Novinky

  • 15.05.2025 Neutral FIA ustoupila a zmírnila zákaz vulgarismů

  • 14.05.2025 Good Martin Brundle dostal Řád britského impéria

  • 07.05.2025 Neutral Franco Colapinto pro příštích pět závodů v Alpine vystřídá Jacka Doohana

Facebook Instagram

Roger Penske po dalším skandálu vyhodil vedení týmu

Roger Penske po dalším skandálu vyhodil vedení týmu

Důvodem jsou diskvalifikace za porušení pravidel.

Diskvalifikace Josefa Newgardena a Willa Powera z nedělní kvalifikace a jejich následné odsunutí na chvost startovního pole Indy500 má personální dohru. Tým Penske ve středu oznámil konec nejvyššího vedení zodpovídajícího za program týmu v IndyCar.

„Tým Penske dnes oznámil odchod prezidenta týmu INDYCAR Tima Cindrica (na úvodní fotografii článku), výkonného ředitele programu INDYCAR Rona Ruzewského a generálního manažera programu INDYCAR Kylea Moyera z organizace. Tým Penske dále oznámí s tím spojené personální změny a náhrady pro závod 500 mil v Indianapolisu, který se jede tento víkend,“ uvedla stáj.

K tomu tým připojil vyjádření majitele týmu Rogera Penskeho. „Nic není důležitější než integrita našeho sportu a našich závodních týmů. V posledních dvou letech jsme měli organizační selhání a museli jsme provést nezbytné změny. Omlouvám se našim fanouškům, partnerům a naší organizaci za to, že jsme je zklamali.“

Penske řízl opravdu do vysokých míst své organizace. Tim Cindric byl u týmu 26 let, z toho velkou část doby jako výkonný ředitel celé organizace. O tu pozici přišel v lednu v souvislosti s dalším skandálem týmu v IndyCar. Cindricův syn Austin za tým závodí v NASCAR.

Cindric měl také na starosti strategii pro Josefa Newgardena. Ron Ruzewski byl taktéž závodním stratégem Willa Powera a s týmem byl 21 let. Kyle Moyer byl s týmem 11 let a měl na starosti strategii pro Scotta McLaughlina.

Nelegální modifikace „tlumiče nárazu“

Příčinou diskvalifikace dvou vozů týmu Penske a následných personálních změn, jsou nepovolené modifikace zadní deformační zóny vozu (tedy v podstatě nárazníku). Jde o část, která krom toho, že je na ní světlo indikující vyvěšení žlutých vlajek (či déšť na silničních a městských okruzích), má zmírnit intenzitu nárazu a přetížení, kterému je vystaven jezdec, v případě, že vůz narazí do bariéry zádní napřed.

Tento díl je součástí šasi přímo od Dallary. Týmy nemají povolení jej jakkoliv modifikovat. Poslední model dostaly v roce 2023 a v následujícím roce jej Dallara mírně modifikovala. Podle webu Motorsport.com už ale tehdy tým Penske nebyl spokojen s estetikou na tlumič nalepených panelů a jeden z vedoucích pracovníků nechal vyčistit hrany, ze kterých prosvítalo lepidlo, nechal na ně nanést tmavou hmotu a vyhladit je. Tlumiče byly natřeny tmelem a zařazeny mezi díly, které tým od roku 2024 používal.

Vůz Willa Powera - tlumič nárazu je černý hrot pod zadním přítlačným křídlem. foto: Penske Entertainment

Ostatně to připustil Tim Cindric, když ještě jako prezident programu INDYCAR týmu Penske vysvětloval, co se během kvalifikace stalo. „Na tlumiči je šev. Tento šev jsme zřejmě vyplnili na některých našich tlumičích. Ale na jiných jsme to neudělali,“ uvedl Cindric. Část penalizace navíc šla za ním, protože kromě nepovolených dílů byla i za to, že tým se snažil auta upravit přímo na pit lane, místo v padoku, což je u úpravy takového rozsahu zakázané.

Proč McLaughlin nebyl penalizován?

Logicky se nabízí otázka, proč penalizace dopadla jen na dva ze tří pilotů týmu Penske. Scott McLaughlin havaroval v předkvalifikačním tréninku, do nedělního měření sil sice nenastoupil, ale může si ponechat 10. místo na roštu, které si vyjel v sobotu.

Podle prezidenta INDYCAR a okruhu Indianapolis Motor Speedway Douglase Bolese pravidla v jeho případě porušena nebyla.

„Dostali jsme tlumič z vozu číslo 3, se kterým havaroval, kde je ještě připevněné poničené křídlo. Stále ho máme. Ten tlumič nebyl nikterak modifikován,“ uvedl prezident závodní série a okruhu.

Tým Penske slaví v Texasu v roce 2022 600. vítězství napříč sériemi. Zleva Tim Cindric, Josef Newgarden, Roger Penske, Scott McLaughlin, Will Power a Ron Ruzewski. Cindric a Ruzewski u týmu skončili. foto: Penske Entertainment

Zdroj uvnitř týmu Penske pozradil pro web Motorsport.com, že McLaughlinův tlumič nárazu byl z poslední várky, kterou tým od Dallary dostal a ta byla dílensky zpracována tak, že u ní stáj neviděla důvod provádět žádné úpravy.

Jak dlouho je tým používal a získal výhodu?

Celá situace vyvolává dvě otázky – jak dlouho tým nepovolené díly používal a získal tím nějakou výhodu. Pravidla evidentně porušil, protože tlumič nárazu je díl, který mají stáje používat tak, jak leží a běží, není povoleno je modifikovat.

Díly byly podle Motorsportu používány opakovaně. Ostatně mění se většinou jen v případě mechanického poškození. Z používání v jiných závodech v sezoně 2024 usvědčují tým fotografie i fyzický důkaz – vůz, se kterým vloni vyhrál Josef Newgarden Indy500 s upraveným tlumičem stojí v muzeu v Indianapolisu. A potvrdil to i Roger Penske.

"Ano, měli jsme devět tlumičů, které Dallara na začátku roku 2024 upravila a ty se střídaly posledních 15 měsíců na vozech. Máme také nové, které jsme koupili, ty byly ve stejné várce. Proto jste viděli, že McLaughlin neměl se svým vozem problém. Víme, že z pohledu vedení závodu v neděli ten díl nebyl v pořádku. Ale ten vůz (vítězný Josefa Newgardena z roku 2024 - pozn. red.) byl rozebraný na díly po závodě, prozkoumaný a řekli nám, že byl naprosto v pořádku," uvedl Penske v dlouhém rozhovoru pro televizi FOX, která sérii vysílá.

Že to INDYCAR neodhalila, je považováno za velké selhání technické kontroly, která u vozů opakovaně během víkendů probíhá. Ostatně web Racer.com přinesl článek, že taková situace se nelíbí například Hondě, která dodává motory části startovního pole a volá po komplexní přeměně rozhodcování v IndyCar, aby nevznikaly spekulace, že rovina je nakloněná ve prospěch týmu Penske. Roger Penske totiž krom závodního týmu vlastní Indianapolis Motor Speedway a celou závodní sérii.

Tým po neúspěšné nedělní technické kontrole mění na voze Josefa Newgardena zadní křídlo i s problematickým tlumičem. foto: Penske Entertainment

Pochybnosti ohledně Newgardenova loňského vozu už vznesl pilot McLarenu Pato O’Ward, který skončil v loňské pětistovce druhý. Ten patřil k jezdcům, kteří volali po tom, aby byly v neděli vozy týmu Penske odsunuty do kvalifikace o místa v poslední řadě a o místa v závodě tak museli bojovat. Douglas Boles ale odmítl, že by se výsledky loňského závodu revidovaly.

Ostatně Motorsport.com oslovil specialisty na karosérie, inženýry a jezdce. Shodli se na tom, že kolem dílu, o němž je řeč, neproudí vzduch v tak těsné blízkosti, aby vyhlazení povrchu mohlo mít vliv na chování a rychlost vozu. Potvrzuje to i skutečnost, že tým podle fotografií používal neschválené díly i na silničních okruzích, kde by zmenšený odpor neměl tak velký význam.

Nebyl to první prohřešek

Jeden z důvodů, proč zřejmě Roger Penske reagoval tak nekompromisně a tvrdě, je i to, že to není první prohřešek a skandál spojený s jeho týmem. Vloni v Long Beach, v druhém závodě sezony, odhalili traťoví komisaři, že piloti týmu Penske používali systém push-to-pass i ve chvíli, kdy to pravidla neumožňovala.

Prohřešek se zpětně týkal závodu v St. Petersburgu. INDYCAR rozhodla o diskvalifikaci Josefa Newgardena a Scotta McLaughlina z prvního a třetího místa, protože push-to-pass používali při restartech, což pravidla zapovídají. Pilotům to umožnily upravené řídící jednotky, protože jinak by systém na zmáčknutí tlačítka na volantu neměl až do chvíle, kdy vůz protne alternativní startovní/cílovou pásku (umístěnou před poslední zatáčkou), reagovat. Powerovi INDYCAR odpočetla 10 bodů, protože měl vůz stejně modifikovaný, ale proti pravidlům se ale použitím push-to-pass po restartu neprovinil.

Tým to tehdy omlouval tak, že jednotky byly upraveny pro testy a modifikaci následně zapomněla stáj odstranit.

 

Zdroj: Původní text redakce + Motorsport.com, úvodní foto: Penske Entertainment