Od příštího roku více bodů?
Bodovat má většina jezdců.
Když se nejblíže v Ženevě setká Komise F1 složená ze zástupců FIA, FOM a všech týmů, bude se mluvit i o změně bodovacího systému. A šance na úspěšnou změnu s platností už od příští sezony je prý velká.
Nápad spočívá prostě v tom, že by měli být bodově odměněni i jezdci, kteří dokončí závod na jedenáctém a dvanáctém místě. Poptávka po takové změně je obzvlášť velká od začátku letošní sezony, protože kromě dominantního Red Bullu se od zbytku pole odtrhli spolu s Ferrari a Mercedesem i McLaren a Aston Martin. Když dojedou do cíle všechny vozy těchto týmů, nejlepší ze zbytku světa je akorát na nepopulárním jedenáctém místě. I proto mají po pěti závodech tři týmy na bodovém kontě pořád nulu. Loni to nebylo lepší, když se k lepší části pole příležitostně přidal i Alpine. A příští rok to už může zase být trochu jinak a změna bodovacího systému je přitom dlouhodobou záležitostí. Takže ve skutečnosti může být současný stav pouze záminkou pro rozdávání většího množství bodů.
Navrhované změny by se přitom vůbec nedotkly prvních sedmi míst. Za první místo má být stále 25 bodů, za sedmé 6 bodů. Od osmého místa by to však už nebylo 4-2-1, ale pěkně 5-4-3-2-1, takže ještě dvanáctý v cíli by dostal bod. Týmům vzadu by se to líbilo a týmů vpředu by se to moc nedotklo, ani jejich startovního poplatku, který je každý rok o to vyšší, o co více bodů tým získal v předchozí sezoně.
"Nejsem proti," řekl Frédéric Vasseur, šéf týmu Ferrari, jenž ještě předloni šéfoval menšímu týmu Alfa Romeo. „Perfektně rozumím frustraci z toho, když má někdo mega víkend, avšak žádný z vozů předních týmů neodstoupil, takže je z toho pouze jedenácté místo, což znamená nula bodů. Teď je to tak, že jezdec může být jedenáctý nebo dvacátý a je to totéž. Takže mám pochopení pro tu frustraci.“
"Zdá se, že momentálně je pole F1 rozděleno do dvou skupin," řekl Christian Horner, který svůj tým Red Bull skromně nedal do vlastní ligy. „A týmy od šestého po desáté místo jsou ve stejně tvrdém boji jako prvních pět týmů. Ale je to jedna z těch věcí, u kterých je nejlepší se spolehnout na analýzy, a tak zjistit, co by se vlastně změnilo. Takže jsem nestranný.“
"Samozřejmě, že to podpořím," řekl Laurent Mekies, šéf týmu RB. „Už nemáme týmy na chvostu. Šest týmů je propojeno s výrobci automobilů, plus Red Bull, takže sedm silných týmů. I týmy ve druhé půlce jsou velké organizace a vnějšímu světu, partnerům i fanouškům se těžko vysvětluje, že jsme vyhráli tvrdý boj o jedenácté místo a máme nula bodů.“
Širší špička je teď příliš široká, na ostatní nezbývají body. Foto: Red Bull
Formule 1 tedy pravděpodobně bude pokračovat v trendu pomalé devalvace hodnoty mistrovského bodu. Od začátku 90. let se bodovací systém měnil pouze čtyřikrát. V roce 1991 začalo bodovat šest jezdců s deseti body pro vítěze. Až v roce 2003 se rozdávaly body prvním osmi, také s deseti body pro vítěze. Avšak v tom systému byl pouze dvoubodový rozdíl mezi prvním a druhým místem, což bylo málo motivující a již od roku 2010 se proto přešlo na současný systém s 25 body pro vítěze, avšak už s bodováním prvních deseti. Malou změnou roku 2019 byl bod pro jezdce, který zajel nejrychlejší kolo závodu, pokud dojel mezi prvními deseti. Šest jezdců bodovalo i v dávnější historii, od roku 1962 až do roku 1990, avšak pouze s devíti body pro vítěze, ale hlavně si jezdec připsal body jen z omezeného počtu závodů, své nejlepší výsledky, aby nebyli tak moc znevýhodněni ti, kteří necestovali na každý závod nebo měli nespolehlivou techniku nebo jinou smůlu.
Zdroj: motorsport, úvodní foto: Sauber