Sargeant. Američan se v závěru roztočil.
Začátek druhé části s sebou přinášel poklidnou atmosféru. Piloti totiž vyčkávali ve svých garážích. První vozy se na dráze ukazovaly až zhruba po třech minutách.
Zatímco se piloti snažili zajet co nejrychlejší čas, který bude stačit k postupu do nejlepší desítky, ocitl se ve velkých problémech Sainz. Španěl najel v poslední zatáčce na trávu, roztočil se a skončil v protilehlé bariéře. Byly vyvěšeny červené vlajky. Pilot Ferrari přišel při incidentu o přední přítlačné křídlo. Nakonec se ale zvládl rozjet a směřoval zpět k mechanikům.
Odpočet času se zastavil na hodnotě 6:44. Vedl Verstappen před Norrisem a Piastrim. Postupové pozice drželi ve svých rukou také Alonso, Pérez, Hülkenberg, Bottas, Stroll, Leclerc a Ricciardo. Vyřazení hrozilo jedenáctému Albonovi, dvanáctému Oconovi, třináctému Gaslymu, čtrnáctému Sainzovi a patnáctému Russellovi. Poslední dva jmenovaní zatím neměli na kontě žádné měřené kolo.
Červené vlajky se kvůli odklízení trosek protáhly. To byla dobrá zpráva pro Ferrari. Italská stáj totiž mohla zapracovat na Sainzově voze. Španěl dostal pochopitelně novou sadu měkkých pneumatik a také nové přední přítlačné křídlo.
Po restartu kvalifikace zůstávali téměř všichni v boxech. Jedinou výjimkou byl Russell, který vyjel do akce okamžitě. Brit měl co dohánět, neboť mu červené vlajky neumožnily dokončit měřený pokus a stále tak u svého jména neměl žádný čas.
Po restartu už Russell rychlé kolo dokončit zvládl. Tři minuty před koncem se zařadil za Verstappena s Norrisem na třetí pozici. Zachránit se nakonec zvládl i Sainz, který v závětu zaznamenal posun na druhou příčku. Španělovo zlepšení dostalo na okamžik do zóny ohrožení druhého pilota Ferrari Leclerca. I Monačan se ale během okamžiku dostal zpět do elitní desítky.
Vyřazeni nakonec byli Stroll, Ricciardo, Ocon, Albon a Gasly. Nejrychlejší byl Verstappen před Pérezem a Sainzem. Postoupili rovněž Leclerc, Norris, Russell, Alonso, Piastri, Hülkenberg a Bottas.
V úvodu třetí části kvalifikace jsme mohli vidět na dráze jenom devět vozů. V garáži totiž zůstával Bottas. Zdálo se, že Fin vsadí pouze na jeden ostrý pokus.
Po prvních pokusech Verstappen potvrzoval roli favorita. Nizozemec figuroval na prvním místě s náskokem 394 tisícin sekundy. Druhým časem zapůsobil Alonso, přičemž třetí místo patřilo Pérezovi. Níže se seřadili Norris, Piastri, Sainz, Leclerc, Hülkenberg a Russell. Bez času zůstával Bottas, který stále nebyl na dráze a vyčkával do závěrečných minut.
Piastri měl obavy o své auto. Australan totiž při prvním pokusu absolvoval drobný výlet mimo trať a žádal svůj tým, aby překontroloval stav podlahy.
Verstappen při svém druhém pokusu ještě zrychlil na 1:33,660 a pojisti si pole position. Za zády trojnásobného šampiona se ještě pořadí hodně míchalo. Nakonec vybojoval druhé místo v první řadě Pérez. Třetí skončil Alonso, čtvrtý Norris, pátý Piastri, šestý Leclerc, sedmý Sainz, osmý Russell, devátý Hülkenberg a desátý Bottas.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | 1:34,742 | 1:33,794 | 1:33,660 | 18 |
2. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | 1:35,457 | 1:34,026 | 1:33,982 | 19 |
3. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:35,116 | 1:34,652 | 1:34,148 | 15 |
4. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:34,842 | 1:34,460 | 1:34,165 | 15 |
5. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:35,014 | 1:34,659 | 1:34,273 | 16 |
6. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:34,797 | 1:34,399 | 1:34,289 | 20 |
7. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:34,970 | 1:34,368 | 1:34,297 | 17 |
8. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:35,084 | 1:34,609 | 1:34,433 | 20 |
9. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:35,068 | 1:34,667 | 1:34,604 | 21 |
10. | Valtteri Bottas | Sauber | Ferrari | 1:35,169 | 1:34,769 | 1:34,665 | 15 |
11. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:35,334 | 1:34,838 | 12 | |
12. | Daniel Ricciardo | RB | Red Bull PT | 1:35,443 | 1:34,934 | 12 | |
13. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:35,356 | 1:35,223 | 15 | |
14. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:35,384 | 1:35,241 | 14 | |
15. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:35,287 | 1:35,463 | 15 | |
16. | Čou Kuan-jü | Sauber | Ferrari | 1:35,505 | 8 | ||
17. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:35,516 | 6 | ||
18. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:35,573 | 6 | ||
19. | Juki Cunoda | RB | Red Bull PT | 1:35,746 | 9 | ||
20. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 1:36,358 | 7 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull