Kirkwood si připsal v St. Louis první vítězství na oválu

Bommarito Automotive Group 500 – Závod
IndyCar má po osmi závodech letošní sezony stále jen dva vítěze závodů – jsou to s pěti triumfy Álex Palou a se třemi Kyle Kirkwood. Druhý jmenovaný si v nedělním nočním závodě World Wide Technology Raceway připsal první oválové vítězství v kariéře, když jeho tým ve strategické bitvě v závěru porazil zejména konkurenty od McLarenu (Pato O’Ward) a týmu Chipa Ganassiho (Scott Dixon). Lídr šampionátu Palou dojel na osmém místě. Smůla provázela zejména piloty týmu Penske, kteří přesto, že vedli velkou část závodu, tak všichni tři z něj vypadli.
Do závodu dobře odstartoval David Malukas a na konci prvního kola se ujal vedení. Ve čtvrtém kole ale zavlály žluté vlajky, DeFrancesco se roztočil a zádí napřed narazil do zdi. Pořadí při restartu po krátké žluté fázi bylo Malukas, Power, McLaughlin, O’Ward, Kirkwood,
Pro Powera skončil slibně rozjetý závod v 47. kole, když byl třetí za Malukasem a McLaughlinem. Australan narazil na cílové rovince do zdi. Nešlo ale o jezdeckou chybu, nýbrž o prořízlou pneumatiku, která učinila jeho vůz neovladatelným.
Power končí kvůli poškozené pneumatice ve zdi:
Při následných pit stopech se na první místo dostal McLaughlin, drama se ale dělo za ním. Lundgaard zůstal stát na pit lane. Za ním se od mechaniků vyřítil Christian Rasmussen, z jehož vozu šlehaly plameny, které se ale rychle samy uhasily.
Lundgaard a Rosenqvist dostali za svá počínání v boxech penalizace. Protože Rosenqvist si ji včas neodpykal, přeměnila mu ji IndyCar z průjezdu boxy na stop and go.
V 74. kole se Newgarden dostal před Malukase na druhou příčku za stájového kolegu McLaughlina. Ve 100. kole zamířil Newgarden k mechanikům, akorát ve chvíli, kdy se s McLaughlinem blížili k početné skupině jezdců, kterou bylo potřeba předjet o kolo.
McLaughlin zastavil o dvě kola později, když se vrátil na trať, přehnali se kolem něj Newgarden a Malukas. Vysvětlení přišlo záhy – Nolan Siegel dostal penalizaci za to, že McLaughlina blokoval, když ten se jej snažil předjet o kolo.
Pětinásobný vítěz Newgarden vypadal, že je nezastavitelný. O kolo předjel už jezdce na 14. místě. Chevrolety vůbec měly závod pod kontrolou. Nejlepší Honda byla ta v Kirkwoodově voze na 7 místě 18 vteřin za Newgardenem.
Jenže v 130. kole narazil v nájezdu na cílovou rovinku do vnější bariéry Foster, od ní se odrazil směrem na dráhu a přímo do cesty lídrovi závodu. Newgarden přejel přes Fosterův vůz, otočil se podlahou vzhůru, o vnitřní bariéru očesal záď vozu a skončil přetočený na dráze. Oba piloti z hrozivě vyhlížející nehody vyvázli bez zranění.
Nehoda Josefa Newgardena a Louise Fostera:
Po pit stopech se na první příčku posunul O’Ward. Napomohly mu k tomu penalizace dvou soupeřů – Malukas a McLaughlin se museli vzdát tří příček a propadli se na 4. a 5. místo kvůli tomu, že z boxů vystřelili přímo do rychlého pruhu na pit lane a omezili ostatní jezdce. V případě McLaughlina to byl právě O’Ward, který musel brzdit, aby do vyjíždějícího pilota nenarazil.
Následný restart přinesl několik kol trvající dramatický souboj mezi O’Wardem a Dalym o vedení, který ve 154. kole ovládl Daly. Malukas se posunul na třetí příčku před Kirkwooda, pátý byl McLaughlin.
Po dalších pit stopech kolem 195. kola bojovali tvrdě Kirkwood a Malukas, druhý jmenovaný ale vyjel z ideální stopy a otřel se o zeď. IndyCar znovu vyvěsila žluté vlajky. Ideálně pro Scotta Dixona, který se ujal vedení.
Při restartu se na seznam jezdců, které naštval Nolan Siegel, přidal jeho stájový kolega Pato O’Ward. Ten se za o kolo zpět jedoucím Siegelem zaseknul, čehož využil Kirkwood a protáhl se před něj.
Záhy skončil závod pro posledního z pilotů týmu Penske. McLaughlin odstavil monopost v boxech a po chvíli z něj vystoupil. Tým měl podezření na poškozené zavěšení.
Zlomový moment přišel ve 234. kole. K mechanikům zamířil Kyle Kirkwood, o tři kola dříve než DIxon a o čtyři dříve než O’Ward. Když se jeho soupeři vrátili z boxů, byl Kirkwood před nimi. Na trati zůstávala skupinka ve složení Ferrucci, Švarcman, Ericsson, Ilott a Rosenqvist, kteří naopak natahovali stint, co to šlo.
Souhrn nejdůležitějších momentů závodu:
Postupně ale všichni zamířili k mechaniků, jako poslední v 256. kole Ilott, který tak předal vedení Kirkwoodovi. Na třetí místo se před Dixona dostal skvěle jedoucí Rasmussen. A to navzdory tomu, že startoval z 25. místa a přečkal požár vozu při prvním pit stopu.
Tím, že Palou dojel „až“ osmý, tak se opět trochu snížil jeho náskok v čele šampionátu. Druhý je aktuálně za ním O’Ward. Navzdory tomu, že Mexičan ještě letos nevyhrál, tak na Španěla ztrácí 90 bodů. Kirkwood ztrácí ještě dalších 12 a o čtyři body za ním je Lundgaard.
Sezona pokračuje už následující víkend a to na scénickém okruhu Road America ve Wisconsinu.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | ![]() |
Andretti Global | Honda | 02:23:26,7757 | 260 | 50+1 |
2. | ![]() |
Arrow McLaren | Chevrolet | + 0,5398 | 260 | 40+1 |
3. | ![]() |
Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 0,8896 | 260 | 35+1 |
4. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | + 4,2065 | 260 | 32+1 |
5. | ![]() |
A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | + 8,9459 | 260 | 30+1 |
6. | ![]() |
Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | + 10,2934 | 260 | 28+1 |
7. | ![]() |
Dale Coyne Racing | Honda | + 10,4518 | 260 | 26+1 |
8. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | + 14,1018 | 260 | 24 |
9. | ![]() |
Meyer Shank Racing | Honda | + 19,9565 | 260 | 22 |
10. | ![]() |
Prema Racing | Chevrolet | + 21,4104 | 260 | 20 |
11. | ![]() |
Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 23,4350 | 260 | 19+1 |
12. | ![]() |
A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | + 24,2622 | 260 | 18+3 |
13. | ![]() |
Andretti Global | Honda | + 25,0222 | 260 | 17+1 |
14. | ![]() |
Arrow McLaren | Chevrolet | + 26,6108 | 260 | 16 |
15. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | - 1 kolo | 259 | 15 |
16. | ![]() |
Meyer Shank Racing | Honda | - 1 kolo | 259 | 14+1 |
17. | ![]() |
Andretti Global | Honda | - 1 kolo | 259 | 13 |
18. | ![]() |
Prema Racing | Chevrolet | - 1 kolo | 259 | 12+1 |
19. | ![]() |
Arrow McLaren | Chevrolet | - 1 kolo | 259 | 11 |
20. | ![]() |
Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | - 1 kolo | 259 | 10 |
21. | ![]() |
Dale Coyne Racing | Honda | - 2 kola | 258 | 9 |
22. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | - 7 kol | 253 | 8 |
23. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | - 43 kol | 217 | 7 |
24. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | Porucha | 216 | 6+1 |
25. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | Havárie | 129 | 5 |
26. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | Havárie | 128 | 5 |
27. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | Havárie | 47 | 5+1 |
Zdroj: Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment