Novinky

  • 07.05.2025 Neutral Franco Colapinto pro příštích pět závodů v Alpine vystřídá Jacka Doohana

  • 07.05.2025 Neutral Flavio Briatore převzal vedení týmu Alpine od Olivera Oakese

  • 05.05.2025 Bad Jochen Mass zesnul ve věku 78 let

Facebook Instagram

Tajemství McLarenu odhalila termokamera

Tajemství McLarenu odhalila termokamera

Vidět však neznamená rozumět.

McLaren zatím zvítězil v pěti ze šesti velkých cen a všichni soupeři samozřejmě chtějí vědět, kde ukrývá svá esa. V tomto případě údajně pomáhá termokamera, která vysvětluje, proč je Max Verstappen pravidelně pro jezdce McLarenu konkurentem v kvalifikacích, nicméně v dlouhých stintech je jeho rychlost většinou evidentně horší. Podíl na kvalifikačních úspěších samozřejmě má Verstappenova jezdecká genialita, ale také fakt, že letošní McLaren s jeho nestabilní přední částí je těžko předvídatelný při jízdě na hraně. A také fakt, že v kvalifikaci nehraje žádnou nebo jen malou roli přehřívání pneumatik.

Udržování pneumatik v ideálním pracovním okně jde McLarenu nejlépe a nejspíše to je jeho hlavní zbraní. Jenže do namáhání pneumatik se promítá kvalita celého balíku, jezdce, aerodynamiky i dynamiky vozu, rozložení hmotnosti, správné nastavení a balanc… Ale asi za tím může být i nějaký chytrý trik. Red Bull už loni McLaren podezíral, že pneumatiky chladí vodou zevnitř, což se však nepotvrdilo.

Podle toho, co McLaren dokáže s pneumatikami, všichni děláme něco špatně,“ řekl Max Verstappen v Miami. "Je to vidět dokonce i na přechodných pneumatikách a za deště. Jakmile se pneumatiky dostanou do bodu, že přehřívání začne být problémem, oni jsou masivně rychlejší. Děláme, co je v našich silách. Ale musíme nejprve vyřešit pár hlavolamů, a pak teprve přijde na řadu celá produkční fáze."

Verstappen nejvíce zaostával v Bahrajnu a v Miami, ve dvou horkých závodech. Zvítězil v Japonsku, avšak nebyl rychlejší než mclarenu, jen se na okruhu Suzuka nenechal předjet. A dobrou rychlost měl v Džiddě, kde byly pneumatiky málo namáhány.

V horkém Miami byl McLaren k nezastavení. Foto: McLaren

Pokud jsou drby pravdivé, Red Bull se dostal k záběrům z termokamery pořízených třetí stranou, na kterých jsou zachycena těžko vysvětlitelná modrá, tedy chladná místa. Vypadá to tak, že některé části brzdových bubnů MCL39 jsou podstatně chladnější než zbytek. To může bránit přenášení tepla z brzd na ráfky kol a následně do pneumatik, díky čemuž pneumatiky hlavně za teplého počasí trpí méně než u konkurence. Jelikož se blíží evropské léto, může se jednat o opravdu velkou výhodu. A jsme uprostřed náročného roku, vyvíjejí se zcela nové vozy pro sezonu 2026. Na druhé straně, pokud se jedná o řešení, které McLaren dokáže přenést na vůz MCL30, konkurenti musí tento oříšek rozlousknout nehledě na čas, a to už nemluvíme pouze o Red Bullu.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: McLaren